Gå til innhold

Oppkast/ omgangssyken!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har noe gode råd rundt dette?

Gutten min på 17mnd har fått omgangssyken. Det kommer ut i begge ender. Forsovidt greit når det kommer i bleia, men når han kaster opp blir det jo så mye å vaske. Har akkurat vasket stua rundt fordi vi ikke rakk på do. Det kommer jo så plutselig. I natt var det vask av hele senga, rommet og han fordi han hadde kastet opp i senga.

Noen som har noen gode tips så man slipper å vaske til alle døgnets tider? Eller er det bare må venne meg til?

Eller noen som har noen tips over hva man kan spise/drikke slik at det ikke er så stor fare for å kaste opp?

Han får vann og faris/eplejuice. Spiser ikke så mye så han får yoghurt og saftis etter samråd med lege. Fikk i han litt middag i stad, men det kom jo opp igjen nå istad. Og litt salt kjeks er det han vil ha.

Eneste positive som kommer ut av dette er at det iallfall blir reint i huset

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre slik det er å ha små barn:-( De har ikke kontroll og det kommer plutselig.. Sånn kommer det til å bli i noen år, dessverre.

Har selv ei på 21 mnd hjemme med omgangssyken i dag, heldigvis har hun sluttet å kaste opp nå, men har diare.

Skrevet

Minst mulig mat i den perioden han kaster opp og hvertfall ikke yoghurt eller andre melkeprodukter. Tenk over hva du liker å spise selv når du kaster opp og så gir du han etterhvert små mengder av de samme tingene. Kun små mengder drikke av gangen er også lurt sånn at han beholder det i magen, blanding av farris og eplejuice som du sier du gir, er veldig lurt for da får han i seg litt sukker, salter og væske på en gang. Salte kjeks er også bra.

Når mini har hatt omgangssyke, har jeg hatt noen håndkler i nærheten og når han har begynt å brekke seg har jeg holdt dem foran han så han kan kaste opp i dem. Blir mye klesvask av det, men bedre enn å vaske hele stua hver gang. Alternativet er å ha en bøtte i nærheten (det har jeg når jeg er syk), men mini har vært så liten når han har kastet opp at jeg har regnet med jeg ikke har fått han til å kaste opp i bøtta.

Skrevet

Tusen takk for gode råd anonym 10:29:) Kan ikke fatt hvorfor jeg ikke har tenkt på det med håndkler og bøtte selv. Det er jo lurt. Til nå så har vi prøvd å rekke på doen, men er ikke like lett.

Men da kutter jeg ut yoghurten. Legen som sa at det kunne være lurt å gi så lenge han ville ha. Men er jo ikke særlig når det kommer opp etter en liten stund.

Vet du om det er lurt å gi frukt. Glemte å høre med legen om det.

Huff.. Ja, er jo slik det er å ha barn. Og dette er jo den værste tiden med sykdom også. Men da er det godt å ha noen lure råd som gjør det litt lettere:) Går egentlig bare å venter på å bli syk selv

HI

Skrevet

Vår lille er 13 måneder og har fått omgangssyken. Vi har valgt å bare kle henne i lyse klær og tepper (da det er det hun har mest av), for når hun da kaster opp bare vrenger vi alt av henne, skyller det å kaster det i maskinen, da bruker vi også eventuelt genseren til å tørke opp oppkastet også, sånn at man får fylt en maskin med lyse klær å så er det bare starte når den er full, istedenfor at den skal ligge å lukte i skittentøyet, å må vaskes i flere omganger.

Skrevet

glemte å få med at hun har så å si bare fått ned mariekjeks og eplejuice. Prøvde med litt søt grøt isted, men det kom opp med engang, pluss at hun fikk ikke ned mer enn ei kvart skål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...