Gaasemor Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Vi skal dit i sommer, fly til Dubrovnik i juli. To voksne og to gutter som da er 2 og 4 år. Vi ønsker et sted med fin, barnevennlig strand (langgrunt, vet at det er mye steinstrender der, men kanskje litt sand også), hyggelige steder å spise med barn, rolig om nettene, tilgang på lekeplasser er også et pluss. I tillegg bør da det være innenfor maks to timers reisevei fra Dubrovnik. Er det noen som har noen reisemål å anbefale? Evt utleiere av leiligheter? Er det evt noen som har reist ned før "på lykke og fromme" og funnet bosted når de er der (og hvordan prisnivåene er da)? Evt vet noe om hvor fullt det er i første halvdel av juli i forhold til å friste lykken? Håper på mange tips/erfaringer!
liin_ Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 Vi reiste på lykke og fromme (uten barn) fra Dubrovnik og omkring i Montenegro i august 2007. Vi hadde en helt fantastisk ferie og jeg har lengtet tilbake til Montenegro helt siden vi reiste hjem. Det er i utgangspunktet buss som er det kollektive fremkomstmiddelet i området, noe som er helt greit når to voksne reiser sammen, men kanskje ikke like praktisk når man har barn. Dessuten går det relativt få busser fra Dubrovnik og over grensen og det kan være litt vanskelig å skjønne rutesystemet.. Vi snakket imidlertid mye om at vi skulle leid oss en bil når vi var der. Det går en vei langs kysten i Montenegro, og selv om det er svingete og endel trafikk der, så synes ikke vi det virket så veldig skummelt å kjøre der (det går ikke så veldig fort). I Montenegro besøkte vi først byen Kotor, som absolutt er verdt et besøk, en helt fantastisk gamleby som ligger på UNESCOs verdensarv liste. Etter Kotor tok vi buss til Budva, og vi ble helt betatt av den byen. Planen var egentlig å reise til et nytt sted hver dag, men vi endte opp med å bli i Budva resten av ferien og heller dra på små utflukter fra den byen. Det er en sandstrand i byen, et lite og barnevennlig tivoli og jeg tror det var noen lekeplasser der også (man ser ikke så mye etter sånt når man reiser uten barn..). Det vi likte så godt var stemningen på kveldene. Det går en lang promenade langs stranden, og der var det masse ferierende mennesker, voksne, tenåringer og barn sammen. Vanskelig å forklare, men det var rett og slett kjempekoslig der. De fleste turistene der kommer fra Balkan og har reist ut til kysten for ferien, jeg tror dette var med på å gjøre opplevelsen ganske annerledes enn andre ferier jeg har vært på. Vi gikk også gjennom et leilighetshotell flere ganger, og om vi hadde hatt barn ville vi nok valgt å bo der. Problemet er bare at jeg ikke husker hva det heter Det ligger ganske nært stranda Av advarsler er det eneste jeg kan komme på at: Da vi var der var det VELDIG varmt - så om dere bestiller hotell på forhånd kan det være lurt å passe på at det er aircondition. Det er litt informasjon om Montenegro på lenken under, men synes ikke den yter landet rettferdighet Du kan finne en del overnattingssteder der også. http://www.touristinmontenegro.com/ Info om budva kan du finne her: http://www.budva.com/ På denne restauranten spiste vi en utrolig koslelig middag. Bordet stod helt nede i vannkanten, og kokken/eieren kom ut og hilste på alle gjestene. http://www.budva.com/jadran/ I Dubrovnik bodde vi forresten her: http://www.orkaapartments.com/ god standard og god plass Bare spør om du lurer på noe, vanskelig å komme på hva man bør fortelle
Gaasemor Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2009 Løfter litt. Takk til liin_ for mange gode tips! Flere? (Vi er ingen bassengmennesker).
*bubbs* Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Øya Hvar er jo listet som en as verdens 10 vakreste øyer. Den er liten og koselig. Om dere ikke bor i hovedstaden så slipper dere charterfolket. Mange små og koselige strender. Ellers er det mange fine strender kort ved bilveien mellom Dubrovnik og Split.
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 Jeg vil anbefale å leie et sted litt utenfor selv sentrum i Dubrovnik, der er det forholdsvis dyrt og myyyyye trapper. Ikke veldig praktisk med barnevogn med andre ord. Vi reiste dit for en del år siden før det hadde blitt veldig poppis og leide da privat(helt tilfeldig at vi kom over ei som leide ut rom). Leide da 1 rom med bad for 2500kr i 2 uker, da delte vi kjøkken med 2 andre par. Det var kjempekoselig da, men regner med dere ønsker litt høyere standard nå? Jeg ville bestilt på forhånd:) God tur, det er et herlig reisemål!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå