Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 HEI:) jeg har en sønn som ble 5 år i november og venter nr to i aug... saken er det at helt siden eldstemann ble født, har jeg hatt TOTALT ANGST for at han skal slutte å puste når han sover!! jeg er klar over at ALLE er redd for det, men jeg har disse tingene mine... - jeg MÅ høre han puster 4 ganger før jeg går ut av rommet hans - jeg er inne på rommet hans flere ganger før jeg legger meg, opp til 6-8 ganger før jeg går til sengs... - våkner jeg på natten, MÅ jeg inn til han og høre han puste 4 ganger. - ligger han på magen, snur jeg han - har han dyna over ansiktet, tar jeg den vekk - våkner jeg på natten, kan jeg ikke la vær. jeg ligger å tenker " så klart han puster.... men det hadde jo vært j..... typisk at han skulle slutte akkurat nå da, som jeg velger å ikke gå inn!!" og da bærer det inn på rommet hans igjen!!! og en ting er helt sikkert, det blir nok ikke bedre når nestemann kommer.... jeg er tøff ellers... lar han prøve ting, detter han så er det opp igjen, han er gutt og har hatt en god del blåmerker og skrubbsår men blir så absolutt ikke hysterisk av den grunn!!! er "bare" det med pusting og søvn..... noen flere her som har råd til meg??? eller noen som har noe lignende problemer???? håper så inderlig på svar!!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 Hei.. Jeg vet ikke hva annet jeg skal si enn at jeg trodde jeg selv hadde skrevet innlegget.. Jeg er helt lik selv. Så jeg har dessverre ingen gode råd. Annet enn kanskje å lufte det med fastlegen. Jeg har vurdert det da jeg sliter litt med tvangstanker på andre ting også. Men du er ikke alene om disse tankene. Det jeg har skjønt er at det er normalt til en viss grad. Men jeg vet ikke hvor grensen går. Hilsen HI på den andre tråden..
Maud Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 Det positive er at tvangstanker er en av de psykiske lidelsene som "lettest" lar seg behandle, men det er kanskje vanskelig å gjennomføre det alene. Å kalle dette tvangstanker innebærer selvfølgelig at det ikke er noen reell grunn til å frykte at han slutter å puste. Har han hatt falsk krupp f.eks eller astma som gjør at "skrekken har satt seg i deg", bør du få en lege eller annet medisinsk personale til å rydde i de opplevelsene og hjelpe deg til å vite når du evt har grunn til å være redd. En typisk behandling av tvangstanker vil handle om å ta kontroll over tankene i stedet for at de skal kontrollere deg. En terapeut ville bedt deg om å utsette, vente og etter hvert la være å sjekke. Altså kanskje vente fem minutter etter at behovet kommer for å sjekke. For å få til det er det ofte greit å øve seg på noen avslapningsteknikker på forhånd. Tenke på noe som gjør at du klarer å puste roligere, spille musikk e.l som erstatter tanken om at "Å nei, nå puster han ikke, tenk om han dør nå og så har jeg ikke sjekket akkurat denne gangen. Hva slags mor er jeg da egentlig?" Når det går greit å vente fem minutter, så venter du 10 minutter, så 15 osv. Da kan du bestemme at å sjekke én gang fra hans leggetid til din er OK og én gang i løpet av natta for til slutt å la totalt være. Det som er vanskelig med sånne nattgreier er at det ofte er lettere å sjekke enn å holde seg selv igjen. Når du har sjekket, får du jo tross alt sove rett etterpå. Jeg vil anbefale deg å ta jobben allikevel. Som du sier, så blir den kanskje dobbelt så stor når du har to barn... Som sagt, det kan være vanskelig å gjennomføre dette alene. Kanskje du kan snakke om det på svangerskapskontroll? Mange helsestasjoner har psykologer ansatt som kan hjelpe deg med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå