Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig greia rundt det å koke flasker og smokker og sånt?

Når jeg var inne på ammeklinikken på sykehuset, så gikk samtalen med jordmoren der ganske nøyaktig sånn:

- Men det tar jo litt tid å koke alt hver gang da..

- "Men herregud, du koker da ikke alt hver gang?! Nei det holder å vaske godt med såpe og varmt vann!"

- Jammen...har hørt det er farlig om det ikke er sterilt for små barn?

- "Ærlig talt, det går an å bruke litt sunn fornuft også!"

Ehm...ble litt satt ut så fikk meg ikke til å be henne utdype. Så; koker man alt av flasker og smokker før hver bruk? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA de første tre månedene gjør man det, fordi det finnes bakterier i melk som kan blomstre opp om de får tid på seg, disse bakteriene dør når de kokes.Den ene bakterien er potensielt dødelig for spedbarn, man har imidlertid aldri funnet denne i norsk mme. Hun har helt sikkert rett i at bakteriene gjør barn syke uhyre sjelden, men det er vel ikke noe man har lyst til å ta sjansen på? Etter 3 måneder kan man vaske flaskene i oppvaskemaskin som holder 65C.

Hører at de som har sterilisatorer skryter veldig over det.

Snuppelure er nå 4,5 mnd - jeg skyller alt i kaldt vann etter bruk, vasker flasker og plastdeler i oppvaskemaskinen, smokkene gnir jeg i varmt zalovann og så koker jeg alt noen minutter etterpå. SYns ikke det tar så mye tid, jeg. Det er i såfall vaskingen som tar tid, kokingen gjør seg selv.

Har også opplevd at de ikke er så nøye på sykehuset, jenta mi fikk springvann av jordmor da hun var ett døgn gammel, det likte jeg dårlig. Videre lar de mme stå i mugge i 1 døgn i kjøleskapet, hvilket ikke anbefales. Dette vil bla kunne medføre bunnfall og bakterievekst (mugga tas inn og ut av kjøleskap mange ganger i løpet av det døgnet.)

Skrevet

Signerer Frøken Freken, men løp å kjøp en micro-sterilisator!!!!! Super lettvint. Har en fra Avent som kostet 260kr på Apotek 1.(tar 6 flasker)

Skrevet

Takk for svar :)

Nei vi har jo ikke lyst ta noen sjangser, så vi får heller bruke den ekstra tiden på å koke de.

Rart at noen sykehuspersonell tar så lett på det da!

Blir å kjøpe noen fler flasker å bytte på nå som vi gir opp ammingen, så det blir ikke så ofte.

Finnes det noen kjappe sterilisator-dingser for oss uten micro da? :P

Skrevet

VI haddde en dampsterilisator. Den står på benken, og tar litt plass. Men hadde ikke klart meg uten. Den tar 7 flasker (tror jeg) med tilbehør og gjerne plass til ekstra som smokker etc. Den er jo noe dyrere, tror i underkant av 900 kroner. Også av merket Avent!

Skrevet

Det tror jeg jaggu det er verdt! :)

Flott tips, vi har jo bare Avent-flasker og pumpe her, så passer jo supert :)

Skrevet

Det er kjempeviktig å sterilisere flaskene. Les mer på flaskeposten.org

Det er ofte vanskelig å vite hvem man skal høre på til tider, men mitt nye motto er dette. Ikke hør på helsepersonell når det kommer til flasking og mme, hør på flaskemødre, de er mye mer utdannede på området.

Jeg var veldig anti sterilisator, synes det var like så greit å slenge de i kjelen når jeg allikevel måtte stå å svette over oppvaskkummen og skrubbe de først. Vi gikk til slutt til innkjøp av en fordi koking avga så mye damp at det begynte å utvikle mugg på vinduene. Drittvinduer.

Livet mitt er så mye enklere nå, en skulle faktisk ikke tro det, men det har virkelig bidratt til å gjøre mitt slaraffenliv enda latere.

VI har ikke mikro så vi kjøpte dampsterilisatoren til Avent som tar 6 flasker. 949 betalte vi for den på Rudo.

Nå leter jeg etter en pulverdispenser som vi gjøre livet mitt komplett!

Skrevet

Ah, jeg har allerede gått fra å tenke "Herre, å ta opp et par stakkars skjeer.." til å tenke "Pulverdispenser høres ut som en god idé..." ;D

Skrevet

Kjøpt Avent sterilisator; litt stor men livet blir virkelig enklere. Savner den

hver gang jeg er borte noen dager hjemmefra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...