Gå til innhold

Er det planlagt keisersnitt "bedre" enn ett hastekeisersnitt?

Anbefalte innlegg

Tenker da på selve snittet og plagene etterpå. Får høre av så mange at et planlagt ks er sååå mye bedre, men hvorfor er det så mye bedre? Jeg hadde veldig vondt i ettertid av forrige "haste"-ks og er så usikker på om jeg orker å gå igjennom det samme engang til.

Fortsetter under...

Jeg har hatt planlagt keisersnitt og hadde selvsagt også litt vondt i tiden etterpå, men ikke mye. Selve snittet skal vel være det samme - hvis det ikke er katastrofesnitt eller blir komplikasjoner underveis.

Jeg tror likevel at det tar lengre tid å komme seg etter hastesnitt fordi du, i tillegg til å være nyoperert, gjerne er sliten etter å ha ligget i vanlig fødsel i x antall timer. Ved planlagt ks kommer du jo uthvilt (i den grad det er mulig) og forberedt inn på opersajonsstua.

Uten å ha prøvd det vil jeg tro at et hastesnitt også er en større påkjenning psykisk. Det er jo litt mer dramatisk at en fødsel må ende i ks etter hvert (noe er jo da ikke som dat skal), enn at det har vært planen hele tiden.

Tror nok det er veldig individuelt. Jeg hadde hasteks med min første, etter 2 t med pressrier ble jeg sendt ned på operasjon. Dengang føltes det som en befrielse. Selvfølgelig var man sliten og hadde en del vondt etterpå, jeg ble skjært loddrett og det var ganske stort. Det gikk noen uker før man klarte å gå ordentlig.

Denne gangen skal jeg ha planlagt keisersnitt pga forige opplevelse, og man husker jo selvfølgelig tiden etterpå. Men... Det at man nå har tid til å tenke på hele greia man faktisk skal gjennom er mer skremmende enn smertene etterpå -for min del.

Tiden etterpå kan nok kanskje bli bedre denne gangen. Man er som det sies her i bedre form fra starten av.

Lå du lenge i en slitsom fødsel før hasteks vil nok det utgjøre mye på formen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...