Gå til innhold

Familiegjenforening - umulig?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er norsk, mannen min er amerikansk. Vi ønsker å bo i Norge, og har en 9 mnd. gammel sønn sammen. Jeg fødte like etter jeg fullførte studiene, så jeg fyller altså ikke underholdskravet. Er utdannet lærer og vil tjene mer enn underholdskravet fra høsten av. Men det er vel for "sent" når vi ønsker familiegjenforening i sommer?

Kan det gjøres unntak?

Noen her som har vært gjennom noe lignende, og hva ble utfallet? Må man forresten møte opp på politistasjonen personlig med alle papirene, eller sendes alt i posten?

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Nå er det noen år siden vi var gjennom dette, og du har sikkert funnet ut det du trenger allerede, men jeg skriver fordet.

For vår del foregikk søknadsperioden en god stund. Og når vi "plutselig" fikk lurt oss til underholdskravet, fikk mannen min opphold. De sier vel det tar ca et års tid med behandlingstid av søknaden, og i mellomtiden kan dere jo bo der, så lenge dere vet dere har alt annet i orden, og at underholdskravet blir oppfylt fra høsten av. Altså, sånn at innen de får behandla søknaden deres, så oppfyller dere alle kravene. (Men dere kan kanskje ikke reise ut av landet i mellomtida -kommer an på til hvor/via hvor. Reise utenom Schengen funka for oss, dvs. f.eks. via England)

Det er noe med å søke fra utlandet, men da får vel ikke mannen din lov til å komme inn i landet før han faktisk har fått oppholdstillatelsen (som jo kan ta laaang tid)?

Tror de er lite hissige på å gjøre unntak...... I vårt tilfelle var vi begge studenter. Mannen min hadde studieplass i Norge, og ville med oppholdstillatelsen få lån og stipend fra Lånekassen, og med de to stipendene ville vi oppfylle underholdskravet. Men han fikk ikke pengene før oppholdstillatelsen. Og han fikk ikke oppholdstillatelsen før han fikk pengene. Det gikk ikke at de to instansene snakket sammen...

Nå vet ikke jeg åssen det er å søke fra utlandet, men hvertfall når du søker i Norge/fra Norge, så må både du og mannen din møte på politistasjonen både titt og ofte. Er du uheldig, er det ofte stor trafikk på immigrasjon, og hele dagen går bort. Kjempefestlig.

Enn hvis mannen din finner seg en jobb (hvis han skal jobbe)? Da kan han få opphold på annet grunnlag, og det tror jeg er raskere og enklere. Så kan dere evt. få familiegjenforening etterhvert, hvis dere vil (vet ikke om han har forskjellige rettigheter med forskjellige oppholdsgrunnlag?).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...