Gå til innhold

hva er forskjellen på privat og kommunal barnehage?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle barnehager må følge lov om barnehager og rammeplan for barnehager, noe som gjør at det ikke blir så store forskjeller. Private barnehager kan godt følge et spesielt livssyn, dette bør du jo sjekke før du søker. Barnehagene har ofte ulike satsningsområder, så da kan du jo velge om du vil ha noen som jobber mye med språk, estetiske fag eller natur

Kommunale er helt avhegige av kommunenes økonomi og det er forsåvdit de private også, siden de får støtte fra kommunen, men likevel står de private friere økonomisk (og derfor er det mange eiere som tjener masse penger på dette også...argggg). Det at barnehagen går bra betyr ikke dermed at tilbudet blir bedre for barna....

Bare du som ikke kan loven.

§ 1. Formål

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier.

Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at andre ledd ikke skal gjelde.

Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om livssynsformål.

Hvis du med "kristen" mener at barna skal lære empati, solidaritet, og demokratiske verdier, så gjerne for meg. Dét driver de med i bhg.

Men uansett lov, hevder jeg at det ikke finnes noe spesifikt KRISTENT innhold. Det er ingen kommunal bhg som lærer barna f.eks. at "det er faktisk bra at Jesus ble drept langsomt som ung voksen". "Gud fader måtte ha dømt oss alle til helvetet hvis ikke han hadde vært grei nok til å ofre sønnen sin i stedet". Nei, man forteller ikke engang at Gud består av far, sønn og en ånd.

Hvor julenissen kommer fra, Gavenes betydning, at Lucia har lyspærer på hodet, og at det er Påskeharen som legger sjokoladeeggene, se dét er derimot noe alle får inn lenge før fyllte fem år :-)

Annonse

I de 5 kommunale bhg jeg har jobbet, har man hatt presten til å komme rett før jul for å snakke om juleevangeliet.

Å så har presten har kommet før påske for å snakke om palmesøndag, skjærtorsdag, langfredag og påskemorgen.

Det har vært gjort veldig barnevennelig og forenklet.

Er blitt forklart at det finnes noen som tror på at det er sant, å at det er noen som ikke tror på at det er sant.

Nå er forøvrig historiene mer sanne, i o med at det faktisk var en person som het Jesus som gikk rundt å trodde han var Guds sønn på den tiden. Det er de aller fleste historikere enige om. (jada var mange som het Jesus på den tiden, men å si at Jesus ikke har levd, blir jo som å si at Harald Hårfagre ikke har levd)

Men om han virkelig var Guds sønn og om han gjore disse undrene, det kan jo diskuteres.

Ja da, Jesus har nok levet, han. Og i bhg skal man ikke opplære noen til kristen TRO på at dette er viktigere enn at Harald H har levet. Derimot til helt alminnelige grunnverdier, som man i §1 av en eller annen grunn pynter med merkelappen "kristne".

Det dreier seg absolutt ikke om de 10 bud. F.eks. "Du skal ikke ha andre guder enn meg" er utelukket som "kristen" grunnverdi i bhg.

HI spør om det er noen spesielle store forskjeller på privat og kommunal bhg.

Etter hva man leser her ser det ut som den største forskjellen er at kommunale MÅ sliippe inn en (statskirke-)prest 2t i året, mens private godt kan finne på å gjøre det samme frivillig.

Noen andre forskjeller?

NEI, kommunale barnehager må ikke slippe inn en prest 2t. i året, det er isåfall noe DEN barnehagen har som sin tradisjon. Har selv jobbet i kommunale barnehager i over 10 år nå og det har ALDRI vært en prest innenfor dørstokken der jeg har jobbet. Vi har gått i kirken før jul, men det har vært frivillig.

He he. Så er vel det "kristne innholdet" som de kommunale er pålagt bare det at de (frivillig) går i kirken én gang i året. ELLER slipper en prest innenfor dørstokken 2t i året om de foretrekker dét.

Synes ikke dette bør være avgjørende for HI's valg av privat eller kommunal.

Annonse

Hvis man får tildelt plass i en kommunal barnehage, er man garantert å beholde den inntil barnet begynner på skolen. Dersom man flytter til en annen bydel i kommunen og har offentlig plass, får man noen prioritetspoeng med seg (sånn var det i hvert fall før) når man søker i ny bydel. Offentlige barnehager forholder seg til makspris.

Noen private barnehager prioriterer noen bestemte grupper (de som er medlem i Kanvas, de som bor i sameiet, de som er ansatt i barnehagen osv). Hvis man ikke tilhører disse gruppene kan man miste plassen før skolestart. Vi hadde en barnehage i den bydelen du bor i for lillebror som var privat. Der fikk foreldrene forelagt at de enten måtte overskride makspris noe eller barnehagen måtte bli nedlagt. Kanskje gjorde dette at det pedagogiske innholdet ble litt bedre, men det er jeg ikke sikker på. Personalet mente i hvert fall at de hadde større anledning til å bruke vikar ved sykdom enn de hadde i kommunale. Å godta noe høyrere pris måtte vedtas på foreldreråd, men det er jo bare frivillig i teorien dersom man får fortalt at barnehagen ellers måtte stenge...

Jeg tror jeg ville valgt en offentlig barnehage hvis jeg hadde valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...