`nettemor.. Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har en jent epå en uke, med et enormt sutte behov. Dette i seg selv er vel ikke så unaturlig men det medfører par problemer. Det ene er at hun ikke klarer og sovne når jeg legger henne fordi hun kjenner "puppe-lukta" og skal da bare sutte. Vi hadde litt start vansker på sykehuset med ammingen, det gikk hardt ut over knoppenen mine, som leder oss til problem nr to; veldig såre knopper. Veldig. Har fått høre at man ikke skal introdusere smokk før nærmere 6 uker etter fødsel for å forsikre gode amme-rutiner, men en smokk hadde avlasted knoppene mine endel så de kanksje kunne ha leget seg litt igjen. Noen som har erfaring med tidlig bruk av smokk og amming? Vil jo ikke ødelegge ammingen og kosen for hennes del, men ammingen er rett og slett grusom for min del.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Så lenge hun legger på seg og du føler at ammingen går greit nå ville jeg bare kjørt på med smokk. Særlig når hun har så stort suttebehov som du sier! Det skal ikke være fælt å amme, og hun skal ikke bruke deg som smokk! Vi begynte vel da snuppa var 10 dager, men tror fint vi kunne begynt før. Kommer nok til å gjøre det på nestemann Bare vær obs på at hun kanskje ikke vil ha smokken med en gang. Hos oss var hun vel 2 mnd før hun egentlig skjønte poenget med smokken. Før det var det bare inn og ut...
lillespiren2:) Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Hei:) Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, hadde de samme problemene som deg med ammingen i starten, noe som sikkert mange har. Vi begynnte med smokken da jeg følte jeg hadde kontroll med ammingen, dvs etter 3 uker prøvde jeg med smokken, og det var vellykket, ikke minst med tanke på puppene mine. Det er nok et poeng å vente med smokken, til man føler man har ammingen under kontroll, også for barnet sin del, for det kan faktisk skje at barn blir forvirret når det får smokken for tidlig, og resultatet kan være at de da får vanskeligheter med å ta puppen igjen. Men så lenge ammingen går bra og barnet har god sugeteknikk, så går det nok bra å prøve med smokk. Venter man for lenge med å innføre smokken, er det jo også en mulighet for at barnet ikke vil ha noe smokk.
musketingen Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har gitt guttene mine sutt da de var 6 dager gamle ca alle tre. Det har gått veldig greit. Med førstemann amma jeg bare to mnd siden jeg var så sår og det aldri grodde ( jeg brukte ammeinnlegg i ull, noe som ikke er lurt da bakterier trives i ull). Med andremann var jeg skikkelig sår i litt over en uke, men var veldig nøye med håndhygiene( smørte meg med desinfiserende på hendene før hver amming, i tillegg smurte jeg brystene med en desinfiserende salve etter hver amming). Med tredjemann har jeg nesten ikke vært sår i det hele tatt:) Lykke til!!!!
Itsrejk Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har en gutt som er ei uke gammel nå. Han fikk smokk fem dager gammel, og han har skjønt poenget. Han spytter den gjerne ut når han ligger på ryggen da - men det er jo greit. Bakgrunnen min for å introdusere smokken så tidlig er den samme som du beskriver. Jeg har veldig såre brystvorter, og trenger avlastningen. Så langt fungerer det kjempefint! Nå må jeg vel si at ammingen var helt på plass på forhånd, sugeteknikk og melkeproduksjon var etablert. Barnepleieren på sykehuset (var innlagt i fem døgn pga hasteks) var ikke helt enig i vurderingen min da, men det får så være. Nå håper jeg bare brystvortene blir mindre vonde, så jeg slipper å bite meg i tunga for å ikke vræle hver gang småtten skal ha mat. Men jeg vet fra sist at det går over da - er bare å holde ut så lenge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå