Gå til innhold

Ammehjelp! 3 mnd (samme som 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er nå 3 mnd og en uke gammel. Han fullammes, og ammingen har egentlig gått veldig greit hele veien. Han legger fint på seg, følger vekstkurven akkurat.

Den siste uka +/- har imidlertid vært vanskelig... Han kan hyle av sinne midt i måltidet, ofte flere ganger. Da er smukk det eneste som roer ham. Han har en yndlingspupp, noe som har resultert i vesentlig mer melk i den i forhold til den andre. Jeg prøver nå å rette på dette med pumping, men vet ikke om jeg klarer det. Det er særlig på den "andre" puppen at han blir sinna, men det kan også skje på "favoritten", også på tidspunkt hvor jeg VET han ikke har tømt puppen enda. Dette skjer særlig på ettermiddag/kveld, men kan egentlig skje når som helst, bortsett fra på natten.

Det er utrolig frustrerende når jeg må roe ham med smokken opptil 5-8 ganger på ett måltid, og de måltidene er alt annet enn koselige. I tillegg er han mer urolig på kveldene nå - sover lite, og er sutrete.

Hva skal jeg gjøre? Jeg mener å ha lest at noen barn må starte med grøt lenge før 6 mnd alder fordi de ikke er fornøyd med bare pupp, men kan det virkelig være det som er problemet? Han er jo bare litt over tre måneder gammel? Jeg har time på ammepoliklinikken på sykehuset på mandag, men tenkte jeg skulle spørre dere kloke damer her inne hva dere tror, også. Ammingen har gått så greit fram til nå, så jeg har aldri sett for meg noe annet enn at fullamming skulle være uproblematisk til 5-6 mnd alder, men nå vet jeg jammen ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille Teo er 3mnd og 1 uke i dag og jeg har fått akkurat det samme problemet!! ser likheten i alt du skrev.... håper du legger inn hva dem sier på ammpoliklinikken! :)

Jeg har måtte begynnt å gi litt mme det vil han ha.. men skulle jo ønske jeg slapp det..

Skrevet

Min lille pode på 11 uker kan også plutselig begynne å hyle midt i måltidet. Min mann har barn fra før og sa jeg skulle ta han opp og få han til å rape; at han rett og slett er full i magen. Gjorde dette- og det virket! OG det virker fortsatt. Som regel kommer rapen med en gang han tas opp mot skulderen, andre ganger må jeg opp og gå noen minutter med han før den kommer. Deretter blir han rolig og vi kan fortsette måltidet. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar! Tror ikke det er luft som er problemet... Etter mye om og men tror jeg at det kommer av at soverutinene på dagen er ikke-eksisterende, og at han derfor er trøtt, og dermed blir sutrete... Før sovnet han av seg selv på skinnet sitt når han var trøtt, men nå må han legges i kurven eller i voksiposen for å sovne. Jeg tror jeg har forvekslet gråt pga tretthet med gråt pga sulten, og dermed gitt ham mat når han egentlig ikke var så sulten, noe som førte til protester.

På ammepoliklinikken gikk det litt så som så... Hun spurte om jeg kunne legge ham til puppen da han begynte å gråte, men da var han ikke så sulten, så det endte i et vanvittig skriketokt. Har aldri sett noe så ille før. Hun mente han hadde vondt i ørene. Jeg stilte meg tvilende, symptomene stemte ikke. Hun ringte til legen og ordnet time mens jeg var der... Sambo (lege) var også tvilende da jeg kom hjem og fortalte om resultatet, men vi dro på legetimen for sikkerhets skyld. Selvsagt var det ikke ørebetennelse. Ellers spurte hun om mensen hadde startet (nei), mye krydret mat, hvitløk, drakk mye melk (nei), sjekket babyens munn for soppinfeksjon, kom med diverse råd ang om babyen hadde øreverk (noe han ikke har) etc.

Det går bedre nå, når han er sutrete på dagen, legger jeg ham i kurven, og da sovner han. Ammingen går mye lettere nå. Alternativt var det kanskje en serie med økedøgn, noe noen andre her på DiB har foreslått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...