Gå til innhold

Samsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i gården samsover vi fordi jenta vår har nektet å sove for seg selv fra dag en. Men det fungerer rett og slett ikke. Hun sover med puppen i munnen hele natta og våkner hvis den ikke der lenger (dvs sover maks 20 minutter uten pupp). Helt tydelig at hun aldri får den gode søvnen for hun er aldri uthvilt etter natta. Jeg må derfor ligge ukomfortabelt hele natta å samtidig passe på at puppen er på plass og sover like dårlig. Jenta vår er nå 3,5 måneder og jeg har lyst til å lære henne til å sove i egen seng nå...

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som oss :)

Tar hun smokk eller? Vi prøvde masse forskjellige smokker før vi endte opp med en som gutten vår endelig ville ta. Han liker ikke latex smokker, så de må være av silikon. Rart det der i grunn :)

Vår gutt er nå 6mnd. Og igår var dagen for at, "nå skal du sove i sengen din lille venn" . Nesten 7 timer tok det før han sovnet. (la han 19. sovnet litt før 2) Da satt jeg inne hos han til han endelig sovnet.Syns ikke det er gøy å høre på han skrike, derfor jeg satt ved siden av sengen. Så lenge han såg meg så var han still. Eller bare små sutret.

I kveld gikk det en halvtime før han sovnet. Og han har ennå ikke våknet (krysser fingre for at det skal gå bra)

Har igrunn ingen tips. Men ville bare dele erfaring med at vi er flere som har hatt det på samme måte :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Vi er en samsoverfamilie med to barn. Det vi har gjort er å ha babyen på fanget eller i nærheten av oss (f. eks. i sofaen) i den fasen med hyppig oppvåkning. Da kan jeg fortsatt se på TV, surfe litt på nettet, prate med mannen/besøk eller lese samtidig som jeg ammer. Så har etter hvert babyen sovet lenger og lenger mellom hver kveldsamming, og samtidig akseptert å bli båret inn i senga. Så har jeg ammet der inne ved behov sånn ca hver time i starten, etter hvert både to og tre og fire timer mellom.

Etter hvert har vi lagt barna i senga. Det vil si - han yngste ammes ofte i søvn i stua fordi jeg synes det er deilig selv.

Nå er eldstesnuppa 4 år. Pappaen legger henne som regel i åttetida på sitt eget rom (eget ønske) og bæres inn til oss når vi legger oss (eget ønske). Hun sover stort sett hele natta om hun ikke har vonde drømmer, er syk eller får vondt i kneet. Minstemann er snart to. Han kan enten legges i storesenga med pupp, ammes i søvn i stua før han bæres i seng, eller legges av pappaen med hjelp av bæring (i meitai, se www.barnvedhjertet.no) om jeg ikke er hjemme. Han våkner fremdeles en til flere ganger pr. natt for amming (vi har ikke gjort noen grep for å avvenne). Det er sjeldnere og sjeldnere nattamming.

Bare for å fortelle at du KAN gjøre det på barnets premisser uten å skade sovinga i framtida!

Storesnupp sov forresten hele natta på eget rom i mange måneder før hun ville inn til oss igjen. Hun hadde nok lett latt seg overtale til å fortsette med det, men vi synes det var helt OK at hun kom tilbake. Vi har bred seng (3 meter), og ja, vi har et brukbart sexliv (som alle lurer på!)

Skrevet

Vil bare si også - etter noen år på forum - at det høres helt normalt ut at babyen sover slik. Ja, man blir sliten, men det går jo over snart. Helt av seg selv!

Se her om du trenger mer støtte for å gjøre ting på babyens premisser: www.toogto.com

Skrevet

Hei,

har ikke sett at jeg har fått noen svar på dette innlegget (en stund siden det ble lagt inn). Leser svaret ditt med forundring, du skriver mange tips om å legge henne siden av meg på sofaen og diverse, men problemer vårt var jo at snuppis alltid våknet med engang brystvorta kom ut av munnen hennes. Og jeg skriver også at babyen heller ikke fikk noe god søvn av det og var ofte trøtt og grinete om morgenen etter natta. Men du svarer at bare fortsett slik på babyens premisser. Rart synes jeg, det viktigste for meg er nemlig ikke at jeg selv for sove best mulig men at ungen min gjør det. Når har vi i løpet av siste måneden fått henne til å sove i egen seng. Hun sover nå lange strekk på natta (vi ammer to til tre ganger) og våkner om morgenen blid som ei lerke! Så tydelig at dette fungerer best for oss :-D

Er ikke negativ til samsoving, men det er viktig å innse at det ikke fungerer opptimalt for alle babyer. Og for oss var soving i egen seng en mye bedre løsning FOR BABYEN ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...