Mamma´n til lillemor Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Vår lille ligger enda i magen, men jeg ønsker at vi skal bruke tøybleier. Hører noen si at det ikke er sikkert at barnehagen vil gidde det, og at man da må ha engangsbleier der. Kan de bestemme det? Det er jo uansett vi som skal vaske bleiene, så skjønner ikke hvorfor de ikke kan bruke tøybleiene.
Yo&La+spire Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Veldig få tilfeller der de nekter ja,...er jo like enkelt som engangs for de, skal jo bare legge de i en pose;) Var iallefall ikke noe problem i bhg snuppa gikk i før, og parken hun går i nå.
Solskinnsjenta Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Kommunal barnehage har ikke lov å nekte deg å bruke det utstyret du velger for barnet ditt - dette gjelder bleier såvel som ytre påkledning. De kan f.eks ikke kreve at min atopiske gutt SKAL ha ull innerst selv om dette er det anbefalte... De fleste velger en enkel bleieløsning for barnehage. Enten ferdigstappede lommebleier eller alt-i-ett-bleier. Mange mener at borrelåsbleier er lettere å få innpass for, da de minner mest om engangs. Vi bruker knpper og har ikke hatt noen problemer med det. Når du presenterer bleiene er de flestes erfaring at du ikke spør, bare sier at slik gjør vi det, sånn fungerer det og det er det. Gir du barnehagen valget vil kanskje fordommer føre til at de velger engangs, for det kan de best. Lykke til, og husk, du har ca 1 år å forberede deg på dette
Mamma´n til lillemor Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2009 Takk for svar, begge to. Vi får vel bare stå på krava hvis det skulle være noe problem. Det er ikke sikkert vi får plass i en kommunal barnehage for det er ikke mange av dem her. Men uansett så har vi som du sier god tid på å forberede dette :-)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 jeg går på førskolelærerlinja, og luftet for noen av vennene mine der at vi har lyst til å bruke tøybleier til nestemann. siden vi går deltid er det mange som jobber i barnehage. de var lite positive til det, og bare det å putte bleiene i en pose og henge på plassen var visst mere jobb for de som skifter på 14 små flere ganger om dagen... de sa at de ville gjort det, for det er jobben deres, men de hadde ikke vært fornøyde og ville tenkt på meg som en særing... jeg tenkte jeg skulle høre på avdelingen jenta mi går nå, vi har prioritert plass til babyen der, så får jeg høre deres tanker rundt dette før jeg bestemmer meg helt...
Fornøyd med tøybleier Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Det er flere som sier at det er enklere enn de hadde trodd. Så hvis dine venner ikke har prøvd det så hadde jeg spurt om hva som var så merarbeid enn med engangs. Man tar av bleia-putter den i posen (eventuellt kaster papiret med bæsj på i bleiebøtta/do) - tar på ny bleie.... Jeg ser ikke helt merarbeidet her jeg...? Men barnehagene har faktisk ikke lov til å nekte. Noen barn tåler ikke engangsbleier og kan bare bruke tøybleier. Så lenge man selv må kjøpe inn bleiene kan ikke barnehagen si at de ikke vil bruke Pampers, Libero, BumGenius eller Muksut!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Jeg vil vel si meg enig i at barnehagen ikke kan nekte deg det for man har ikke lov til å markedsføre noe ovenfor noe annet- jeg kan for eks ikke kreve at alle skal ha libro fordi det er foreldrene som handler inn. Jeg jobber selv i barnehage og det var der jeg først kom i kontakt med tøybleier ( i dette tilfellet lommebleier) og jeg har et sterkt ønske om å bruke lommebleier selv når lille vennen i magen kommer ut Men jeg ville vel kanskje vise grundig hvordan de ansatte i barnehagen skal gjennomføre dette bleieskiftet og gitt de en prøveperiode. På min avdeling gjennomførte vi en prøveperiode og jeg så ingen grunn til å si nei til dette for det skapte ikke noe mer arbeid men jeg ville vært skeptisk til foreldre som TVANG meg til dette hvis vi også var skeptiske etter prøveperioden. Selvfølgelig ikke alle barn som tåler engangsbleiene og da stiller det seg anerledes. Og nei- vi kan ikke tvinge noen til å ha ull innerst for det er det ikke alle som tåler men vi kan tvinge foreldre til å ha riktig klær tilpasset årstiden.. om det er ull eller fleece bryr jeg meg ikke om så lenge jeg vet at barnet har det godt å varmt
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 I vedtektene til de kommunale bhg hvor jeg jobber står det at det man ikke kan bruke tøy bleier i bhg. Så her kune du nok ikke det, men der hvor de er åpne for det er det bare å prøve.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Det trodde jeg faktisk ikke var lov! Hva gjør dere med barn som blir såre av engangsbleier da? Må de ha lege-erklæring for få bruke tøybleiene da? Vi håper inderlig at vi ikke får problemer med tøybleiene når gutten skal i barnehagen. Jeg skal gjøre det så enkelt som mulig med lommebleier med borrelås og bombesikre løsninger med innlegg. Dersom gutten bruker engangs så må vi smøre hver gang hvis ikke blir han sår. Med tøybleier bruker jeg aldri noen form for krem/slave og han er aldri sår/rød.
las chicas Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 hei jeg har jobbet på småbarnsavd i barnehage i snart 3 år. har hatt noen barn med tøybleie. for oss går det helt bra så lenge foreldrene har brettet bleiene slik de skal være. for oss og spesielt vikarer kan det bli litt vanskelig noen ganger å stå å brette disse bleiene. ikke alle vet hvordan de skal være. må innrømme at noen ganger har tøybleiene jeg har skiftet vært helt skeive. vi vil helst at det skal være noen engangsbleier også. dette pga hvis vi er på tur og må skifte bleie ute. da er det mer praktisk å ta på en engangsbleie istedefor tøybleie. går også fortere slik at barnet slipper å ligge med stumpen bar så lenge. er ofte at bleier blir skiftet ute når man er på tur med barnehage i skogen, fjæra ol. vet at det ikke er snakk om det her, men vil gjerne nevne noe om up and go også. det er bleier som barnehagen helst ikke vil ha. det er veldig tidkrevende å ta av absolutt alt av klær nedentil for å skifte en bleie. ihvertfall hvis man er ute å må ta av hele dressen. er ofte det er hektisk i den tiden man er lite voksne på jobb, og da måtte ta av alt kan til tider bli hektisk. en annen grunn er igjen det hvis vi skal skifte bleier ute. da kan det bli ganske kaldt for den lille å måtte ta av alt av klær for å få skiftet bleie. ville bare nevne det også. er tydeligvis mange foreldre som ikke tenker på at i barnehage fungerer ikke alt som det gjør hjemme. skjønner godt at mange velger up and go hjemme men alt i alt: jeg er absolutt positiv til tøybleier. vurderer å bruke det selv når den lille kommer i september stå på!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 Jeg hadde ikke nektet å bytte tøybleier, men om jeg var forelder som ville bruke tøybleier ville jeg prøvd følgende fremgangsmåte. Si at dere ønsker å bruke tøybleier hele døgnet og derfor ønsker at de prøver i to uker, så kan dere diskutere det. Har hatt barn med forskjellige typer tøybleier, og noen typer er faktisk upraktisk og hemmende for barnet når det kommer opp i en viss alder. Jeg synes ikke det var pes å bytte disse bleiene, men trist å se toåringen som ikke klarte å holde følge. Jeg har foresten lest her inne at noen bruker bambo-bleier i barnehagen når de gjør seg vanskelige.
snopsi Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Vi har gjort det så letvint for bhg som mulig. Bruker stort sett bleier med borrelås, ferdigstappede lommebleier. Har også bidradd med en fyldig bruksanvisning på bleier med knapper for de gangene vi har noen sånne med. Bhg har ihvertfall ingen grunn "ikke få det til" og om de ser på oss som særinger, så er ikke det vårt problem:).
Krokodillemor Skrevet 25. februar 2009 #13 Skrevet 25. februar 2009 Vi regnet det som en selvfølge at tøybleier gikk bra og barnehagen har aldri protestert. Bleiene leveres klare med rispapir. Det er lommebleier som ikke krever noen bretting eller noe sånt. Barnehagepersonalet legger de brukte bleiene i en pose og vi tar den med hjem hver dag. For at det skal fungere når det er vikarer til stede har vi laget en bruksanvisning med bilder. Den handler stort sett om at bleiene virker på samme måte som engangs, men de må passe på at rispapiret ikke stikker utenfor og at bæsjen skal kastes i do.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Hos oss hadde du ikke kunnet kommet med tøybleier fordi det står i vedtektene at det ikke er lov med tøybleier. Har man sagt ja til en bhg plass har man også sagt ja til vedtektene og innholdet i det. Så når du skal søke plass ta en ringerunde rundt og hør on de godtar tøybleier. Det er akkurat det samme om man søker plass i en bhg som har i vedtektene at man er er kristen bhg, med vekt på kristen oppdragelse.
Solskinnsjenta Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 Da ville jeg ha stilt spørsmål ved de vedtektene! Jeg har enda ikke hørt/lest ETT godt argument for å nekte bruk av tøybleier i barnehage. Ikke alle kommuner har full barnehagedekning, og selv om man har én barnehage på førsteplass på listen er man på ingen måte garantert at man kommer inn der... Jeg må si at jeg synes det er ganske så frekt å kreve at foreldrene må ut med den ekstrautgiften det er å kjøpe engangs kun til barnehagebruk, særlig når det ikke finnes noen gode argumenter for det! Forresten så er jeg veldig interessert i å høre hvilke argumenter dere bruker for å nekte tøybleier!
Makko med to små gutter Skrevet 1. mars 2009 #16 Skrevet 1. mars 2009 Hadde dette vært min barnehage hadde jeg faktisk gjort en innsats for å finne ut om det faktisk er lov. -En kommunal barnehage har ikke lov å ha vedtekter som ikke overstyrer barnehageloven... Mini blir veldig lett SÅR av engangs, før vi gikk over til tøy hadde jeg perioder jeg måtte strippe ungen for klær hver gang han skulle ammes, for at rumpa skulle få luft. Så skulle gjort en god innsats ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #17 Skrevet 1. mars 2009 Hei jeg har ikke vedtektene her hjemme så jeg kan ikke si hvorfor. dette er bestemt på kommunalt plan, alle bhg i kommunen har de samme vedtektene. Tror det har noe med smittevern og gjøre, men husker ikke helt hva som står skel skjekke det ut nåe jeg kommer tilbake på jobb.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #18 Skrevet 5. mars 2009 Kommunelegen sa nei til tøybleier der jeg jobbet før. Det kom av at vi ikke hadde et tilfredsstillende sted å oppbevare de brukte bleiene. Garderoben ble også brukt som lekerom, garderobeplassene var trange og ventilasjonen var for dårlig til at brukte bleier kunne henge der. Badet var det for liten plass på + ingen vinduer, kun dør til spise - og lekerom. Engangsbleiene ble lagt i bleiebøtte, og tømt to ganger om dagen, for å unngå lukt. Så for vårt vedkommende så handlet det ikke om hva personalet ville eller ikke, men hva vi fikk lov til. Selv om jeg hadde en mor som mente at vi burde gjøre det allikevel, og at for å forhindre lukt ol, så kunne vi bare skylle hver enkelt tøybleie fem minutter i kaldt vann...bare ikke i håndvasken, eller kjøkkenvasken, men i do! Da faller det litt på egen urimelighet, synes jeg.
M ♥ ♂-2010 Skrevet 8. mars 2009 #19 Skrevet 8. mars 2009 Jeg er ped.leder i en barnehage. Grunnen til at vi ønsker borrelåsbleier i bhg er jo fordi det skal gå kjapt å skifte hvis man er på tur med dresser o.l. Med feks Up&Go må man jo av med hele dressen ute for å få tatt på ny. Men, hadde noen ønsket tøybleier hos oss så hadde vi jo selvfølgelig funnet en løsning på oppbevaring o.l.
Yo&La+spire Skrevet 8. mars 2009 #20 Skrevet 8. mars 2009 Skjønner ikke det med oppbevaring, for tøybleier oppbevares jo i lukttette,vanntette poser som henges opp....Trenger ikke tømmes for det lukter ikke, og trenger heller ikke skylles....bare legges oppi og igjen med glidelåsen. Up&Go skjønner eg, men det aller fleste tøybleier har knapper eller borrelås da;)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #21 Skrevet 5. april 2009 Oh yes, jeg jobber i barnehage og hadde nektet tøybleier. Tenk hvis vi skulle hatt 14 forskjellige bleieposer med drittbeier i hengende rundt. Så skulle vi passe på at ingen glemmer sin bleiepose og ikke mist la være å blande dem. Vi har da nok å gjøre, om ikke vi skal passe på en haug av skittne bleier også.
Emblaa Skrevet 5. april 2009 #22 Skrevet 5. april 2009 De som jobber i kommunale barnehager og påstår at de ville NEKTE tøybleier må tydeligvis kurses i barnehageloven. Kommunale barnehager kan ikke nekte, men private kan jo i prinsippet gjøre som de vil. Vi skulle ha fått et fint samfunn om det var opp til barnehageassistenter å bestemme veien vi skulle gå med barnehagene våre... Hilsen pedagog
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #23 Skrevet 5. april 2009 Da er jeg utrolig glad for at jeg har valgt å jobbe i en privat barnehage, og har en styrer med forståelse for hygiene i ryggen. Hilsen en annen pedagog (egentlig teit å begyne med yrkestitel, akkurat som om assistenter og fagarbeidere har mindre greie på hvordan hverdagen fungerer i barnehagen. Det er jo de som er der mest iløpet av dagen. Vi pedagoger har jo ubunnen tid og er i div møter)
Yo&La+spire Skrevet 5. april 2009 #24 Skrevet 5. april 2009 Hvorfor vil du ha bœsj hengene i poser rundt omkring?! Med tøybleier skal jo bœsjen i do, mens med engangs blir den derimot liggende i bosset....det er ingen som sier at engangs er mer hygienisk altså....dumt at du mener at tøybleier er så ille når du tydeligvis ikke vet hvordan det fungerer....(og folk må selvfølgelig passe på å få med seg bleiene hjem igjen, men det er vel ikke noe problem?)
Gjest Skrevet 5. april 2009 #25 Skrevet 5. april 2009 Hæ? Hygiene? Veit du egentlig kva du snakker om? Det er jo like (u)hygienisk med eingongs som med tøy. Dei skal jo legges i ein luftett pose etter bruk, og bæsjen går i do. Kva er det som er så uhygienisk med det? Eg er overlukkeleg for at eg har dottera mi i ein barnehage kor dei faktisk forstår at det ikkje er noko forskjell i hygiene og kor dei lovprisar tøybleier etter at berre ein unge har brukt det. Det er veldig fristande å seie "ikkje uttal deg om ting du ikkje har peiling på" men det gjer eg ikkje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå