Gå til innhold

høy feber kort pust og rykninger....????

Anbefalte innlegg

Skrevet

i to tilfeller med 3 mnd mellomrom, midt på natten har junior (heldigvis sovet i min seng) hatt følgende:

vært glovarm

Når han sovnet vært kortpustet i intervall

og hatt en og annen rykning...

neste morgen helt normal uten feber/varme og kvikk og normal..

jeg spurte legen om dette var et feberkrampeanfall men han sa nei.. det er ikke sånn... men hvis det skjedde igjen flere ganger hyppig så måtte de kanskje måle hjernerytmen.. hæ??? han har jo sjekket hodet på mr og det er ikke noe galt... men legen sa at det kunne være begynnelsen på epilepsi... kanskje..

er det noen som har hørt om dette eller vært borti noe lignende.. eller om det er bare et ganske enkelt feberanfall han er 3 år...

Skrevet

Min sønn hadde dette i sommer. På kvelden var han som du beskriver, febervarm og litt stiv i blikket med rykninger og pustet rart/kort. Ringte legevakten som mente dette ikke var feberkramper. Jeg hadde ham i sengen min hele natten for å observere, og morgenen etter satte de skikkelige feberkrampene inn. Jeg VET at dette var forløperen til feberkramper, selv om legevakta sa noe annet.

Nå er jeg blitt fryktelig påpasselig når gutten er syk. Av med alle klær, og god avkjøling i tillegg til febernedsettende. For å oppleve feberkramper igjen vil jeg ikke. Selv om det er relativt ufarlig, er det ikke noe hyggelig opplevelse og se barnet ditt vrenge seg i kramper og ha pusteproblemer.

Håper dere finner ut av sønnen din sine rykninger.

Skrevet

hei

mini på 13mnd har hatt feber de siste 3 døgn. har merket nå i to netter da han har ligget i min seng, at han har vært kortpustet og hatt flere rykninger der han har våknet om natten.

han har da vel å merke hatt høy feber, oppunder 40. men jeg trodde kanskje at det var sånn når de hadde høy feber....?

mini har aldri hatt høy feber så jeg vet igrunen ikke. men når du sier eplepsi å blir jeg litt bekymmret...

Skrevet

men hvis det skulle bli feberkramper... skal jeg ringe 113 eller skal jeg ikke. Det virket ikke som du gjorde det.. Eller er det ikke noe de kan gjøre???

har liksom hørt at folk ringer skjønner du?

Skrevet

Aldri hørt fra legen min at det kan være begynnende epilepsi.. Hmm..

Mini får gjerne rykninger og blir kortpustet når han har veldig høy feber.. Dvs over 40.. Jeg husker han lå ved siden av meg en natt.. Han hadde da 40.6 i feber som jeg hadde målt før han la seg.. Da lå han og rykket ofte til.., samt at han pustet hurtig.. Det var da på nippet til at jeg ringte ned på legevakten.. Da var jeg sikker på at det er begynnende feberkramper..

Skrevet

når de har høy feber og en har gitt de febernedsettende.skal en da ta av de klærne, eller skal de ha dyna å alt på?

jeg mener,de er jo fryktelig varme,men når vet man om man skal kle på eller av de?

Skrevet

Første gangen et barn får feberkramper skal man kontakte legen eventuelt 113.. Men ringe legevakten med en gang.., også avgjør gjerne de om 113 skal kontaktes.. =)

Skrevet

hva skjer når et får feberkramper egentlig?

Skrevet

og hvis det skjer midt på natt når ungen ligger i egen seng??? er jo skrekk og gru tanker jeg har....

Skrevet

ingen av mine 2 "feberkrampe" barn har hatt spes høy feber ved anfallene!!

max 39.. men den steg så hurtig. fra normal til 39 på sekunder..

får barnet kramper er du ikke i tvil om at det er det de har!!

håper du ALDRI trenger å oppleve det!!

lykke til med gutten, håper det ikke skjer igjen..:)

Skrevet

fant dette

Feberkramper utløses lettest hvis feberen stiger raskt. Dette kan forstyrre den elektriske aktiviteten i hjernen og føre til krampeanfall. Det er for øvrig ikke noe galt med hjernen til barnet. Omtrent 30 % av barna som har hatt feberkramper en gang, får feberkramper på nytt ved en senere febersykdom. Barnet vokser av seg tendensen til krampeanfall etter hvert som det blir eldre.

Husk at kramper hos et barn med høy feber også kan skyldes hjernehinnebetennelse.

Sykdomstegn

Barnet blir bevisstløst.

Det rykker i hele kroppen.

Ryggen strekkes, og hodet bøyes bakover.

Anfallet varer i få minutter.

Behandling

Pass på at barnet ikke skader seg. Beskytt hodet og resten av kroppen fra å dunke mot harde eller skarpe gjenstander. Det nytter ikke å dempe selve krampene, de må gå over av seg selv.

Ring lege eller 113. Hovedregelen er å kontakte lege straks. Legen vil gi råd på telefon og undersøke barnet snarest mulig. Hvis barnet ditt har hatt feberkramper flere ganger før, og du har fått medisiner til bruk ved nye anfall, kan du gi medisinene først og se hvordan det går. Medisinen (diazepam) gis i endetarmen. Barn under 10 kg skal ha 5 mg, mens barn over 10 kg skal ha 10 mg.

Kjøl ned barnet. La barnet ha minst mulig klær på seg. Fjern eventuelt dynen. Senk romtemperaturen. Målet er at barnet skal bli kjøligere enn det var, men ikke iskaldt. Gi i tillegg febernedsettende medisin, for eksempel paracetamol stikkpiller.

Legeundersøkelse og eventuelt sykehusinnleggelse. Hvis det er første gang barnet har feberkramper, blir det ofte innlagt på sykehus eller henvist til undersøkelse der. Barnet blir også lagt inn på sykehus hvis det kommer flere anfall etter hverandre eller hvis det er tvil om årsaken til krampeanfallene.

Skrevet

Mine har aldri hatt feberkramper men gutten min har hatt to episoder der han har kasta opp når feberen har stige for fort. Første gongen tenkte eg ikkje på det for me kjørte bil når det skjedde, hadde ikkje feber når me reiste men hadde 39 etter 20-30min i bilen, når feberen kom er litt vanskelig å sei. Også henta eg han i bhg ein dag og da hadde han ca 38 når dei hadde sjekka han og han hadde 40 når me kom heim, og det tok meg max 10min, da kasta han opp også.....

Eg har tenkt som så at det er hans reaksjon i stede for feber kramper. Er det nokon som er enige i den teorien??? Alle reagerer ulikt på feber og anna sjukdom da.

Skrevet

er ikke alle som er disponibel for feberkramper da.

de 3 andre barna mine har også fått raskt høy feber men aldri kramper!

barn reagerer forskjellig, men kramper hadde ikke gutten din vist det var det du mente? trett å skjønte ikke helt hva du mente,hehe

Skrevet

Hvis det var meg du meinte så meiner ikkje eg at han hadde feberkramper. Det eg meinte var om det er ein måte å reagere på når feberen stiger så fort som det har gjort dei to gongene det har skjedd, i stede for feberkramper??

Som jenta mi, ho får utslett på overkroppen og litt ned over armane og låra når ho får feber med oppkast feks. Eg seier at det utslettet er ikkje noko i seg sjav men ein måte kroppen hennars reagerar på.

Skrevet

okey, ja var deg jeg mente:)

kan nok være hans måte å reagere på feberen ja, men ikke at jeg er noe ekspert da:)

men yngste søstra mi( når hun fikk feber som barn) ble det ene øyet merkbart mindre.. pussig..

Skrevet

Eg er så glad for at ingen av dei har hatt kramper, men tenkt at det er hans måte å takle det på. For feberen har stige ganske så fort når detta har skjedd, feber som kom som kasta på han. Og utslettet til jenta mi når ho har vert sjuk. Har ingen anna forklaring på det eg, me er jo ulike alle sammen.

Er pussig korleis me reagerar ulikt på ein ting som er så normalt som feber. Det med auga var jo veldig pussig da.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...