Gå til innhold

Lover og Regler ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper å kunne få litt info ved samboerbrudd i forhold til barna:)

Da jeg og samboeren min sliter en del fortiden så har tanken streifet meg flere en en gang at jeg kansje skulle ta barna og flytte for meg selv.men jeg lurer litt på hvordan reglene er for hvem som får ha hovedansvaret for barna, er det slik at alltid mor står som hovedforelder? eller er dette noe man må finne ut av selv? jeg vil jo at barne skal bo hos meg og selvfølegelig at pappan skal ha besøksrett..håper noen kan hjelpe meg litt medd dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurer litt på det samme...

Skrevet

Nå skal jeg ikke si 100% at det er slik jeg skriver nå, men det jeg har hørt er følgende. (kan ha blitt forandret på nå i 2009, da jeg har hørt rykter om nye regler for samboere med felles barn)

Når en ikke er gift, så får praktisktalt mor alt. Tror det skal veldig mye til for at hun ikke får det for å si det sånn. Hun tar ungene, pappa får ikke en gang være med å bestemme skole o.l. Ingen ting han skulle si, så hvis mor ønsker å være bitch, kan hun det. Det beste er selvsagt at mor og far lager en avtale seg i mellom som begge er fornøyd med.

Hadde dere vært gift ville pappaen vært automatisk med når det gjelder foreldrerett osv.

Dette er sånn jeg har forstått det, så ikke bit hodet av meg hvis det er galt :)

Skrevet

Dette er ikke riktig. Far får felles foreldreansvar dersom ikke vektige grunner tilsier noe annet (vold, rus osv). Sannsynligvis skrev dere under på det samtidig som han vedkjente seg farsskapet.

Jeg er noe usikker på om det er vedtatt, men tror at også samboere nå er pliktige til å møte til mekling ved familiekontoret ved samlivsbrudd dersom de har felles barn. I meklingen skal det avgjøres hvem som skal ha daglig omsorg, evt om denne skal deles 50-50. For gifte er det sånn at først etter at man har fått meklingsattest (etter at man har blitt enige, evt etter at man har møtt til mekling tre ganger), kan man innvilges separasjon og dermed søke den formen fra støtte man evt trenger fra nav. Slik jeg har forstått det skal det samme nå gjelde for samboere (bortsett fra det med separasjon selvfølgelig). Hvis man ikke blir enige, kan man be fylkesmannen om å fatte et vedtak om barnefordeling der en objektiv vurderer de to voksne og barnas behov. Det er selvfølgelig også mulig å gå til retten for å få fastsatt en samværsfordeling. Begge de to siste løsningene innebærer at man ikke lenger har egen innflytelse over hvilken fordeling man ender på og de er ofte konflikteskalerende i den form at man leter etter feil ved den andre i stedet for å se på grunnlaget for samarbeid.

Uansett om det er obligatorisk mekling eller ikke, har far klart egne rettigheter når det gjelder å få laget en samværsavtale og det er ingen selvfølge lengre at barna blir boende mest hos mor. Det står dessuten helt klart i barneloven (både den eksisterende og den nye) at alle barn har rett på samvær med begge foreldre. Mødre som saboterer samvær mellom far og barn står svakt dersom det blir en rettssak om barnefordeling.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ditt lokale familievernkontor for å få råd, evt å kontakte nav dersom du trenger økonomisk/juridisk bistand før eller etter at du bestemmer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...