Tusse1973 Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Hvor ofte og lenge skal en snart 3 mnd gammel baby sove om dagen før det blir for mye og hun ikke vil legge seg om kvelden? Noenb med erfaringer her?? Er dritlei av å ikke få henne i seng før klokken nærmer seg 04 om natten...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 hmm..vet ikke helt hva som er anbefalt, men kan bare si at jeg føler m deg, og vet hvordan du har d! Snuppa her ville heller ikke ta natta før tre fire tida, men plutselig da hun var 9 uker ca, bedret d seg av seg selv, og hun begynte å sovne i 23- 24 tida istedet- deilig!! Vet ikke helt hva d skyldtes, men tror muligens at d kan ha hatt en sammenheng m at jeg slutta og amme da, og begynte m flaske.. Ellers syns jeg personlig at d er litt tidlig å begynne å styre søvnen til så små babyer, og lar snuppa sove når hun er trøtt, uten å se for mye på klokka.. Skal man holde en hylende trøtt baby våken liksom, fordi d passer m skjemaet..? Nei, d går seg nok til etterhvert av seg selv tror nå jeg:)
**Lillemy** Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Gutten min er 10 uker, og sover en lur på alt mellom 30 min og 2 timer mellom hvert måltid. Han får mat (flaske) ca hver 3. time, da vi har funnet ut at småen er mest førnøyd med dette. Dette blir vel 4 lurer i løpet av dagen. Vi står opp ca 9, og tar natta rundt 22. Vi kava veldig i starten, lillemann var veldig sutrete og misfornøyd. Når vi endelig skjønte at han trengte en lur mellom hvert måltid, ble alt straks mye lettere, og gutten er strålende fornøyd hele dagen. Vi ser når han er trøtt, og legger han da i sengen. På dagen er det null problem, og han legger seg til med en gang. Om kvelden er det mat, bading og litt kos, før vi legger han når vi ser at han begynner å bli trøtt. Han krangler litt mer når vi skal legge han for natta, men vi koser og synger og stryker på panne og kinn til han glipper med øynene og vil sove.
mamma til fire små Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 hun er ikke overtrøtt da? så små babyer pleier å bli trøttte etter og vært våken i 1 1/2 time. skjønner godt at det må være frustrerende.
lillegulletvårt=) Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 vesla vår er ca 3.5 mnd og står opp i 9 tiden om morgenen,er våken frem til 11 -12 sover en times tid ..våken par timer ...sover til seks ...våken til åtte da begynner bade tid og kvelds stellet og i seng til klokka 21.00 ,sover hele tiden men får mat i tolv tiden og 4-5 tiden og står opp klokka 9 -vi begynte tidelig med rutiner,og det hjalp utrolig mye ,hun pleide å legge seg med oss i tolv tiden før det(frem til 2mnd ) og ser jo at det var det smarteste vi kunne gjøre var å få henne i rutiner etter råd fra helse stasjon . Jeg har rutine hele dagen på allt ..for da vet hun hva som venter seg samt blir en mer fornøyd frøken og roligere .. (Og jeg har aldri vekt henne for å gi mat da hun er stabil i vekt og følger kurvene hele veien )
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Har samme problem som deg.Gutten min er 3 mnd og 1 uke.Sovner ikke før kl 2-3 om natta.Begynner å bli passe lei nå.Spent på hvilkne råd du får.Sover hun lenge om morgenen/dagen når hun ikke sovner før kl 4?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. januar 2009 #7 Skrevet 17. januar 2009 Er ikke helt enig i at en baby på to- tre mnd skjønner no av rutiner og forutsigbarhet, d tror jeg kommer litt senere... Tror rett og slett at noen er heldige m at babyen har en "innebygd" døgnrytme som passer m vår egen, mens andre, meg selv inkludert, er litt mer uheldige fordi baby har sin egen litt omvendte rytme, hvor de har sin dag på natta.. Snuppa hadde helt siden fødselen en sånn skrudd døgnrytme, hvor hun ikke sovna før 3-4 tida om natta.. Slitsomt! Nå har d heldigvis bedret seg, av seg selv, og hun sovner vanligvis 23-24:)
Lotta med novembergutt Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Her har han heldigvis alltid sovet natten gjennom (avbrutt av mange måltider, men sovner med en gang etterpå), men det var en periode han ikke sovnet før kl 01-02. Er jo ikke så alt for sent, men siltsomt nok... Her bedret det seg da vi begynte å stå opp tidligere rett og slett. I perioden vi stod opp kl 09 om morgenen, sovnet han rundt midnatt. Nå står vi opp rundt 7, og han sovner rundt 21. Sover jo ikke i ett da, våkner ofte og er våken en halvtime rundt 23, men er som regel ikke store problemer med å legge ham igjen. Det kveldsritualet som fungerer for oss er bading i tummy-tub etterfulgt av litt babymassasje, sitte og kose på fanget i 30 minutter. Så går jeg rundt med ham i 15-30 minutter mens jeg holder ham tett inntil meg og synger nattasanger. Når han begynner å bli tung i øynene og/eller sutrete så legger jeg han ned i en oppvarmet seng (varmeflaske). Han ligger på saueskinn som er bygget opp på siden slik at han kan bore nesen inn i skinnet - noe han elsker! På dagtid har vi ingen rutiner enda, men det blir mange smådupper gjennom dagen. Det eneste som er fast er at han sovner en halvtime etter at vi har stått opp om morgenen. Kan da sove alt fra 30 minutter til 2 timer. Resten av dagen styrer han selv - jeg legger ham så fort han begynner å sutre. Hos oss har vi funnet ut at jo mer han sover på dagen, jo enklere er det å legge ham på kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå