Gå til innhold

Flaske i senga - uvane eller lurt triks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nevnt i annen tråd er ikke Snuppelure like lett å legge lenger. Jeg gir henne kveldsmat like før jeg legger henne. Selv om hun legger hodet til siden og ser ut til å gå inn for å sove må jeg inn for å stappe inn tutten fjørti ganger. Hun gråter ikke skikkelig, men klager heller. Jeg legger henne litt før 20. De siste dagene har jeg begynt å tilby henne restene etter kveldsmaten hvis hun ikke har sovnet etter en halvtime. Dette tar hun gladelig i mot, drikker kanskje 50ml, spytter ut flasketutten når hun er mett og legger seg til å sove. (Altså sovner ikke med flaska i munnen.)

På sett og vis er jeg bare glad jeg får i henne litt mer mat, hun er ganske småspist. Men så tenker jeg på at hun snart får tenner, og at dette vil være ufornuftig å fortsette med etter tannpuss.

Hun sovner forøvrig av seg selv på dagtid.

Hva syns dere andre jeg skal gjøre?

Kan det være en idè å gi vann på flaske i stedet - noen som har prøvd dette?

Innspill mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det samme som deg, men begynte å stresse med at det var dumt etter han fikk to tenner. Så prøvde jeg bare å ikke gi flaske når jeg la han og det var helt greit!! Men så har han alltid bare lagt seg til å sove med en gang jeg la han.. var bare jeg som "prakket" på han denne flasken. Siden hun ikke gråter bare sutrer, så kan det jo hende hun sovner etterhvert allikevel. Du kan jo prøve med vann, noen bruker lunkent vann, samme temp som melken og de godtar det like greit. Er jo fint å venne henne til å drikke vann så tidlig som mulig istedet for melk. Eller du kan lage rituale hvor du gir melk på soverommet og kanskje synger natta sanger, for så å etterhvert pusse tennene og legge henne etter det, vet om noen som gjør det sånn.

Men min er 10 mnd nå og blitt mye mer tullete på nettene, da tyr jeg ofte til melk for da vet jeg han sovner... som regel. Men jeg må snart avvenne han med nattmelken.. grue grue grue.... Han har alltid spist på natten.

Skrevet

Lengter tilbake til tiden der hun også bare la seg ned og sovnet av seg selv. Lurer også på om hun nå er akkurat stor nok til å forstå at mor kommer springende når hun gråter. I tillegg er det slik at far ikke klarer å roe henne ned om kvelden, hvilket har medført at jeg har måttet dra hjem 2 av 3 ganger hvor jeg har gjort noe sosialt på kveldstid. (NB - skjønner at jeg ikke har noe å klage på - 20.30 sovner hun jo og sover til morgenen.)

Skrevet

De skjønner fort at mamma kommer løpende ja.. Her kunne samboer roe lillegutt innimellom, han har nemlig erfaring da han har to barn fra tidligere. Men det er stort sett jeg som har gjort det. Nå er han så stor at når pappa koommer inn tror han han skal leke... så det har vi sluttet med, blir helt gira... Du er heldig som har et barn som sover hele natten. Sukk. Jeg har liksom håpet han skulle avvenne seg selv jeg da... men nå når han er 10 mnd skjønner jeg at det ikke kommer til å skje, så må nok bare hive meg på nattavvenningen, mest fordi han har 6 tenner nå, plager meg ikke så mye å gi melk, for det går fort unna og han sovner med en gang...

Skrevet

Eldste min hadde flaske i senga med bare litt vann (aldri melk) på fra hun klarte å holde den selv. Hun ville ikke ha vanlig smokk. Vi avvente henne da hun var 2 og et halvt år....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...