Gå til innhold

til dere som har hatt alvorlig svangerskapsdepresjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..eg har ei datter på 10 månder og eg fekk svangerskapsdepresjon når eg var 6 månder på vei..og er dritlei no, for er fortsatt deprimert=( går det ALDRI over? fekk enorm glede av unger før men no får eg det liksom ikkje lengre og har mista meg skjøl..går litt bedre men den gleden eg fekk før er fortsatt ikkje tilbake, og eg forstår ikkje hvorfor. korti blir det bra igjen liksom? det værste var at eg var ekstremt forvirra..er det noen som har vært ekstremt deprimert som det har blitt helt bra igjen til slutt? eller blir ting aldri helt det samme? håper på svar. er så lei no.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg. Svangerskapsdepresjon dreier seg som regel om hjernekjemi. I USA har de forsket mye på dette (finnes egne klinikker for problemet), og har kommet fram til at det de fleste tilfeller skyldes de store endrngene hormonnvåene. Hver kvinne reagerer ulikt på dette, og det er heller ikke alltid likt fra svangerskap til svangerskap.

Jeg opplevde ikke svangerskapsdepresjon selv, kun en mild nedstemthet. Leste at dette skyldes økningen av progesteron.

Etter fødsel var jeg annerledes igjen, men var berg og dalbane fram til tre mnd etter at jeg sluttet og amme. (Legen fortalte meg også at det går rund tre mnd etter ammeslutt før nivåene er tilbake tl normalen).

Moren min, derimot opplevde det annerledes: Hun var helt på topp i svangerskapet, men fikk en seksmåneders depresjon etter fødsel, med angst på kjøpet. Turte ikke gå på bussen eller butikken engang. Men, og her kommer det gledelge budskapet; det gikk over av seg selv, og hun ble helt seg selv gjen. Som regel er det en midlertidig tilstand, selv om det kan ta noen måneder.

Men det finnes hjelp å få hvis det drøyer, både medisinsk og annet.

Ammer du fortsatt? Noen kvinner reagerer positivt på ammehormonene - generelt demper det ofte depresjon. Men noen reagerer stikk motsatt.

Håper du fikk litt ut av dette... Ønsker deg lykke til.

Skrevet

hei igjen. men eg har hatt det i over 1 år.,og det går ikkje over:( eg er sånn at eg blir veldig redd, kan sitte på badet i mangen timer fordi eg føler det er noen uttafor som vil ta meg. men er ikkje såååå deprimert som eg var til begynne med, men får forsatt ikkje glede av dattra mi og det er det værste:( siden eg alltid har fått så masse glede av barn. og er bare 19 år i tillegg..ka kan eg gjør? føler eg aldri kommer til å bli meg skjøl igjen. og det tror eg ikkje heller når det har gått så langt tid. tror det vil ta mangen år eller aldri. vil ikkje snakke med legen om dette, er det noen i norge som har peiling på akkuratt dette?

Skrevet

Hei igjen!

Svangerskapsdepresjon kan vare ett år og lengre, spesielt hvis du ikke bli behandlet. Kjenner f.eks. ei dame som hadde sterk dødsangst i tre år etter fødsel.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å snakke med legen din om dette, han eller hun kan vise deg veien videre. Det finnes spesialister på dette området. Og vær ikke redd, du blir ikke fratatt barnet eller noe i den stilen.

Husk at de føelsene du har nå, eller manglende følelser, ikke er DEG, det er bare hjernen som spiller deg et puss. Kanskje ligger det også psykologiske (gjerne ubevisste) faktorer innvevd i dette, det er vanskelig å si, men en behandler vil kunne ta tak i det.

Ellers råder jeg deg til å søke på nettet; det finnes mange artikler og bøker om dette. Der vil du sikkert også finne navn på behandlere og forskere. Vet at det finnes en kvinnelig forsker her i Norge som visstnok er en av verdens fremst på området. Husker ikke navnet, men søk på nettet. Tror hun har tilhørt folkehelseinstituttet.

Av bøker tror jeg det er mest utenlandske. Skuespillerinnen Brooke Shield er en av dem som ble rammet av fd, og skrev bok om det i ettertid. Vet om en amerikansk eller engelsk programleder som gjorde det samme.

Du deg selv tilbake, garantert! Men ta tiden til hjelp, og ta imot all annen hjelp du kan få. Husk; dette er et veldig vanlig problem.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...