Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er nå 3 mnd og en uke gammel. Han fullammes, og ammingen har egentlig gått veldig greit hele veien. Han legger fint på seg, følger vekstkurven akkurat.

Den siste uka +/- har imidlertid vært vanskelig... Han kan *hyle* av sinne midt i måltidet, ofte flere ganger. Da er smukk det eneste som roer ham, før jeg får ham over på puppen igjen etterhvert. Han har en yndlingspupp, noe som har resultert i vesentlig mer melk i den i forhold til den andre. Jeg prøver nå å rette på dette med pumping, men vet ikke om jeg klarer det. Det er særlig på den "andre" puppen at han blir sinna, men det kan også skje på "favoritten" - også på tidspunkt hvor jeg VET han ikke har tømt puppen enda. Dette skjer særlig på ettermiddag/kveld, men kan egentlig skje når som helst, bortsett fra på natten.

Det er utrolig frustrerende når jeg må roe ham med smokken opptil 5-8 ganger på ett måltid, og de måltidene er alt annet enn koselige. I tillegg er han mer urolig på kveldene nå - sover lite, og er sutrete.

Hva skal jeg gjøre? Jeg mener å ha lest at noen barn må starte med grøt lenge før 6 mnd alder fordi de ikke er fornøyd med bare pupp, men kan det virkelig være det som er problemet? Han er jo bare litt over tre måneder gammel? Jeg har time på ammepoliklinikken på sykehuset på mandag, men tenkte jeg skulle spørre dere kloke damer her inne hva dere tror, også. Ammingen har gått så greit fram til nå, så jeg har aldri sett for meg noe annet enn at fullamming skulle være uproblematisk til 5-6 mnd alder, men nå vet jeg jammen ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! nå er ikke jeg noe ammehjelp, men kan forsøke å hjelpe litt iallefall. Har fullammet to jenter iallefall...)

Jeg husker at i perioder har mine jenter og tullet å vrengt seg unna, uten at det er noe grunn til det..Men noen ganger kan det være pga.treg ut.dr.refleks, eller fordi det går for fort unna. Eller det kan være at gutten din er litt skjev i nakken, og at han opplever ubehag under ammingen..er ikke alltid lett å vite, men min erfaring er at det som oftest går over av seg selv.

Det du skal vite er at alle opplever at barna er plutselig litt vrange pg utilpasse i perioder, uten at det nødvenigvis er noe galt, spesielt på kveldene, og ved legging. Ingenting er liksom rutine når de er små. Ting snur på en tiøring. Greit å innse det med en gang. Det er ikke alltid det har med sult å gjøre. Så lenge gutten din legger på seg greit, bør jo alt være ok, men det er jo selvsagt mulig å gi tillegg på kvelden. Vet mange som gjør det.

uansett lykke til:)

Skrevet

huff, det er slitsomt når de er slik.... Men ikke begynn å gi flaske, det forverrer problemet!!

For det første, har du sjekket om han har KISS? (www.kiss-kid.no) Det høres ut som han har det, han har samme symptomer som min lille gutt hadde... Løsningen fram til jeg fant ut av det var å ligge å amme. Vi måtte ha det helt mørkt, stille rundt oss og ligge i senga.

Det er naturlig at han er urolig om kveldene fordi han mest sannsynlig ikke får i seg like mye som før.

Hvordan er det med utdrivning? Du har ikke for kraftig utdrivning kanskje? Står spruten når han skal spise? Da kan han fort bli irritert fordi han ikke klarer å svelge unna. Hvis du har for treg utdrivning så kan du ta nesespray som du får hos legen (men husk at du også må bruke den under amminga, ikke bare før!).

Håper du ikke gir deg enda, har selv vært igjennom slit med brystvegring ;-) Ta kontakt med ammehjelpen, de vil prøve å hjelpe deg så godt de kan.

Skrevet

For meg høres dette ut som økedager! 3 mnds økedagene er heftige for mange. Det var dem for oss. Hun spiste OFTE, ble sint når det ikke var mer igjen, men ville likevel suge videre (for å øke produksjonen)

Skjer noe når dem blir 3 mnd, trenger mer mat da.

Mitt syn på det hvertfall :)

Skrevet

Takk for råd! Jeg er spent på hva de sier på ammepoliklinikken i morgen... Det er mulig det er økedøgn, ja, men jeg synes det er rart om økedøgn skal holde på en uke? Eller? Utdrivingsrefleksen min er mer enn bra nok, men jeg tror ikke det at det går for fort er problemet nå... Det har jeg vært borti før, og da hoster han før han begynner å skrike, det gjør han nå.

Vi får vel bare holde ut og se - heldigvis har de siste par dagene ikke vært så ille.

Skrevet

Du får oppdatere meg hva de sier på ammepoliklinikken!! Sliter som sagt litt selv jeg m noe av det samme..

Skrevet

Hmmmm, jeg vet ikke om jeg ble så fryktelig mye klokere av ammepoliklinikken.

For det første mente hun at han kunne ha vondt i ørene, og at det kunne være grunnen. Så legetime er bestilt til torsdag. Selv jeg er litt skeptisk, jeg skjønner ikke hvorfor dette da bare skal være et problem på kvelden (han sover jo hele natta som en engel, og spiser helt problemfritt da).

Så mente hun også at utdrivingsrefleksen min kan være litt i meste laget, og at jeg burde pumpe ut litt før han får mat. Lettere sagt enn gjort - hvordan skal jeg si til gutten som våkner og vil ha mat NÅ at han må vente fem minutter til mamma får pumpet litt?

Hun mente i alle fall ikke at han fikk for lite mat, men at jeg kunne pumpe litt i løpet av dagen og gi ham (helst med kopp) om kvelden hvis jeg ville. Evt mme. Men ikke grøt enda. Men generelt trodde hun ikke melkemengden var problemet.

Ellers anbefalte hun et par andre ammestillinger (som jeg syntes virket litt tungvinte), og lurte på om jeg hadde fått tilbake mensen (nei) eller spist mye hvitløk f.eks. (kun en gang, og det var etter at dette begynte).

Hmmmm, tror første steg må være og se om han faktisk har vondt i ørene. Da er det i tilfelle ikke rart han skriker...

Skrevet

Hei!

Skriker han når han ligger til begge sidene da mtp ørene. Jeg har også streifet innom tanken om min kan ha vondt i høyreøret og dermed ikke er så villig på venstrepuppen.. Men så tenker jeg at jeg burde har merket noe ellers på han. Litt mer skriking? Jeg vet ikke...

Jeg tok unna utdrivingsrefleksen i stad før jeg gav han en noe sprengt venstrepupp (vrangpuppen), og det fossa ut i 8 stråler ca 40ml på 1 minutt, ikke rart han vrir seg unna egentlig. Og da ammet han "ganske" velvillig på puppen. Den ble rimelig "tom", og han klagde og ville ha mer (jippi), så da halvtømte han høyrepuppen.

Så tror jeg skal fortsette å ta unna utdrivningsrefleksen, han må pent bare vente noen minutter før maten kommer da, det er jo til hans beste. Tenk på flaskemammaene som har en responstid de og, ungene deres må lære seg å vente..

Men snakka med ammehjelp og helsesøster idag selv, og de sa at utdrivningsrefleksen burde begynne å roe seg ned snart når melka mi stabiliserer seg (håper på litt mindre spreng snart). I løpet av 10 til 15 uker. Mini er 10 uker på torsdag. Så til da blir jeg nok å drive ut den verste spruten når brystet er som mest sprengt. Heller det og en fornøyd gutt:)

Hva har forresten hvitløk å si?? Jeg har jo alltids en båt i gryteretten...

Hvilke ammestillinger?

Tar imot tips jeg:)

Skrevet

hmmm... Hvis melka kommer litt for fort, kan d jo hjelpe å sitte litt mer bakoverlent mens du ammer, sånn at farten senkes.. Funka som bare juling her i heimen hvertfall (snuppa fikk rett og slett for mye melk i munnen av gangen, klarte ikke svelge unna og begynte dermed å hyyyle, mens hun kasta hodet bakover...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...