Gjest Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Sliter slik med ryggen for tiden. Har en skoliose på nesten 70 grader i brystregionen, og i tillegg to nedslitte ryggskiver nederst i korsryggen. Også masse plager med et bekkenledd som går ut av stilling, mest trolig pga denne skoliosen.Det går muligens mot operasjon til våren. Noen med erfaringer rundt dette eller som kan fortelle litt om sin hverdag med skoliose?
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Hei.Jeg har å skoliose,men ikke så ille som du.Kun 52 grader før opperasjon,og det satt i selve ryggen.Jeg har vært plaga hele mitt voksne liv med dette.Mye vondt og opplever at jeg ikke fungerer verken i jobb eller hjemme.Skal ikke mye til før jeg er sengliggende.Plages mye med hofter jeg da.Vært gjennom utredning nå nettopp for alt dette.Er vel 4 eller 5 gangen...men slitasjer på virvler som får belasninga og betent hofte er min verdag.Eller,det er med meg hele tiden.Har som sagt ikke vært bort det med bekkenet,så det vet jeg ikke helt.men legene i dag er flinke.Du skal føle deg sikker på at det vil bli bedre.Jeg ble opperert i 85,og har "gammeldags" jernstang i ryggen.Hadde jeg fått velge igjen,hadde jeg nok ikke latt meg opperere da. Håper virkelig du vil få mindre smerter etterpå.Jeg vet endelig hva du går gjennom. Min dager er ikke like.En dag går det greit,den neste er jeg sengliggende.Men har lært at leger ikke tror på en,om di ikke ser det selv.Jeg har gitt opp =) Er her om du lurer på noe.Vet ikke helt hva jeg skal skrive ser du =)
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Hei hei. Ja, jeg har det, og skjevheten ligger på høyde med skulderbladene, i en s form. Det var vel rundt 50 grader skjevt når jeg ble operert i 10ende klasse, 2000. Da hadde jeg gått med korsett siden 1 klasse på barneskolen, og de fant da ut i 10ende at det var liten vits å gå med korsett mer, for korsettet klarte ikke rette opp ryggen mer. Ble da operert og fikk div metall inn i ryggen. Det var rimelig ekkelt i begynnelsen, men du blir vant til det. Det rareste var å være så stiv og ikke kunne bøye ryggen noe særlig. Men i 3 klasse 2003 fikk jeg infeksjon i ryggen som syntes utenifra og da fant legene ut at de måtte operere ut metallet igjen. Når jeg fikk denne infeksjonen(en kul som vokste ut i korsryggen og til slutt sprakk med mye væske) fikk jeg veldig mye ryggsmerter en periode. Klarte knapt å gå, gikk å halta for å minke smertene. Ekkelt å puste osv. Dette gjorde at jeg ble gåeende med høye og anspente skuldre og førte igjen da til at jeg nå er mye plaga med skuldre og nakke. Har vært det siden den gangen. Da de opererte meg siste gangen fortalte legen at metallet hadde begynt å skru seg ut av ryggen, ikke rart jeg hadde hatt vondt. Nå så er ryggen helt grei. Den er ikke veldig sterk, men jeg er mer plaga av skuldrene. Blir fort sliten i dem om jeg sitter uten ryggstøtte på hardt gulv feks. Kan få vondt i den innimellom etter lange arb dager osv, men ikke noe mer enn jeg overlever. Burde vel vært flink til å trene for å styrke ryggens muskler, og mage musklene men.. Maase lykke til med oprasjon. Merkelig at du ikek har fått det før egentlig når du har sååå mange grader skjev rygg. Til meg sa de at grensa for å operere var 40 grader. Du må jo ha en veldig stor "pukkel" på ene siden av ryggen din da? Bra de tar deg på alvor å får gjort noe med det. Det kommer garantert til å bli bedre!! Klem
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Å guri meg,du har virkelig fått kjenne det ja. jeg å gikk med korsett i mange år.Tvangstrøya,kalte jeg min.Fyy så vondt med di putene.Har å s forma rygg enda.Greide rette meg opp til 27grader,og det var ikke verst i den tia ;o) (gammel som jeg er) hehe Lykke til værtfall elidamamma.Du skal se dagen blir mye bedre.I dag har di jo "bøyelige" stenger,Min er stiv,så jeg har avstiva alt,utenom 3 nederste virvler. Var veldig godt å høre at også andre her har dette,og fikk lest litt om andres plager.Mine er mange,men jeg er så vandt til di at jeg nesten stusser på det om jeg er en dag er nesten ok. Håper du leser,og ser at vi er flere.
Piken på landet Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Hei! Min mor har skoliose og er operert. Hun ble operert i midten av 50-årene. Hun var fryktlig plaget med smerter i nakke og skuldrer, og disse er helt borte etterpå. Hun hadde s formet ryggsøyle, men de rettet bare ut den nederste svaien. De mente den øverste ville rette seg mye opp av seg selv når den andre ble rettet på. I og med at hun var så gammel når hun ble operert, var det ikke helt risikofritt og operere i forhold til benskjørhet o.l., og kanskje er det derfor resultatet ikke har blitt helt bra. Som sagt er smertene i nakke og skuldrer borte, men de har nok vært borti noen nerver underveis. Hun plages endel med smerter og brennende ilninger i det ene låret. Regner med det er nerveskade. Hun er også plaget med lymødem. Det er 5-6 år siden hun opererte, og hun går fortsatt til lymfedrenasje. Er nok også resultatet av en nerveskade. Hun er også veldig stiv i ryggen. Har litt problemer med å sette seg ned og reise seg opp fra gulv. Må liksom over på alle fire for å få kave seg opp. Har også vanskelig for å snu hodet uten å måtte vri hele overkroppen. Hun anger ikke på operasjonen. Viss hun ikke hadde gjort det hadde hun trolig fått problemer med og gå og avhengig av rullestol i løpet av 60 årene. Så alt i alt syns hun det var verdt det. Lykke til med operasjon, håper resultatet blir bra :-)
kanskje, kanskje ikke... ;-) Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har scoliose...... Sist den ble målt (2000) var den på 30 grader. Den sitter på høyre side av ryggen. Jeg plages med store smerter i nakke, skuldre og hele ryggen daglig. Før var smertene verst helt nederst i korsryggen. Nå sitter de i hele ryggen. Gikk med korsett i et halvår i '98. Smertene ble bedre, men jeg syns det var veldig slitsomt å være så stiv, pluss at jeg hadde store problemer med å få spist skikkelig fordi det alltid var så stramt. Ble tilbudt operasjon, men takket nei, turte ikke. Alternativet var den gangen å stive ryggen helt av, og det ville jeg ikke. Så for meg at da ville smertene bli borte, men stivheten bli et stort problem. Jeg fikk beskjed om å trene mye og holde ryggen myk så godt jeg kunne. Har dessverre ikke klart å trene like godt etter at jeg fikk barn, som jeg gjorde før. Hiver meg på denne tråden og vil gjerne også høre andres erfaringer. Med operasjon, men også ifht hvordan finne ut hvor mange grader skjev jeg er nå...... Var som sagt 30 grader for ni år siden.... er det bare å skaffe seg en henvisning hos fastlegen, eller? Hvordan gjøres dette? Er en stund siden sist, så jeg husker faktisk ikke helt......
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Uff ja, korsett var ikke mye moro nei. Hata det. Og ekkelt var det hver eneste gang jeg skulle få nytt korsett med puter på nye steder som klemte meg flat Kan ha mareritt om nettene om at jeg må begynne med korsett igjen pga at ryggen har blitt skjev igjen.. hehe. Legen sa at om 10 år så kan den ha blitt skjev igjen og at jeg må operere inn metall på nytt. Håper ikke det skjer. Er jo enda værre når man vet hva man har gått igjennom før
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Dra til legen din å be om å bli henvist til sykehuset. Så få du sjekka det. Selv ble jeg henvist fra helsestasjonen siden jeg var så ung.
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Det er godt å høre at flere er i samme båt. Jeg har nemlig i alle år fått høre at en skoliose ikke gir smerter, forstå det den som kan. Jeg ble også korsettbehandlet i ungdomsskoletiden, uten at det kunne stoppe utviklingen av skjevheten nevneverdig. Skoliosen min har utviklet seg i negativ retning de siste årene, selv om jeg stoppet og vokse for flere år siden. Hos noen blir det bare slik. Etter tre barnefødsler, er det nok den siste som tok mest på ryggen, etter den har jeg vært konstant plaget. Der jeg har gått fra å være sliten i ryggen til å ha konstante smerter og betendelser. Også gangvansker til tider pga bekkenleddet jeg nevnte i hovudinnlegget mitt. Man blir faktisk litt deprimert av del hele:) Det er synd at dere andre som har svart meg har smerter, men utrolig godt å høre deres erfaringer, da jeg faktisk har følt meg som en hypokonder. Men må jo opp om morran med tre barn i huset, og man kan ikke bure seg inne så lenge man har andre enn seg selv å tenke på. Det er ofte vanskelig for andre å forstå plagene, når de ser at man er ute i "samfunnet" innimellom, men de ser jo ikke dagen som kan komme derpå ,hvor man er sengeliggende pga aktivitetene dagen i forveien. Trening er viktig, spesielt rygg og magemuskler. Jeg bruker slynger(redcord) som henger i taket, veldig effektivt og man får strekt godt ut. Kan også brukes av resten av familien,barna bruker den som huske når de pår lov:) Jeg er spent på hva de sier på rikshospitalet om tre uker, håper på et svar og god hjelp iallefall. Var dessverre ikke så kjekt å være der på kontroll for 1,5 år siden:( Heldigvis har jeg en super mann som stiller opp og hjelper meg på alle måter, det er viktig i en slik situasjon. Lykke til dere andre også
NormaJean Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 hei, jeg er ikke operert, men kanskje fortelle deg litt hvordan det blir på sykehuset? det varierer hvordan de velger å operere, utifra hvordan skoliosen din er. enten går de inn bakfra på ryggen, eller så opererer de inn fra siden. vanligste er bakfra. når de opererer inn fra siden så øker sjangsen for pneumothorax (lungekollaps) derfor blir man som oftest liggende på intensiv det første døgnet etter operasjonen. du vil uansett få overvåkning de 2 første døgnene, da blir du passet så godt på av sykepleierene;) -Man får 2 epiduraler, en øvre og nedre. sykepleierene kommer til å plage deg 2 ganger om dagen hvor de tar isbit test for å sjekke hvor godt den virker (kaldt mot huden din, finner ut nivået av bedøvelsen). -Du får besøk av fysioterapeut 2 ganger om dagen, først vil de passe på at du bruker lungene godt (å ligge stille øker sjangsen for lungebetennelse) så du får en liten fløyte du må puste inn i ofte for å bruke lungene godt. Fysio kommer til å pushe deg opp av sengen ganske fort, det er viktig å komme seg fort på beina, da går rehabiliteringen myyyye raskere. så hør på fysioterapeuten;) -man får blodfortynnende i sprøyte 1 gang om dagen i mageskinnet (tynn nål, ikke så veldig vondt) -du blir ganske imobil de første dagene, så sykepleiere kommer inn og snur deg fra side til side ca hver 4de time så du ikke kun ligger rett på ryggen (dumt med liggesår) -du kommer til å bli kjempe hard i magen pga narkosen og all smertestillende du kommer til å knaske, så drikk lactulosen din;) (du vil og få klyster før operasjonen for å tømme tarmen) -vanligst nå å stifte operasjonsåret med agraffer (metall stifter), de tar du etter 8-12 dager. arret kommer til å bli kjempe fint. be om mepore teip i hudfarge når du drar, bruk det på arret når du er i solen de neste 1-2 årene, da blir arret mye penere. -etter noen dager tar de røntgen av ryggen din for å kontrollere at alt er der det skal være -du kommer til å få en erklæring av sykehuset når du drar om at du er operert og har metall i ryggen, dette legger du i passet ditt. metalldetektorer er noe herk;) -mye varierer fra sykehus til sykehus og hvilken ortoped som skal operere deg. de har alle litt forskjellige prosedyrer. jeg jobber egentlig med barn, men det er jo samme opplegg for voksne hvor skal du opereres hen? (oj, dette ble litt langt, hehe)
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Takk, det var fyldig info:) Ble nesten mere nervøs nå jeg....Men det er jo en stor oprasjon, så man må jo forvente litt smerte og ubehag.Blir nok på rikshospitalet en eventuell operasjon vil foregå.
NormaJean Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 Oj, var ikke meningen å skremme deg altså! Det kommer til å gå kjempebra! Kirurgene på riksen er kjempeflinke, hvem skal du til? Dr braüer?
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #15 Skrevet 21. januar 2009 Neida, vet det ikke var meingen:)Gikk bare for alvor opp for meg hva jeg skal igjennom. De er nok flinke ja, tviler ikke på det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå