Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og samboeren har nå prøvd i litt over 2 år å bli gravide, desverre uten hell. Nå fikk vi akkurat svar på sædprøvene og det viser seg at vi må bruke prøverør for å få barn.

Det jeg lurer på er om noen her er ekstremt overvektige, og fortsatt har fått prøverørsbefruktning? Jeg spørr fordi jeg står i den situasjonen at ejg er der, og har vært det siden jeg var veldig ung. Men alle blodprøver, og målinger av puls/hjerte og kar er 100% fine. jeg er i god form osv.. har det noe å si ?

Jeg synes jo at det er litt rart at dem kan sette en vekt greense på noe som naturen ville ha ordnet av seg selv hvis bare begge to hadde vært like fruktbare..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia!

Litt avhengig av hva du mener med ekstremt...

Vet de offentlige klinikkene opererer med en BMI grense på 35, men også litt individuell vurdering. Slik jeg har forstått det opererer de private klinikkene med en mye høyere grense, om de har en grense overhode.

Lykke til!

Skrevet

Grunnen til at de opererer med en BMI grense er den at overvekt i seg selv ofte er en grunn til at man ikke lykkes å bli gravid. Det er også ofte en årsak til spontanaborter. De vil da at du går ned i vekt før du prøver IVF pga. at statistikkmessig så er det vanskeligere for overvektige å lykkes med behandlingen og man vil vel at forholdene skal være så optimale som de kan. Blir som å slutte å røyke - man får også beskjed om det. Dere vil komme til utredning uansett og få en helhetlig vurdering, men vær forberedt på at i det offentlige så vil du antagelig få beskjed om å gå ned i vekt. Bare sånn at det ikke skal komme som noe sjokk på deg. Ønsker deg lykke til!

Skrevet

vi ble avvist på riksen pga min BMI (37)

tror du bare kan regne med å ikke få noe støtte av det statlige og måtte betale for moroa sjøl.

kontakt klinikk Hausken og få en vurdering der. de ser an den enkelte og ikke bmi`en.

Selv om du trener og BT og puls er helt ok, så er staten klare på hva de støtter. desverre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...