Gå til innhold

4 eller 3 hjul?

Anbefalte innlegg

Hva anbefaler dere av 3 eller 4 hjul?

Valget står mellom TFK/quinny 3-hjuling eller simo kombi/duo som jo bare har 4 hjul...

Kjøpte vogn sist for 6 år siden, en simo kombi, som vi forsåvidt var veldig fornøyd med. Men mye har skjedd siden da! Synes 3-hjulingene ser tøffe, praktiske og ikke minst lette ut, men er de sikre?? Tenker spesielt på stødighet osv. Barnet mitt kommer til å sove ute mesteparten av tiden, og da bør jo vognen være stabil. Er det noen som har erfaring med begge varianter og ev har byttet modell etterhvert? Blir kjempeglad for tips!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139472450-4-eller-3-hjul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vogndilla og har bytta vogn utallige ganger.. Har til slutt havnet på en favoritt for øyeblikket som er en Brio Sing. Den har fire hjul men to svingbare foran. Deilig i byen og på asfalt å snu på en femøring og på landeveien låser jeg bare framhjulene. Stabil og lett vogn synes jeg. Innser at jeg må bytte til en TFK når barnet er rundt to men da er sikkert både han og jeg klar for en framovervendt vogn. Synes det er koselig å kunne ha barnet vendt mot meg så lenge det er mulig. Fikk Brio Sing inkl både babybag og sportsvogndel for 3500,- SEK på Babyproffsen på Nordby om du har mulighet til å ta en tur over grensen så er det mange vogner på tilbud nå :-)

En har vogna Bugaboo Cameleon som er lett,stabil som er 4hjult...:)

Bagen delen er større enn Simo vognen.Kan snu håndtaket så en får de mot deg også..

Vet om mange som ikke vil ha 3hjulte fordi noen har vippet med dem,

å det er grunnen for at vi ikke valgte 3hjuling..

Lykke til:)

jeg var helt bestemt på å ha vogn med 4 hjul pga stabiliteten, har derfor hatt en brio happy duo. Nå når jeg snart får nummer to og dermed hadde behov for søskenvogn fikk jeg kjøpt en TFK (?) brukt som er en "trekantvogn", den har to hjul tett sammen foran. Er litt spent på hvordan den blir å bruke siden det jo er ganske forskjellige vekt på de to små (en liten stund i alle fall, nummer 1 er bare ett år nå), men hvis jeg blir veldig misfornøyd så får vi se om vi finner noe annet og selge denne igjen.

Jeg har ingen problemer med teutonia s3 i snø, selv om det er tre hjul på denne så er det tre store hjul, det hjelper :)

Jeg har hatt 4hjuling også, og aldri mer, orka ikke den gnikkinga hver gang jeg skulle svinge litt med vogna, noe som er ofte merka jeg, da er det bedre med en trehjuling som svinger lett og snur på flekken!

Annonse

Hei!

Å anbefale vogn er vanskelig, fordi alle er så forskjellig. Jeg kan ikke si hva som passer for deg, men jeg kan si hva jeg foretrekker. Etter flere barn, og enda flere vogner er dette min erfaring:

Når babyen fortsatt nettopp er en baby syns jeg det er kjekt å ha en litt mer tradisjonell vogn, en vogn som gir skikkelig baby følelse med litt mer klassisk utseende. Ikke bare er det koslig, men det er etter min mening det beste i bruk også. Til en baby som sover mye i vognen er det godt å ha en stor, god og stabil bagvogn med god fjæring. Fjæring må til for at det ikke skal humpe for babyen og for at det er praktisk å kunne vugge i søvn, fjærning gjør dessuten en vogn med faste hjul lettere å snu. Til en liten og lett baby er simo knallgode vogner, utrolig gode å trille! Og de er veldig lune og de eneste som er vind og vantette. Det er først når babyen blir større og tyngre at simo blir litt for tung, stor og klumpete.

Når babyen blir +/-9 mnd. forandrer behovet seg, babyen har blitt tyngre (det blir derfor viktigere å ha en lett vogn) og vil se mer. Mine barn har fra denne alderen trivdes best med å sitte fremovervent og en tradisjonell duo/kombi vogn ala simo liker ikke jeg utseende på når de er denne veien. Barna sitter dessuten ikke utmerket i slike vogner, altså de sitter helt greit, men sittestillingen blir litt for rett opp og ned og de glir ned hele tiden. Dessuten ser et større barn fort litt forvokst ut i slike vogner. En lett trehjuling liker jeg derfor best fra denne alderen og helt til de ikke trenger vogn mer.

Uansett økonomi kan man gjøre et slikt vognbytte. Vil man ikke bruke så mye penger kan man feks. kjøpe en ren simo bagvogn brukt på finn for 1000 kr, den varer til babyen er 10-12 mnd. om man vil. For deretter å kjøpe en GT safari vogn på tilbud for 1900 kr. Da har man fått to knall gode vogner for en slikk og ingen ting! Trenger ikke flere vogner enn disse to. Eller man kan kjøpe en ny simo duo (fordelen med duo er at da kan man bruke sportsdelen som bhg. vogn senere) og en OTH eller TFK trehjuling.

Dette ble langt, men lykke til i vognvalg!

Tusen takk!

Langt, men veldig informativt! Jeg tenker litt likt egentlig, det føles bedre å ha barnet i en stabil firehjuling med stor og romslig bag, når man triller mye og barnet skal sove ute, så dette ville vært et godt valg. Men så er jeg ikke veldig tålmodig med å lete på nettet og "vente" på at den rette vognen til rett pris dukker opp. Vil derfor bare kjøpe ny og bli ferdig med det- men da har man jo som regel bare råd til én ;)

Akkurt nå lurer jeg mest på om hva som er best valg av en tfk joggster 3 eller twist....

Hmm ja ikke om du selger den og kjøper en ny, da taper du bare max et par tusen på å ha brukt den første vognen. Men om du kjøper TFK fra starten av blir du nok helt sikkert fornøyd med den også! TFK har stor bag og det er en fordel når sportsvognen ikke er vendbar, da kan du ha babyen lenge i den store bagen før du må bytte ;-) Vet dessverre ikke svaret på det siste spørsmålet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...