Gjest Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Hei. Gutten min er snart 10 uker. Vi har fullammet til nå med litt problemer. Han er ikke noe særlig glad i venstrepuppen, og jeg må jobbe en del for å få han til å ta den, men det går med litt tålmodighet! (Muligens fordi han har hatt en stiv nakke, men det går vi til behandling nå, så tror ikke det er problemet. Han har rett og slett en favorittpupp. Har prøvd å legge han til i tvillingstilling på vrangpuppen for å lure han, og mtp nakken, men han reagerer på samme måte, ikke noe glad i puppen nei.) Jeg har dessuten et luksusproblem; har veldig stor melkeproduksjon. Men medaljen har en bakside, er plaget med mye brystspreng. (Det er så ubehagelig at jeg "nesten" ville ha byttet mot for lite melkeproduksjon.!) Dette fører til kraftig utdrivningsrefleks, som gjør at junior av og til vrir seg unna puppen og vræler. Vanskelig å få han til å ta igjen, men med tålmodighet går det som regel bra å få lagt han til igjen. MEN de siste to døgnene har han spist lite, han virker ellers frisk og fin. Og gir ingen tegn på at han ikke har det bra. Natt til igår sov han gjennom hele natten kun avbrutt av et måltid. Han spiste heller ikke særlig mye, og fant ikke roen ved puppen som han normalt gjør om natten. Brukte et par timer på å få han til å sove igjen, uvanlig!! Han spiste lite iløpet av dagen og, og jeg måtte ty til pumpa for å bli kvitt den verste sprengen. Videre spiste han lite i går kveld, siste måltid ca. kl. 20:45. Gjorde seg fort ferdig, og fant ikke roen v puppen, måtte gi han smokk og legge meg tett inn til han for å få han til å sove. Han våknet ikke før kl 04:15 og spiste kjapt av godpuppen. Samme denne natta, måtte bruke et par timer for å få han til å sove igjen, ga han smokk og la meg tett inntil. Så sov han helt til 08:30, og da var det vrangpuppen sin tur å bli ammet av. Men lillegutt diet litt forbi utdrivningsrefleksen, så vred han seg unna og hylskrek. Jobbet med han i 30 min, av og på med trøsting, men fikk ha ikke til å ta puppen. Jeg fikk faren til å stå opp m han, og så prøvde jeg igjen 1t senere å gi han mat, men han hylskrek. Forsøkte også å gi av godpuppen, men han bare skrek på den og. Hev seg av litt etter at utdrivningsrefleksen var over. Gutten var sulten, det må han ha vært. Han søkte etter mat i løpet av den timen jeg gav han "puppero". Så da var det bare å ta han m ut i vogna, og få roet han i søvn. Han sover nå! Men hva i alle dager skjer?? Gutten må jo ha mat... Og hva skal jeg gjøre m to MEGAsprengte bryst? Pumpe litt eller tømme helt? Jeg tenker at hvis jeg tømmer helt får han litt "ro" ved puppene liksom. Men er så redd for å forverre problemet mitt, ved å øke produksjon med pumping.. Men må jo bli kvitt sprengen da... PLIS, innspill jenter.. Har lyst å gi opp hele greia, men vet jo at det sikkert ikke blir enklere å bytte til flaske og MME..
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Du må tømme deg helt, ellers kan du få brystbetennelse. Når du har så mye melk, er det bare godt og det kan stabilisere seg helt. Jeg fikk påbegynnende brystbetennelse, og måtte da tømme meg annenhver time, enten med at hun ammet eller at jeg pumpet meg. Men måtte passe på å tømme de helt, begge to annenhver time! Det var litt slit, men det tok ikke mange dager før det stabiliserte seg og jeg fikk ikke så mye lekkasjer lenger heller. Har du prøvd å amme liggende? Tenker på den siden han ikke er så glad i.. Om det kan hjelpe på, da blir han jo bare liggende avslappet. Håper det ordner seg snart, for det kommer til å bli bedre etterhvert! Da går det som en lek!
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, et par vennninner av meg sa jeg bare skulle pumpe litt for å ta det verste trykket. Men du "Christina" sier jeg bør pumpe helt..?? Uff, blir litt rådlaus. Vil jo selvfølgelig unngå brystbetennelse:)!!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Med tanke på at han ikke har spist særlig så vil jo forhåpentligvis kroppen din se på det som at babyen ikke trenger såå mye mat og stabilisere seg. Men du MÅ pumpe deg tom for å unngå brystbetennelse. Det er kjempe viktig!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Forresten, min jente var slik en stund, da hadde hun hovne mandler så det gjorde rett og slett vondt å spise. FIkk da beskjed av lege å gi henne en paracet 10-15 min før amming.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Ja, det var det legen ga meg streng beskjed om.. Jeg var like skeptisk som deg, tenkte at det kom til å øke produksjonen, men det gjorde ikke det. Ble bare mye bedre! Slapp at det presset på og lakk som en foss.. Hadde håndpumpe jeg da, så tok jo litt tid da..Men holdt bare på et par dager før det ble helt bra. Du kjenner det om du begynner å få klomper inni der, da blir det ømt og vondt. Du vil ikke få betennelse nei, feber og ikke godt!:S
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Jeg hadde samme problemet som deg når jenta mi var 5 uker gammel..Hun spiste bare fra 1 pupp å nektet å spise fra andre... Jeg har også ekstremt mye melk å måtte pumpe meg mange ganger daglig.. MEN! Hun var gjennom en periode der melken ble tykkere å hun trengte mindre..Den ene puppen var grei å spise på fordi der kom det litt tynn melk først før den gode tykke melken kom. Den andre puppen var bare tykk melk på å det er ikke så godt å få i seg sånne melkeklumper som ligger inne i puppen. Mamma fortalte meg at jeg måtte pumpe ekstra mye på den puppen hun ikke spiste på for å få ut klumpene(helst før hvert måltid sånn du får ut den melken hun ikke vil ha. Pump deg på den puppen hun ikke spiser på i 5 min før du ammer å da prøver du igjen. Brystene dine er gjennom økedøgn å tilvenning akkurat sånn som den lille. Melken skal tilpasse seg barnets behov. Den puppen hun spiser litt fra pumper du ikke fra fordi der er det nokk til at barnet ditt suger en liten stund. Du har sikkert fått denne fløteperioden der melken din er sinnsykt mettende i små mengder.. Jeg pumpet meg 4 dl fra 1 pupp omtrent 3 ganger daglig.(MASSE FROSSEN MELK HER,HEHE)
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Hei. Min historie er ganske lik din. En favorittpupp, kraftig utdrivingsrefleks, aaalt for mye melk, brystspreng døgnet rundt. Mini klarte bare å tømme ett bryst pr måltid. Ikke alltid han klarte å tømme ett en gang. Resultatet ble harde klumper og vondt uansett. Hvis mini en sjelden gang sov mer enn 4 t sammenhengende om natta, våknet jeg etter 2-3 timer ig måtte håndpumpe litt i vasken for å bli kvitt de verste smertene. Er ikke sikkert dette funker for deg altså, men det funka for meg; For to uker siden holdt jeg på å gå helt på veggen. Da var mini 3,5 mnd. Når han hadde spist seg mett på ett bryst og jeg kjente de harde klumpene, så pumpet jeg til de forsvant. Jeg satte pumpa ofte litt "skeivt" på brystet, alt ettersom hvor klumpene lå. Noen ganger tok det et helt døgn før de plutselig "slapp ut". Gjorde dette til begge brystene var helt klumpfrie (men hadde fremdeles spreng og for mye melk altså). Så begynte jeg å amme ham først 10 min (maks, noen ganger kortere også -spørs hvor effektiv/sulten han var) på det ene brystet, byttet pupp og lot ham spise seg mett. Motsatt v neste måltid. Nå har jeg holdt på sånn i over en uke. Ingen harde klumper, litt mindre lekkasje og mye sjeldnere brystspreng. Føler ikke lenger for å gi opp amminga, noe jeg gjorde en lang stund.
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Tusen takk for innspill. Har heldigvis ikke vært plaget av klumper til nå, men mye spreng og ømhet. Umulig å bevege armene eller i det hele tatt når det står på som verst.. Fulgte rådene til dere over, og pumpa meg helt nå. 230ml fra "vrangpuppen" og 180ml fra "godpuppen". Skjønner ikke hvordan det er plass til alt.. Og jeg som var redd for å få for lite melk før ungen kom fordi jeg har små bryster. Så små bryster betyr ikke lite melk nei. Så nå prøver jeg den metoden på ammehjelpen.no om å få mindre melk og brystspreng, utviklet av hun nederlenderen. Lot lillegutt suge av "tomme" bryst når han våkna etter formiddagsluren sin. Gud kor han kosa sæ på "vrangpuppen", helt sykt.. Han stumpa rett av igjen, ble sikkert søvning av den feite melka. Håpe han tar den andre puppen snart. Må visst også ammes av ganske straks etter pumping ifølge den metoden.. Får evt. bare repetere metoden neste døgn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå