Mamman til Mia Camilia Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Hva skjer egentlig på en vising? Bare ser vi? Eller? Hva kommer de som skal leie ut leiligheten til å spørre om? Hva er det vanelig at jeg som ønsker å leie der skal spør om? Kanskje kle meg litt ordentilig? (Mener da: ikke komme i joggebukse) Hva om jeg faktisk kommer så langt at de vil jeg skal leie hos dem. Hva skjer da? Skal jeg betale leia med ei gang? (Mener da om leie betales i forveien) Må jeg skaffe min egen postkasse? Når det står at jeg må betale strøm utennom, hvor kan jeg se på hvor høy strømregninga blir, Betales strømmen til et strømselskap eller betaler jeg strømmen til huseier? Gosj, mange spørsmål, men er såååå uviten. Kanskje noen har råd og tips?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Alt det ang strømmen, leien, postkasse osv er det du skal spørre huseier om på visning. Forøvrig er det vanligst at du betaler strøm direkte til strømleverandøren og ikke via huseier..da ville det evt stått inkl strøm i husleien. Mulig huseier har kriterier for hvem som får leie og spør spørsmål etc, men det er ikke slik jeg er vant til.. Det er vel sånn på større steder, men ikke her hos oss.. Det går vel mest i om dere har ofte besøk/fest, røyker, har husdyr etc..Hva/hvor dere jobber for å sikre at dere kan betale... Bare noen tanker...
Elin snart mamma til 3 Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 heisann Ikke lett det der å vite hva man skal se etter førstegang på første visning er dere jo bare å kikker å må absolutt ikke bestemme deg der å da om du vil ha leiligheten eller ei vil du ha den uten tenketid så er det jo bare å si at du ønsker å leie Alltid griet å komme ok kledd, men ikke stivpyntet kanskje Utleier prøver jo å tegne et bilde av hvordan person du er så det er individuelt hva de spør om. Mange lurer på hva man jobber med feks. huseier vil jo ha inn penger så det er greit for de å høre at man faktisk har penger på en eller annen måte Jeg ville sjekket om det var trykk i kranene! bodde et sted med sykt dårlig trykk samt at vi delte varmtvannstank med de oppe å som oftest var det ikke varmt vann til oss i det heletatt når vi kom så langt at vi skulle dusje! Dro hjem for å dusje den vinteren. Sjekk om det trekker mye fra vinduer. Er fliser hele?? Fungerer toalett? Er det ting som ikke er i orden ville jeg påpekt det. Da er ikke du ansvarlig for å fikse det heller å huseier har blitt vist "feil" * Spør om det er lytt i leiligheten. Seff skal du se litt ann de som leier ut også. Husk at jo fler over deg jo mer lyder blir det * hvorfor flytter den som har bodd der?? (mange som leier ut som forteller før man får spurt da) * Er ikke strøm ink så ville jeg spurt hvor strømmåleren henger eller hvordan strøm regnes ut i såfall. * om utleier vet sånn ca hva strømutgiftene ligger på. (hvis det er egen måler må du tegne eget abo. hos hafslund feks) Har dere kjemi?? Jeg har alltid satt kjemi høyt. Dette er jo fort en person du ser mye til faktisk. Spesielt hvis du må gå forbi der de bor for å komme til din del. Er du usikker.. ikke signer noen papirer med en gang. Er ofte en grunn til magefølelsen. hvis du finner ut at du vil ha leiligheten bruker de fleste en standard kontrakt fra huseierforeningen. Lurt å sjekke dine rettigheter ved å google på forhånd Depositium skal settes på en egen konto som både du og de disponerer. (ingen kan ta ut penger uten at den andre har godkjent etter hva jeg har forstått) Når du sier opp skal disse pengene dekke evn skader som du har påført leiligheten (vanlig slitasje er IKKE noe du skal dekke) , men det vanligste er at dere møtes i banken å bytter penger (MED renter) mot nøkkelen til leiligheten Alle steder hvor jeg har bodd skulle 1 md husleie også være på konto innen en viss dato (gjerne den datoen du overtar) Postkasse pleier utleier å ha. Jeg har ikke vært borti noe annet, men aner ikke om det er et krav. Lykke til
Mamman til Mia Camilia Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2009 Wow, tusen takk jenter Masse som jeg egentlig ikke hadde tenkt på. Helt supert, ble egentlig litt letta nå Da er jeg så å si klar for å gå på vising i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå