Gå til innhold

pappa'n, permisjon og penger

Anbefalte innlegg

hei!

jeg lurer veldig på noe i forhold til pappa- permisjon og penger, og håpte kanskje noen i samme situasjon kunne hjelpe meg litt her.

Jeg er student og jobber ved siden av, men bare ca. 17 %. Jeg skal ta et år i permisjon når lille- nurket kommer i juni. (er jeg som er gravid;) Har hørt rykter om at pappa'n ikke får noe lønnet permisjon når den andre parten jobber mindre enn 50 %. Er det noen som vet om dette stemmer? evnt. hva som gjelder? syntes det er så trist hvis ikke min kjære også kan få litt tid til å bli kjent med lille gullet vårt!!:(

blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg med dette!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139483381-pappan-permisjon-og-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert at det stemmer. Det som derimot stemmer er at pappan ikke har krav på fedrekvote når du jobber under 50 prosent. Men så lenge du tjener over halvparten av 1g fast i året (tror det er rundt 40 000), som er trygdekassens grunnbeløp har du krav på permisjonspenger av NAV. I denne situasjonen har pappan ikke krav på fedrakvote, men han kan ha krav på å ta ut deler av din permisjon hvis du feks går ut i fulltidsstudie og tilbake i jobb de måndedene far er hjemme. Dere har derimot ikke krav på foreldrepenger samtidig.

Dette vet jeg ganske sikkert fordi jeg selv er student og i en deltidsstilling i kommunen ved siden av. I løpet av permisjonen min skal jeg fullføre en mastergrad og da skal pappan ta ut "min" permisjon. Så dette er mulig. Men ring og snakk og spørr ved ditt NAV kontor, viktig å ikke gi seg i samtalen med dem for de sier ofte forskjellige ting alle sammen! Lykke til!

tusen takk for hjelp:)

hehe, hadde en veldig frustrerende prat med NAV for en stund siden, der de mente at saken min var svært uvanlig og unik og at de måtte ta kontakt med meg igjen (som de aldri gjorde). Syntes det var så rart, for det er da mange av oss som studerer + jobber deltid og får barn????:)

jeg trodde man regnet på en annen måte så lenge man studerer. fulltidsstudier likestilles nærmest med fast jobb slik jeg har forstått det, så pappa'n har uansett rett på perm og penger så lenge han selv er i jobb og du fortsetter med studier eller jobber fullt når han er i permisjon.

eneste krav jeg vet om er at dere ikke kan motta penger samtidig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...