apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Hva gjør jeg med mine to små på 21 mnd og 9 mnd? minste våkner ofte i 5 tiden og vekker da eldste. om så minste kunne sovet til 07 så kan ma være heeelt sikker på at eldste våkner 05.30... er dettte noe jeg bare må godtta? 21 mnd sover ikke lengre på dagen. vi sluttet med det siden hun rett og slett ikke sovnet før etter veldig lang tid og hvis vi lot henne sove senere enn kl 14 så sovnet hun ikke på kvelden mnd sover 2 økter på dagtid, ca 3 kvarter-1 hver økt. delegger seg kl 19.00 hver kveld uansett. og sovner fint råd anyone?? helt umuligå få de til å sove igjen når de har våknet om morgenen. og ingen av de skriker eller noe, bare ler og pludrer. men det hjelper jo ikke meg!! da er jo jeg og våken...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Jeg vet ikke jeg, men min sønn våknet ofte kl 05.00 i en ganske lang periode. Tror det er ganske vanlig (desverre...). Hva sier helsestasjonen? Ingen gode råd fra meg desverre ;.(
Gjest Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Jeg har bare èn og har ikke erfaringen til å svare deg på spm ditt egentlig, men ville bare si noe jeg snappet opp i Karin Naphaug sin bok: Sov godt. Hun sier noe der om at det er vi voksne som bestemmer når det er morgen. Om barnet våkner kl.06.00 og du mener at det fortsatt er natt på det tidspunktet, så skal du fortelle barnet at det er natt fortsatt og be det om å sove videre. Når DU mener at det er morgen så vekker du barnet. For mer utfyllende forklaring så les boka. Jeg er en skikkelig natterangler og virkelig haaater å stå opp tidlig om morgenen. Da gutten vår var mye mindre og våknet tidlig, så orket jeg ikke å stå opp med ham, så jeg bysset ham i søvn igjen og sa det var for tidlig å stå opp nå. Han ble som meg tilslutt...kan sove til 11.30 alle dager og han må vekkes til bhg nå. (passer meg glimrende). Min søster har et barn på samme alder som vår og barnet der i huset våkner rundt 5-6 tiden hver morgen, de har nok møtt barnet på det og tatt det opp, så den dag i dag våkner barnet der grytidlig. Jeg tror vi foreldre former barnas mønster mer enn vi forstår. Hvordan løse det med 2 vet jeg ikke, men jeg ville nok prøvd å sagt til den som våknet først: "det er fortsatt natt, må sove litt mer" og håpet det beste. Om de ligger våkne og pludrer/ler, så kan de vel det. Ellers er det flere her som snakker om en sovekanin.....
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Sover de på samme rom? Hvis de gjør det kan det jo være en idè å ha de på forskjellige rom så de ikke vekker hverandre. Har hørt at en må i allefall ikke begynne å ta de opp kl 5 for da blir morgenen kl 5 for de små ganske fort. Bare la de ligge og pludre så sovner de etter en stund kanskje??? Ofte kan det gå over 1 time før de evt sovner igjen... Om du hører at de ligger å pludrer så er vel ikke det noe verre enn å stå opp, da er du iallefall våken he, he!!
mor.monsen Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 å hva om di griner da??? kan jo ikke la ungen ligge alene å grine?? hun våkner 5-5:30 hver morgen. og sover urolig på natta. er 1 år.
landlig Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 De kan godt ligge å grine litt først, kommer an på hvilken "gråt" da... Min kan sutre litt som jeg kaller det, og etter en liten stund sovner han igjen. Men hvis han hyler høyt opp og ikke gir seg, så tar jeg han opp og prøver å roe han ned igjen før jeg legger han i sengen igjen. Kanskje han må rape eller noe pga luft i magen. Men noen ganger så hjelper ingenting og da må han bare få mat. Men å gi han mat før "tida" er siste utvei på morgenen (og ellers også på dagen). Det er jo ikke alltid mat de vil ha, men de kan jo ikke alltid si ifra på annen måte enn gråt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå