-Lady Godiva- Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Lurer på om man trenger kontrastvæske for å ta den...?
It's all about me Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Sønnen min tok det da han var 13 mnd og han trengte ikke noe da iallfall.
camilla^ Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 Jeg trang ingen ting når jeg tok det. men vil tro det kommer ann på hvorfor man skal ta en ct. Jeg skulle titte etter cyster, men skal man sjekke årer og slikt vil jeg tro man trenger kontrast veske...... Men ikke peil altså.
Temmelig hemmelig Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 De aller fleste us blir kjørt uten kontast. Vi bruker kontrast om vi ser etter blodårer eller svulster i hodet. Eller som man ser over bildene etter us og ser noe man ikke helt vet hva er, da setter man kontrast for sikkerhet skyld bare for å utelukke at det er noe farlig.
-Lady Godiva- Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2009 de skal se etter svulst... må jeg belage meg på kontrasvæske da og hva er evt faren ved det??
Temmelig hemmelig Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Rutinen hos oss da er at vi først kjører en us uten kontrast så ser legen over om vi skal kjøre med kontrast. Om legen ser noe som hun/han ikke vet hva er blir det kontrast. Ikke nødvendigvis at de har sett noe farlig selv om vi kjører med kontrast, med bare for å være på den helt sikre siden. Om de ikke ser noe som helst er det ingen grunn til å gi kontrast. Noen kjenner ingenting til kontrasten. Andre kan kjenne en metall smak i munnen og få en varmefølelse som sprer seg igjennom hele kroppen, helt ned til blæra, så den kan kjennes ut som om man tisser seg ut, men man gjør ikke det. Begge tingene er like normalt. Følelsen kommer fort og går fort over. Så fremt du ikke har noen store nyresykdommer er det ikke noen risiko til det å få kontrast. Om du har sukkersyka å bruker glukofage må du seponere denne etter us. Det går nok helt sikkert fint. Gir kontrast hver eneste dag på jobb, så du trenger ikke å bekymrer deg for den. Gir det hver eneste dag.
-Lady Godiva- Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2009 Er mest anafylaktisk sjokk jeg er redd for... Trodde man kunne få det???
-Lady Godiva- Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. januar 2009 at man rett og slett kan dø av det.... *redd og flau*
Temmelig hemmelig Skrevet 17. januar 2009 #9 Skrevet 17. januar 2009 Det kan man i teorien få av alle medikamenter. Vi har aldri hatt noen slike tilfelles hos oss. Kvalme, oppkast og utslett forekommer innimellom. Ikke bekymre deg for det, sannsynlighetene er så sinnsykt liten. Flere år siden noen har dødd av kontrast i norge
-Lady Godiva- Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 17. januar 2009 Trodde just det var en som døde,men det var kanskje ikke her i landet. Får prøve å roe meg ned,og satse på at alt går fint,og at jeg forhåpentligvis ikke trenger kontrast i det hele tatt. Tusen takk for svar nå i hvert fall. Det hjalp veldig å høre det fra noen som har peiling:o)
Temmelig hemmelig Skrevet 17. januar 2009 #11 Skrevet 17. januar 2009 Tror det var i danmark, men det var med MR kontrast. Det er en helt annen type kontrast. Dessuten var han veldlg syk, med store nyreproblemer
-Lady Godiva- Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 17. januar 2009 Nå ble jeg enda mer beroliget... merkelige greier i grunnen,at jeg er mer redd for kontrasten enn for resultatet av undersøkelsen:o) Håper begge deler går fint. Du har nå i hvert fall roet nervene mine betraktelig. Tusen takk igjen:o)
lionkittens Skrevet 17. januar 2009 #13 Skrevet 17. januar 2009 Hmmm nå ble jeg litt forundret over at du skal ta CT av hodet om du skal se efter tumor da bruker man vel MR da det gir ett mye bedre bilde av hodet. - Og når det gjelder nervesystem Og så er det vanlig mange steder å kjøre en rund uten og en med kontrast når de tar CT - enkelte tumor i bløtvev synes med kontrast og andre synes uten men ikke med. Værsågod å bli gæren...........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå