fruitypie Skrevet 17. januar 2009 #1 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg er førstegangsfødende med termin i april. Jeg er så lut lei alle papirer jeg å fylle ut angående ditt og datt. Ikke er det noen som har noen konkrete svar heller. Jeg og samboer har vært hos NAV 2 ganger, og hver gang føler jeg at de ikke vet hva de prater om! Det er jo faktisk de som skal hjelpe da de setter reglene for sykepenger, permisjon etc. Jeg er i en litt spesiell situasjon, da jeg er student, med 3 deltidsstillinger ved siden av. Det ble veldig komplisert for de å regne ut om jeg hadde krav på fødselspenger etc...Jordmor hadde heller ikke s god peiling på alt jeg måtte fylle ut. Bare alt dette med mamma/pappa permisjon har jeg fortsatt ikke forstått 100 %. Jeg har valgt 80 % lønn i 54 uker, slik at jeg kan være hjemme med barnet til han er 1 år. Det er da spørsmålet mitt kommer inn. Kommer pappapermisjonen på 6 uker utenom disse? Kan jeg være hjemme mens han har pappapermisjon? Eller hvordan fungerer dette egentlig? Må jeg tilbake til jobb/skole hvis han er hjemme i 6 uker? En vennine av meg sa noe om at hvis han ikke tok pappaperm, mistet vi den? Er det noen der ute som kan forklare meg grundig hvordan alt dette fungerer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139466880-hjelp-kan-noen-hjelpe-ang%C3%A5ende-mor-og-far-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #2 Del Skrevet 18. januar 2009 Du må ha jobbet kontinuerlig i 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter(ikke mer enn max 14 dager mellom vaktene). Om du fortsatt er student kan du få fødselsstipend fra lånekassen i tillegg til foreldrepenger fra NAV(om du har rett på det). Eller du kan få fødselstipend + engangsstønaden. Du må ha jobbet minst 50% stilling for at faren skal ha rett på fedrekvote. Har du ikke jobbet så mye og han da ikke har rett på fedrekvoten kan du få overta disse ukene. Om dere har valgt 54 uker med 80% er dette inkludert de 3 ukene som skal tas før termin og 6 uker fedrekvote. Om han har rett på fedrekvote kan du om du vil være hjemme i ulønnet permisjon eller ferie. Om han har rett på fedrekvoten men selv velger å ikke ta denne mister dere disse ukene. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139466880-hjelp-kan-noen-hjelpe-ang%C3%A5ende-mor-og-far-permisjon/#findComment-139468020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
koala Skrevet 10. februar 2009 #3 Del Skrevet 10. februar 2009 I tillegg er det greit å vurdere om det lønner seg bedre med 100% utbetaling og så to måneder ulønnet permisjon. Tror totalutbetalingen da vil bli høyere og dessuten blir ikke fars inntekt redusert med 20% når han tar ut sine uker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139466880-hjelp-kan-noen-hjelpe-ang%C3%A5ende-mor-og-far-permisjon/#findComment-139617231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå