Gå til innhold

oppbevaring av morsmelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at man kan oppbevare mm i romtemp så så langt tid, i kjøleskap og i fryseren.. men så har jeg hørt at man ikke skal blande mm fra forskjellige dager/timer. Er det riktig, hvis man har tenkt å fryse det ned?

F.eks jeg pumper meg kl 12 og jeg har tenkt å fryse dette ned, men har ikke nok til å ha det i sånn her isbitpose, og så pumper jeg meg i 6 tiden på kvelden, går det ant å blande kl 12 melka med 18 melka? når 12 melka har stått i kjøleskap i mellomtiden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan blande melken, men du må sette 18-melken i kjøleskap først slik at den blir kald før du blander den med den kalde melken fra tidligere på dagen. Heller du nypumpet og varm melk i en kald beholder blir melken som var kald varmet opp og ettersom du ikke skal varme melken opp igjen mer enn en gang ødelegger du melken.

På sykehus setter mødrene melk i kjøleskapet hele dagen og så blir det på kvelden beregnet hvor mye mat de små trenger neste dag. Overskuddsmelken blir frosset - enten i de begrene den kom i eller den blir blandet i større begre. Her er regelen at melken helst skal fryses innen 24 timer etter at den en pumpet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...