Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Jeg er en elendig baker, spesielt kaker. Til lillemor's 2 års-dag skal jeg lage bamsekake, og tenkte at Toro langpanne kan jeg vel ikke ødelegge. Joda, jeg kunne visst det. Jeg helte silikonformen ca 2/3 full og satte kaken i varm ovn (steke, ikke varmluft) på 180 grader på nederste rist. Den skulle stå i 20 min, men jeg så at den slo sprekker oppå og det kom opp rå røre etter ca 15 min, så jeg lot den stå i ca 5 minutter ekstra. Det var vel her jeg dreit meg ut, men jeg tok den ihvertfall ut, lot den bli kjølig i formen sin i et kvarters tid, og helte den opp ned på en rist. Alt så greit ut, men etter noen minutter falt den fra hverandre og blandt bamsebein og ører så jeg både stekt kake og litt rå kake. Hva i all verden gjorde jeg feil? Kan noen hjelpe meg? Setter stor pris på et par tips :-)
Leamamma Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Du må ha en stekepinne og sjekke om kaka er ferdig før du tar den ut. Altså stikke pinnen nedi kaka, sitter det deig eller msuler på da du drar den opp må kaka steke lenger. Gå på detsoteliv.no og søk på madde, da får du opp en fantastisk god sjokoladekake. Skal du ha den i bamseform så halvverer du oppskriften.
Leamamma Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 Jeg må forresten bruke en funksjon med over- og undervarme samt vifte da jeg steker store kaker. Bruker jeg vanlig over- og undervarme synker den ofte sammen på midten. Hva slags funkjsoner har du på ovnen din?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. januar 2009 Jeg har over og under-varme, hver for seg eller sammen, varmluft, varmluft/grill, varmluft/undervarme. Synes det er merkelig at jeg ikke engang skal få til Toro ferdigmix. Lurte mest på om jeg gjorde noen åpenbare feil. Tror ikke jeg tør å prøve på vanlig oppskrift, men takk for tipset :-)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 Vil anbefale deg vanlig form, ikke silikon.. Har bare dårlige erfaringer med silikonform!
~**nuttis**~ Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Skru på 160-170 grader og stek lengre.Stikk med pinne..når pinnen er tørr er den ferdig,-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2009 Ahaaaa, det var bra. Det skal jeg prøve :-) Men skal den bli kald i formen sin, eller skal jeg helle den opp ned med en gang?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. januar 2009 Supert, tusen takk! :-) Da gir jeg ikke opp kakeprosjektet riktig enda, får ta en generalprøve til før selve dagen. Er så kjipt med kjøpekake også liksom. Har jo også en langpanne jeg kan bruke, men så fikk jeg bamseform til jul og så...jaja, tror noen forventer det ;-)
Dailis Skrevet 17. januar 2009 #10 Skrevet 17. januar 2009 Jeg synes ikke resultatet av toromiksen er særlig bra jeg. Ville brukt en oppskrift. Smør godt, ha på mel før du ha i røren så hjelpe du kaken ut. Og som andre sier så sjekk med en metallpinne før du tar den ut. På kakens tjukkeste del. Jeg får fine kaker med vanlig over og undervarme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå