Gå til innhold

mme-barn og innføring av fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppelure er litt over 4 mnd, hun får kun mme. Jeg er veldig forvirret vedr hva som "gjelder" når flaskebarn skal i gang med fast føde.

Har forstått det slik at man bør drøye det mot 6 mnd før morsmelkbarn får grøt, med mindre de har behov for mer mat enn det de får via ammingen. Dette for å la tarmene modnes tilstrekkelig.

Men hva med de som får mme? Er det slik at vi syndige flaskemødre har eksponert barnas tarm for kumelkproteiner allerede og ikke har noe å vinne på å vente med å innføre grøt?

Grunnen til at jeg har lyst til å begynne med grøt er forøvrig bare det at SNuppelure er litt småspist, hun ligger imidlertid på sin kurve - som er i nedre region av normalkurven. Hun gir ikke tegn til å ikke få nok mat i seg, og legger fint på seg. Med småspist mener jeg at hun spiser 11% av egen kroppsvekt i døgnet, og langt mindre enn det som står på NAN-pakken for hennes alder. Regner med at man egentlig ikke bør bry seg om prosenter og anbefalinger så lenge ungen vokser på kurven, men likavel...

Hva sier dere, kloke mennesker - er det noe vits i å utsette innføring av grøt når barnet har fått mme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mme-gutt har fått grøt fra han var 4 mnd. Men han er en stor (laaang) gutt som trengte mer næring. Så fikk beskjed på helsestasjonen at han nok hadde bedre av litt grøt enn all denne mme'en. Men mener å ha lest at mme-barn generelt kan begynne med grøt fra 4 mnd alder, så ser ingen grunn til at du ikke skal prøve det.

Lykke til!

Skrevet

Min mme-gutt begynte med grøt litt før han blei 4 mnd, han også er ganske lang og hs sa det var helt greit å begynne med litt grøt:)

Skrevet

Tulla mi er 4 måneder og får grøt på kvelden!hun likte det kjempegodt og blir veldig mett!men lurt å gi de mme etter at de har spist grøt, for at tarmene får mjuka opp grøten i magen! for det er lettest å gi babyen litt fastere grøt enn det står beskrevet på maisgrøtpakka!

Skrevet

Min er 4,5 mnd straks og har fått fast føde fra dagen han ble 4mnd. Han fikk også litt velling en gang i blant fra han var litt over 3mnd.

Nå får han grøt på formiddagen og grønnsaksmos/potetmos på ettermiddagen. Har gått veldig bra hittil, ikke noe magesmerter, bare en veldig glad og fornøyd gutt som ELSKER grønnsaker!

Han kan drikke flaske på flaske uten at det ser ut til at han blir mett, men når han får litt "ordentlig" mat blir han storfornøyd og rolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...