Gå til innhold

Hvor lenge varer en runde med omgangssyke som oftest i bhg?

Anbefalte innlegg

Det har gått omgangssyke på avdelingen til min lille gutt i snart 2 uker, jeg lurer på hvor lenge slike runder pleier å vare?

De er 18 barn på avdelingen i alderen 0-6 år, og de fleste barna har allerede hatt det, så det bør vel begynne å gi seg snart, ellers så er det kanskje noe galt med rutinene der?

Fortsetter under...

Det kommer ann på hvor lenge foreldene leverer barna sine syke i bhg.

Hvis foreldrene er flinke å har barna hjemme til de er friske, så går det fort over, dersom foreldrene (holder med 1 foreldre par som leverer syktbarn) leverer syktbarn, så kan det vare leeeeeeeeeeeenge.

Der jeg jobbet før (småbarnsavd m 15 barn 4 voksne) hadde vi en runde som varte fra før jul 07 til langt ut på nyåret 08. Foreldre kom fra juleferie og fortalte at hele familien hadde hatt omgangssyken i ferien, og når de kom i barnehagen smittet alle hverandre virket det som, så da begynte flere på sin andre runde med diare. Mange slapp unna oppkasten i andre runden, og de fleste foreldre fortalte om barn som var i fin form, men med skikkelig diare. En fikk det til og med for tredje gang!

Det er litt dårlig å skylde på rutinene i barnehagen. Den rutinen de fleste barnehager sliter med er det å "nekte" barna å komme. Foreldrene kommer med et barn som ikke har blitt ordentlig frisk, og som dermed smitter de andre, og har større sjanse for å bli syk igjen, da han/hun ikke får slappet av og bygget opp immunforsvaret etter en sykdomsperiode. Det sies at bleiebarn skal ha ett symptomfritt døgn hjemme før de kommer i barnehagen etter omgangssyken, men det er det dessverre mange foreldre som ikke gidder å høre på. De MÅ på jobben så fort som mulig (ja, jeg har også et sånt forhold til jobben min, da jeg VET GODT hvordan det går ut over de andre når jeg er borte, men barna må komme først. også hensynet til de andre barna som kan bli smittet) og personalet sliter med å si at "dessverre, ikke før i morgen, da vi sendte henne hjem i går med diare/oppkast" Barna kan være i storform hjemme, men de er ikke klare for en dag i barnehagen, og heller ikke de andre som kan bli smittet. Man må huske at kroppen blir ganske tappet for energi etter en runde med oppkast og diare, og man bruker litt tid på å komme seg skikkelig. Hjemme er det rolig, og man kan hvile mellom "slagene" men det er det ofte liten mulighet for i en barnehage med tett opplegg.

Voksne folk kan kanskje presse seg på jobben, og kjenne etter om man behøver å ta det litt med ro, men det klarer ikke barna alltid. Resultatet er slitne barn, som er mer utsatt for en ny smitte. I den perioden jeg nevnte tidligere i innlegget fant vi ut at vi sendte hjem barn etter EN diarebleie, og gav beskjed når de hentet at hold heller barnet lenger hjemme, for at vi skal bli kvitt dette, de skal være hjemme minst i morgen, og helst en dag til.. Barn har jo lite væske i kroppen fra før av, så når de får andre runden med mye væsketap, da får man ta det alvorlig.

Man sier jo også at barn skal ha en feberfri DAG hjemme (ikke en feberfri natt eller morgen, da feberen ofte kommer litt utover formiddagen) men det ser vi jo også at mange ikke følger, med resultatet at får en forkjølelse med hoste og feber, så får alle det.

Barn er jo også ganske intime vesener, med mye nærkontakt både med andre barn og voksne, og da er det lett å smitte hverandre i barnehagen, der så mange barn er samlet. :) Jeg tviler på at det har noe med rutiner og hygiene i barnehagen å gjøre, det bare "ER SÅNN"

Gjest ronja røverdatter

To uker er ingenting - det er bare begynnelsen. Det er alltid nyttig å se på rutiner, men sansynligvis er ikke problemet barnehagens rutiner, men at slike ting sprer seg fort i barnehager og det varer en stund og i tillegg sendes syke barn i barnehagen og de holdes ikke hjemme lenge nok.

Dessuten kan barna få viruset både to og tre ganger før de blir immune, og da kan man jo selv tenke hvor lenge et slikt virus kan gå rundt.

Takk for svar dere. Men hvor lang tid pleier en slik runde VANLIGVIS å vare? Hvordan er det i deres bhg?

Hvis det er slik at barna blir smittet 2-3 ganger under hver runde, hvor mange runder er det da vanligvis snakk om iløpet av et bhg-år?

Det pleier vanligvis å var i to-fire uker. Og det kommer vanligvis ca 2-3 ganger i året. En runde rundt juletider (som mange av oss er inne i nå) og en runde om høsten (i forskjølelsestiden, også da de fleste begynner i ny barnehage med nye bakterier) + gjerne en runde som er mindre "sesongbestemt"

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...