fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Hun spenner seg så innmari noen ganger, blir helt stiv i kroppen og "skjelver"/rykker i armene. Dette har hun gjort helt siden fødselen uten at vi har lagt noe vekt på det, men for noen uker siden, skulle vi ta henne ut av bilsetet og plutselig var hun stiv som en stokk. Vi kunne holde henne rundt magen og hun "lå" helt stiv i lufta og det kom litt skum ut av munnen hennes. Akkurat dette har bare skjedd den ene gangen, men disse skjelvingene har hun ofte. Det gir seg som regel når hun får mat, da slapper hun av igjen, så det kan jo kanskje bare være at hun er sulten? Men vi kan ikke huske at storebroren noen gang ble sånn selv om han var sulten. Hun har også gått til kiropraktor for kolikk, siden hun hadde en låsning i ryggen, kan det ha noe med det å gjøre? Hvordan finner man eventuelt ut om hun har epilepsi? Er det noen som har noen erfaringer/råd/tips? Dette ble mange spørsmål. Jeg er veldig takknemlig for tilbakemelding.
Asobi Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Hei! Har ingen spesiell erfaring med epilepsi, men hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med fastlegen. Der får du sikkert henvisning til en barnelege/nevrolog som kan gjøre undersøkelser. Det kan imidlertid være andre forklaringer på hvorfor hun får sånne episoder. Har hørt at refluks (barnet får sure oppstøt) kan gi sånne "anfall", men som sagt dette er ikke mitt felt og det er best å ta kontakt med lege når man har slike bekymringer.
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Vet ikke hvordan epilepsi arter seg hos småknøtt, men jeg er epileptiker selv og synes nok det høres ut som du skal ta henne med til fastlege for henvisning videre til nevrolog ja. Mine anfall arter seg som regel som bevisthetsbortfall, så vær obs på det også - ikke alle epilepsianfall kommer med kramper og sånt. Jeg har noen anfall hvor hjernen funker men kroppen blir lamma, noen anfall der hjernen ikke funker (husker ingenting etterpå), men jeg i følge andre funker nærmest som normalt ellers (sånn bortsett fra at jeg kan slutte å snakke/si helt bisarre ting/stoppe opp eller gjenta en bevegelse osv), og så har jeg noen anfall der hjernen bare er tildels av (helt snedig, hender seg det føles som om det blåser full storm gjennom hodet og jeg ikke har kontroll på tankevirksomheten - jeg ser rare syner på veggene eller hører lyder som ikke finnes, og er helt bortreist). Og så har jeg noen litt "kraftigere" anfall - fortsatt uten kramper - hvor jeg kan synke sammen som en sekk og få skjelvinger mens bevisstheten faller ut. Disse er sjeldnere og sannsynligvis linket til at jeg også har en hjertefeil, så de kommer som regel i forbindelse med blodtrykksfall. Nå har ikke jeg sett meg selv under et sånt anfall av opplagte årsaker, men det føles sånn som du beskriver anfallene til jenta di (bortsett fra stivheten i kroppen, men mange får jo det også) - jeg kjenner at det svartner, og pga lang erfaring legger jeg meg ned når det begynner for ikke å slå meg. Så blir alt svart, og jeg kjenner vagt at det rykker i armer og bein mens jeg ligger i samme stilling som jeg la meg (altså jeg har ikke skikkelige kramper, for selve kroppen er som regel slapp og strekker seg ikke ut). Aldri opplevd skum fra munnen eller noe. Gubben sier at det ikke rykker kraftig i meg, men at man kan se en viss skjelving/rykninger i armer og bein når jeg ligger - ut over det ser det bare ut som jeg besvimer rett og slett. Og så våkner jeg og kan reise meg og fortsette med det jeg drev på med, vanligvis etter under et halvminutt vil jeg anslå. En ting du skal være obs på, er at leger og nevrologer har en tendens til å si at man ikke kan "vekke" en person fra epileptiske anfall. Det er ikke sant, mamma har vekket meg mange ganger... Gi meg en ørefik under et anfall, og jeg kvekker til (og blir fly forbanna selvsagt, for det kommer jo som lyn fra klar himmel). Og jeg har blitt diagnostisert som epileptiker både som barn og i voksen alder, så det ER "skikkelig" epilepsi jeg har selv om jeg er "vekkbar". Så om du nevner til fastlege at hun blir "normal" når du gir mat, er det aldeles ikke sikkert du får henvisning til nevrolog med det samme, med rette legen skal de da sikkert sjekke all verdens andre muligheter først... jeg ville bare gått på lege/helsestasjon med info om det krampeanfallet du nevner når du tok henne ut av bilen, og sagt at hun har hatt lignende anfall tidligere. I beste fall er det noe mye mindre "skummelt" som er årsaken, men jeg ville ikke slappa helt av før hun er blitt skikkelig testa hos nevrolog. Hvordan man finner det ut - det er en test nevrologen tar. Jeg vet ikke om man bruker den samme på spedbarn (eller om man overhode tester så små, men det vil jeg jo tro). Det blir festet masse elektroder på hodet (altså bare klæsja på utsiden av huden, ingen stikk eller andre skumle ting), og så skal man ligge på en benk med en blinkende lampe over seg. Elektrodene måler vel hjerneaktiviteten mens lyset blinker (blinkende lys utløser anfall), og så står lampa der og blinker med ymse intensitet en stund. Tror selve testen tar 15-30 minutter (i alle fall for voksne), men jeg er ikke helt sikker. Lenge siden sist... Altså en helt smertefri - men muligens litt stressende - test. Ut i fra hjerneaktiviteten kan de vel si med rimelig stor sikkerhet om det er epilepsi eller ikke. Men som sagt - jeg vet ikke om spedbarn testes på samme måte. Og som en liten oppmuntring: epilepsi trenger ikke være verdens undergang Jeg lever et helt normalt liv, og det er en del barn som vokser det av seg i tenårene. De har dessuten kommet langt på medisiner; jeg gnafser (vanligvis, bare ikke når jeg ammer) piller som er tilnærma fri for bivirkninger, de får meg 100% anfallsfri og jeg kan til overmål kjøre opp til de fleste lettere kjøretøytyper (altså, ikke trailer og buss, men privatbil, motorsykkel og såntnoe). Folk som ikke vet jeg er epileptiker, ser bare veldig overraska ut når jeg sier det Lykke til, og håper dere finner ut av det og at det går fint
Loglady Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Høres helt klart ut som epilepsi. Kan være det man kaller barneepilepsi, som man vokser av seg etterhvert. Hos voksne kan sult og søvnmangel utløse anfallet.
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Kramper hos nyfødte og småbarn kan være mye forskjellig, det kan også være veldig alvorlig, vær så snill og kontakt lege, og ikke bare spørre her på forum med mange velmenende men til tider uvitende meninger (jeg mener INGEN disrespekt til dere her på tråden). Dersom man mistenker kramper og evt epilepsi er det en alvorlig diagnose som MÅ utredes skikkelig, barneepilepsi er IKKE noe 10 uker gamle babyer får så tidlig. De fleste tilstander er ikke så farlige, men du MÅ la fagpersoner stille diagnose hvis det er noe unormalt med babyen din. Lykke til, håper alt er som det skal!!!!
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2009 Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Vi skal kontakte fastlegen imorgen, så får vi håpe at alt står bra til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå