Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vurdert til å begynne med dette enda jeg synes det høres super tiltak ut med inn og ut av våte klær og opp tidlig. Huttetu.

Hvor tidlig er det vanlig å begynne?? Han er nå 2 mnd, og jeg har tenkt at han bør vel kanskje kunne holde hodet helt selv før vi stuper (hehe...sukk) uti det.

Noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her må de være 6 uker, så er bare å bade! er kjempe gøy!:D min sønn elsker det!

Skrevet

Vi elsker det!

-Kan dykke selvom han ikke holder hodet helt støtt.

Tips, dusj og skift inne i badet der det er varmt, ikke i garderoben om det er veldig kaldt der...

Skrevet

Var på babysvømming da snuppa var nesten 10 uker...var superkoselig!!..hopp i det!..babyen vil elske det!...

Skrevet

Da jeg var lita, var øvre aldersgrense på start 5 uker... (visstnok pga ventelister/kapasitet). Jeg ble sikkert dykka under første gangen, og ikke bare det - pga femukersregelen var det aldri med mamma'er på første svømming (den gang - som nå - fikk ikke mammaer bade før tidligst 6 uker etter fødsel). Og jeg har elsket å bade hele livet :) Vann er noe av det herligste jeg vet!

Så neida, ingen grunn til å vente til han holder hodet - går du på kurs lærer du teknikker for å støtte hodet i vannet :)

Skrevet

de ønsket dem 3 mnd gamle her,vi begynner ikke før ho er 4..pga kursstart.. og det var helt greit.

han sa også at vi ikke skulle dukke henne hjemme...aner ikke hvorfor jeg...

jeg hadde egentlig tenkt til å begynne nå i jan, men han syntes ho var litt liten (5 uker 1 jan, men under 4 kg).. helst over 4 kg måtte de være

nå er ho 7 uker og 4,6 kg.. og "jaktstart" er 1 mars:)

Skrevet

Her måtte babyene også være 3 mnd gamle.. Vi begynte når snuppa var 5,5 måned, og jeg trodde jeg kom til å ha den eldste babyen, men jeg hadde den tredje yngste av 17 stk.. hehe.. var mange babyer der som var rundt året også...

men kos dere! babysvømming er kjempekjekt :-)

Skrevet

vi vurderer også å ta med lillegutt på svømming, han er 2 mnd og tre uker. vi tenkte ikke å melde oss på babysvømming i første omgang i hvert fall, men ta en tur i svømmehallen selv først og se hvordan det går. håper han liker det :)

Skrevet

Jeg begynte da han var 8 uker. Det gikk helt fint. Eneste de minste badebleiene var litt for store, men de funker likevel. Et tips er å ta med bilsetet inn i garderoben så han kan sitte i det mens du er i dusjen. Og etter timen, er det bare å skifte på han først og få på han varme klær og sette han i bilsetet mens du går i dusjen. Jeg har en hel ulldress som jeg putter han oppi etter svømmingen, så slipper jeg å stresse med så veldig mange klesplagg... Han elsker å bade, og veldig gøy å ha noe å gjøre sammen med barnet.

Skrevet

Vi begynte da hun var rundt 4 mnd. Da var hun supergira og plasket villt med henderne! Storkoste seg!:) Du kan jo begynne tidligere, men jeg syntes det var veldig greit at hun kunne holde hodet selv og begynte å bli interessert i omverdenen. Følte vi hadde mer igjen for det da..

Jeg dusjet henne sammen med meg og pakket henne godt inn i håndduker og la henne i badebaljen mens jeg dusjet meg ferdig.

Er jo et lite tiltak å skal stå opp, drasse med seg masse saker og organisere seg i garderoben/dusjen. Men det er verdt det!!:)

Skrevet

Bare en liten kommentar angående logistikken, Cognac.

De anbefaler at etter timen så dusjer du baby først, pakker h*n inn i et stort, tørt håndkle og dusjer og kler på deg selv. Så tørker du og kler på baby til slutt. Dette er for å unngå at de blir unødvendig svette. Det er jo faktisk ganske varmt i dusjen/garderoben selv om det ikke virker sånn med en gang man kommer opp av varmt basseng.

Jeg tror også jeg skal ta med pysj neste gang, så kan hun hoppe rett i køya uten noe mere dill når vi kommer hjem. Vi er ikke hjemme før ca 20, så da er det natta-tid for snupi :)

Skrevet

Jeg synes det fortsatt høres veldig styrete ut, men jeg ser jo absolutt verdien i det for han. Jeg kunne godt tenke meg å prøve en gang uten å måtte binde meg til et dyrt kurs. Forhåpentligvis er det mulig her.

Vi har en svømmehall i nabolaget så det blir nok ikke noen bilkjøring og dermed ingen bilstol med inn. Jeg ser at det forenkler det litt, men vi får heller prøve å finne vår egen løsning med vognbagen.

Men dere dusjer med de der?? Hm. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Kanskje vi bør teste det ut hjemme en gang før vi er nødt til å gjøre det der første gangen. Her er vi fortsatt ikke helt forelsket i badebaljen.

Vi glemmer det litt for hver gang, og han har en tendens til å gripe tak i håndkleet som henger over og tviholder for harde livet.

Skrevet

Det er absolutt styrete; ville iallfall sjekket hvordan garderobeforholdene er; det er stor forskjell på være på et eldresenter med 2 dusjer fordelt på 14 og lokaler laget for babyer med egne lekegrinder osv.

Ellers synes jeg bysvømming bør være en sosial aktivitet til glede for foreldre og barn, og ikke noe man "må". Jeg kjenner badeengler som aldri har vært på babysvømming og skeptiske barn som har tatt kurs etter kurs.

Selv har jeg gått et kurs (han er 8 måneder), men synes stresset rundt tar helt overhånd og kommer heretter til å ta ham i svømmehall utenom kurs.

Skrevet

det er ikke noe mere styrete enn man gjør det til;) Litt hektisk blir det jo med skifting i garderober osv.. men er jo ikke annet å forvente.

Gikk på det med førstemann, men startet ikke da før han var ca 3 mnd. Denne gangen har vi meldt oss på alt, men nå er snella her bare 3 uker.. så må vente litt.. men håper det starter kurs rett etter seks ukers kontrollen.. Kravet her på blekkspruten i østfold er over 4 kg og at 6 ukers kontrollen må være tatt.

Skrevet

Her var det ikke mange som hadde fortalt om sine negative erfaringer, så da får jeg gjøre det... :)

Gikk på babysvømming med første tulla, og jeg skal IKKE gjøre den feilen med vesla nå! Eldste er så redd vann i dag, at det er så vidt jeg får henne til å sitte i badebalja på badet. Dusjen er helt uaktuelt, og stranda om sommeren kan vi bare glemme... :(

Dessuten var det nesten bare stress og mas. Garderoben var pitteliten, to dusjer og 3 små benker. Først måtte vi stå i kø for å få dusje, og da vi var ferdig i dusjen måtte vi stå i kø for å få kledd på oss.

Nei takke meg til, betale i dyre dommer for det der?! No way, ikke en gang til. Her har vi lært! Mye bedre å heller ta de med i svømmehallen på egenhånd, la barna ta tingene i sitt eget tempo.

Lykke til med valget!

Skrevet

Jeg begynte ikke før mini var 7 mnd, pga renovasjon av bassenget. Skifting var litt stress, i hvertfall siden mini hadde begynt å reise seg og krabbe.

jeg gjorde det enkelt å droppet dusjen,( etter anbefaling fra svømmelærer, hun sa at de små ikke hadde godt av å bli våte to ganger)

Jeg dusjet heller meg selv når jeg kom hjem også smurte jeg mini inn med en god lotion ved kveldsstellet. For å unngå at huden skulle bli tørr av klor vannet.

På den måten var vi nesten ferdig påkledd når de andre kom fra dusjen og jeg slapp å fly rundt halvnaken mellom mødre og andre babyer for å få tak i pjokken min.

Jeg gikk til svømminga og hadde derfor ikke noe sete å spenne han fast i. Vogna fikk vi ikke ta med inn i garderobe pga hygiene og plass.

Skrevet

....litt mer negativt fra meg da (selverklært babysvømmings-motstander;), hvis noen i den nærmeste familien har astma, er d vel ikke helt anbefalt, pga klorgassen...Også lurer jeg litt på; er babysvømming egentlig på barnas el foreldrenes premisser..?

Skrevet

Hva mener du med at det ikke er anbefalt hvis noen i den nærmeste familie har astma? Er det da lettere for han å utvikle det genetisk sett ved å være i klorvann? For her har nemlig pappaen astma, dvs, han er ekstremt lite plaget av det, så han har vel mer eller mindre vokst det av seg. Han er forøvrig morsmelk barn og feiler alt under himmelen, mens jeg er flaskebarn og har aldri vært syk i mitt liv. Hah.

Jeg kunne godt tenkte meg å få litt innføring av noen som har litt peiling før vi dumper uti det evt. på egenhånd. Vi får se hva vi gjør. Kanskje vi rett og slett bare tar oss en tur på egenhånd...

Skrevet

du solskinnsbolla & solstrålene:

har du tenkt på at barnet ditt kanskje ikke liker vann?og hadde kanskje ikke gjort det selvom du IKKE hadde gått på babysvømming? at det ikke hadde noe med bassenget å gjøre? og syns egentlig ikke det er mer stress enn du gjør det til i garderoben, men kjedelig å stå i kø for å dusje selvfølgelig.. slik er det heldigvis ikke hos oss! jeg har bare positive opplevelser med babysvømming, og skal begynner på det når neste er 6 uker:)

Skrevet

Der vi er er det veldig på babyenes premisser. Man skal bare holde på så lenge de er fornøyde, og vil de ikke så skal man ikke! Nå ha rjeg bare vært på svømminga en gang da, men jeg syns det virka veldig ålreit :)

Skrevet

Husmus; Hvis barnet er arvelig disponert for astma, er d større risiko for at d utvikler astma/ får luftveisplager ved å delta på babysvømming..Dette pga den klorgassholdige dampen i svømmehallen

"Det er fra tidligere kjent at klor i luften over vannet i innendørs svømmebasseng kan utløse astma hos personer med astma fra før. Nyere undersøkelse både fra Norge og Belgia har også vist at barn med arvelige anlegg for astma og allergi og som har deltatt i babysvømming har høyere forekomst av luftveisinfeksjoner de første leveårene. Derfor maner fagfolk til varsomhet mot bading i klorvann lenge av gangen. Rådet gjelder først og fremst små barn med arvelige risiko for astma og allergi."

Henta fra

www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_barn/Hva_er_astma/Forebygging-av-astma/

www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.5394028

For vår del er badebalja på badet mer enn nok foreløpig, der plasker og koser vi oss, så tar vi heller en tur el to innom svømmehallen når knøttet får litt flere uker på baken;)

Skrevet

lykkeli&gla-mamma til Frøya=),

Interessant, dette visste jeg ikke. Godt du sa i fra da, jeg bør nok tenke over dette i og med at han da går under arvelig disponert. Tiltross for at jeg er hellig overbevist han har fått mine gener, så tror jeg det er greit å utvise litt objektivitet. hehe.

Skrevet

Noen her som sier at instruktøren anbefalte at babyene ikke har godt av å bli bløte to ganger, dermed ikke dusje etter bassenget.. Rekker de å bli tørre fra dere går opp av bassenget og til dere er i dusjene? Det er jo viktig å skylle av kloren da.. Vi dusjer med babyen i hendene, ikke noe problem. Hadde prøvd det hjemme først, og hun syntes det var morsomt å få dusje sammen med meg.

Det er ikke noen vits i å fokusere så mye på det "styret" i garderoben, det er jo bare noe man må gjøre i eget tempo. Babysvøming er jo en aktivitet, så man må jo belage seg på noen vendinger da. Har også litt å si at det er tilrettelagt for babyer, bør ha badebaljer å kunne legge de i, hvertfall før de kryper selv.

Kan være lurt å bare dra en tur utenom kurs en gang først også, bare for å venne seg på det litt. Babyen skal jo venne seg til det også. Men alt skal gjøres på babyens premisser ja! Skriker de eller misliker de noe, skal man ikke fortsette med det. Alle er jo forskjellige, og man vil jo bare at de skal ha en positiv opplevelse i vannet, så de blir trygge i vann når de er eldre. De har en stor fordel med det!

Hvis babyen ikke er glad i vann, kan det jo lønne seg å bruke lenger tid hjemme med tilvenning og sånt. Rådføre seg med noen som har babysvømming eller les her (forberedelser hjemme);

http://www.svomming.no/index.php?menuid=61

Skrevet

Vi dusjer baby'en i en "bastue-dusj" som er rett utenfor helsebadet. Så tar vi babyen inn i det varme rommet igjen, og kler på han. -Da blir han ikke kald i det hele tatt. -Jeg lar være å dusje før jeg kommer hjem.

I bassenget vårt er det endel saltvann, og lavt klor innhold. Instruktøren anbefaler å ikke dykke ungene i de vanlige bassengene.

Ellers SKAL en dyktig instruktør se hvordan baby'ne takler vann. Vi fikk beskjed om å gå rolig ned i vannet første gang for å se hvordan ungene reagerer (er rullestolrampe ned i vannet). Det var ikke en selvfølge at vi fikk dykke første gangen (selvom alle på vår gruppe gjorde det). Fokuset er jo hele tiden at baby'ne skal ha det gøy. Ungene skal aldri gråte av redsel eller annet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...