Krysta-2nydeligesmå Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har hørt at helsesøstre og fysioterapeuter ikke anbefaler bruk av babybjørn før barnet er 4 mnd. Grunnen til dette er at de får for stor belastning på rygg og hofter. Ville heller skaffet et bæresjal dersom du bærer mye...Da sitter barnet i froskestilling..Tror ikke det er noe begrensing på hvor lenge de kan sitte i bæresjal.
Fia tobarnsmor Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Signerer Krysta. Kjøp heller et sjal eller en sele hvos barnet sitter ergonomisk riktig, så kan du bære så mye du vil:-)
AO3 Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Ta en titt på www.tettinntil.no - der får du masse informasjon om de utallige bæreselene og sjalene som finnes. Det er litt av en jungel, men også veldig artig! BB er som de andre her sier ikke bra - det er en ergonomisk dårlig stilling for barnet, og veldig tungt for den som bærer. I en BB vil barnet "henge" med all vekten fra hofta. Noen sammenligner det med at vi skulle sittet på et sykkelsete, uten støtte til beina. Jeg har en patapum bæresele (babyen din er for liten til den enda), og er kjempefornøyd. Jeg kjenner knapt at jeg bærer ham! Jeg har også en mei tai, litt mer styr å lære seg knytting og hvordan man bruker den, men også veldig behagelig, og den kan brukes fra babyen er nyfødt.
Yo&La+spire Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Signerer de andre her....det finnes MASSE annet bæretøy som faktisk er bra for babyen og som kan brukes fra fødsel og i flere år...BB er ikke anbefalt. BB skal MAX brukes 30 min av gangen, fordi den kan vere skadelig for babyens rygg og hofter. (eg synes 30 min er lenge med noe som belater så mye som den gjør, men det er iallefall BB sine egne anbefalinger):
Lilja121 Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har spurt flere fysioterapeuter og helsesøster om akkurat dette. Fikk beskjed om at babybjørn var helt greit, men ikke så lenge om gangen. En nevnte at helt i begynnelsen er 15-20 minutter nok, så kan man gradvis øke tiden. I følge babybjørn skal selen ikke brukes før barnet veier 3.5 kg. Sele vs sjal er en annen debatt. Fysioterapeuten på min helsestasjon poengterte at det faktisk ikke er bra å bære babier for mye i sjal heller da de ikke får muligheten til å bevege seg og utvikle motorikken. Så denne saken har definitivt flere sider!
FruBoger fødeklar Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 jeg fikk beskjed om at de skal være minst 6 uker før de bæres i bæreseler, og da ikke lenge om gangen. sjal er bedre da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå