Anonym bruker Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Kan noen fortelle meg om hvordan det er å sterilisere seg når man er kvinne? Hvor mange dager må man ligge på sykehuset for det? Hvor mye smerter kan man regne med å ha etter en slik operasjon?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Er det ingen her inne som kan fortelle hvordan de syntes det var å gjennomgå sterilisering? Hvordan var det å gjennomgå den operasjonen?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Hei du! Jeg steriliserte meg på i fjor sommer, og det gikk utrolig greit. Det gjøres stort sett på dag-kirurgi, d.v.s. inn på morgenen/formiddagen, og ut igjen etter å ha ligget en time eller to til observasjon (gitt at det ikke oppstår noen komplikasjoner, eller at du bor langt unna sykehuset f.eks.). Selve inngrepet gjøres med kikkhullskirurgi, og de går inn i navlen (2 cm. langt vertikalt snitt, 4 sting. Kan ikke se arret nå lenger). Jeg fikk også et "hjelpesnitt" på ca. 5mm (ett sting) under bikinilinja, hvor de gikk inn med ett annet instrument for å hjelpe til under selve steriliseringen. Det er helt normalt med alt fra ett til tre slike "hjelpesnitt" fikk jeg høre. Det er vanlig med 4-5 dagers sykemelding i forbindelse med et slikt inngrep. Selv fikk jeg utført dette på en fredag-ettermiddag, og kunne ha gått på jobb igjen på mandag (her kommer det selvsagt an på hva slags yrke man har!). Jeg var forøvrig i fødselspermisjon, så det ble ikke noe sykemelding på meg. Mannen min fulgte meg på operasjonsdagen - det er viktig at du har noen som er der når du skal hjem og som kan kjøre deg hvis du skal hjem samme dag. Du kan ikke kjøre selv så tidlig etter narkosen, og selv om jeg nok hadde klart det, så er jeg glad jeg slapp å ta bussen eller toget hjem alene den dagen! Taxi kan være et alternativ. Jeg synes ikke at det var noe vondt etterpå. Tok vanlig Paracet og betennelsesdempende (forebyggende) som jeg fikk med fra sykehuset regelmessig i to dager etter inngrepet. Magen var litt "øm", men jeg hadde ingen smerter. Var litt sliten da, så det var godt å få ligge på sofaen den helga - det skal innrømmes! Håper du ble litt klokere etter min historie her! Uansett er det lurt av deg å lese mer om inngrepet og prosedyrene på nettet - bare å søke på "sterilisering-kvinner". Jeg fant mye god informasjon der. Også må du selvsagt snakke med legen din, så han/hun søker på sykehuset for deg (hvis du ikke skal gjøre det privat, da). Jeg gjorde det offentlig, og benyttet meg av fritt sykehusvalg. Det korta inn ventetida med flere måneder - så smart å sjekke opp det evt. Operasjonen kostet litt over 6.000,- kr., selv om det var innenfor det offentlige helsevesenet. Men for min del var det verdt penga fant jeg ut! Skal ikke ha flere barn, og da slipper jeg å tenke på annen prevensjon resten av livet. Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Kastet du opp etter narkosen da du steriliserte deg?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Nei, det gjorde jeg ikke. Var ikke kvalm i det hele tatt. Men var noe omtåket, svimmel og nesten litt "fyllesyk"...! Dette er første gang jeg har narkose, så har ikke noe "erfaring" - men jeg har en sønn som har hatt narkose noen ganger de siste par årene. I den forbindelse har jeg blitt fortalt på sykehuset at: "Det er ikke vanlig å bli så kvalm av narkose lengre. Det var før det." Har m.a.o. inntrykk av at de bruker en ny og forbedret type narkose nå som man ikke blir dårlig av i ettertid. Men, mulig dette kan variere fra person til person også da - hvordan man føler seg etterpå, mener jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå