Gå til innhold

Dere som er lege/studerer medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Også må du dissekere lik.. Lykke til! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tok sin tid du:) Du har ikke imponert meg særlig, alle kan greie å finne svar i løpet av den tiden du brukte. Du måtte legge det inn hele to ganger også, eller har dere brukt de samme oppslagsverkene? Gadd ikke lese alt, men fikk med meg en forskjell; det var nevnt at cerebrum ikke fungerte på meg i den ene. Tviler på at en lege ville oppført seg på det viset.

Til deg over, som lurer på om jeg henger her hele døgnet, vel, nei, det kan jeg med sikkerhet si at jeg ikke gjør. I dag har jeg vært her i drøye to timer, inkludert pausen jeg har hatt nå:) Begynte her i høst, men har hatt fire uker der jeg ikke har vært her i det hele tatt. Hvilke innlegg er det som du synes er så festlige? Som du tror er meg som har skrevet? Om jeg kan glede dere, så er jo ingenting bedre enn det.

Merkelige hvor hårsåre dere er. Om jeg stiller spørsmål her inne, ønsker jeg da nyanserte svar. At noen synes det er ille at jeg sier at medisinstudiet er beinhardt, er meg en gåte. Også at jeg ikke tror en person som ikke kan å stave, er lege.

Skrevet

Dårlig humor OG personlighetsforstyrret? Komorbiditet dårlig prognose.

Skrevet

Det siste innlegget skjønte jeg ikke en døyt av.

Men av svarene å dømme, overbeviser dere meg ikke akkurat i retningen av at dere skulle være leger. Hahaha:-)

Skrevet

Det er ikke mulig å ha en eneste tråd uten tåpelige utsagn om medmennesker.

Dere med kompetanse, erfaring, informasjon, tips o.l kom gjerne med mere informasjon ang ta opp fag, medisinstudiet osv.

HI

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på dere som er så overbeviste om at det ikke finnes leger på DIB eller BIM. Hva tror dere egentlig leger er? At de er annerledes enn andre folk og bare leser tidskrifter? Husker jeg av en eller annen grunn nevnte her inne at jeg er gift med en lege, da var det noen som påsto at det umulig kunne være sant. Hvorfor det liksom? Dere kan umulig kjenne en eneste lege.

Både min mann, min beste venninne og min svigerinne er leger og de er helt normale og henger på facebook, og chatteforum som alle andre. Jeg vet med sikkerhet at svigerinna mi til og med går på dib treff...utrolig for noen kanskje, men sant!

Til hovedinnlegger så håper jeg du gjør det du ønsker, lykke til!

Skrevet

Jeg må smile litt av deg. Det var jeg som svarte først, men det var ikke jeg som svarte på spørsmålene dine. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan tro på det jeg sier, men det bryr meg veldig lite for å være helt ærlig. Jeg syntes at HI, har fått mange gode svar. Det er faktisk ikke helt rart at vi ikke er helt oppdatert på opptakskrav. Det er nemlig sånn at de forandrer seg ofte, fra og med neste høst er de helt snudd på hodet. Til HI, jeg har ei venninne som studerte til veterinær veldig sent i livet. Det blir litt av det samme. Hun hadde til gangs ikke videregående. Hun klaget på at hun ville bli 40 før hun var ferdig. Da sa en av lærerne hennes; vil du bli 40 eller vil du bli 40 å være veterinær?

Skrevet

Oppførselen til mange her inne, samt at flere ikke kan å skrive norsk.

Det er et enkelt og greit svar på at jeg tror det finnes få leger her.

Jeg kjenner mange leger, i jobbsammenheng og to leger privat, og jeg har ennå til gode å se en lege som ikke kan å stave, og som slenger dritt til folk. Det har med forventninger å gjøre, jeg forventer at en lege burde ha en "minimumskvalitet", og det er respekt for mennesket og en viss mengde kunnskap! Og de som hevder å være leger, som stiller diagnoser her inne, jeg tror en lege vil ha fri for det etter en arbeidsdag. Og nok en gang, ingen av legene jeg kjenner sier det er et lett studium, det sier seg selv i grunn.

Skrevet

Hei, jeg er hverken lege eller medisinstudent, men sitter akkurat på msn med en venninne (som studerer medisin)

Hun sier at det er mye lesing, men at det definitivt var verst de to første årene (går 4året nå), etterhvert blir ting mer basert på ting man allerede har lest fra før, og det blir mye enklere å henge med.

Hun har ikke barn, så kan ikke uttale seg om hvordan det er å studere med barn, men sier at hun ville slitt med å ha barn samtidig (veldig mye jobbing på kveldene)

Hun gikk først to år på farmasi (etter vgs) før hun begynte på medisinstudiet (sier forøvrig at hun syns det studiet var mer krevende)

Hun studerer ikke i Norge, men så vidt både jeg og henne vet er undervisningen i all hovedsak på norsk i Norge, men mesteparten av pensum på engelsk.

Skrevet

Hva får deg til å tro at leger er en egen rase? At sånn er leger etc. Det er jeg som skrev på innegget du svarer på nå foressten. Jeg kjenner noen skikkelig drittsekker som er leger, noen utrolig snille mennesker, noen morsomme personer, noen tullete personer og noen skikkelig nerdete personer. Osv.

Det er iallefall sikkert at leger ikke tilhører en spesiell mennesketype. Og jeg har faktisk hørt flere leger som har sagt at studiet ikke er forferdelig vanskelig.

Sikkert mange som sier at de er leger for å bli hørt på når de stiller diagnoser, men det betyr ikke at alle her inne bare kommer med løgner.

Det er vel sånn at på seg selv kjenner man andre. Så viss du utgir deg for å være noen du ikke er selv så regner du vel med at andre gjør det samme. Ikke sikkert det vet du.

Skrevet

Spennende å høre hva man forventer av en lege. Tenker du sånn om alle yrkesgrupper? Hva forventer du av f.eks en vaskedame?

Generalisering har alltid vært en "fin" ting.....

Unnskyld, måtte bare skrive det...

Hva slags yrker er det som henger her inne da, siden leger ikke gjør det? Hm......

Skrevet

Jeg jobber på Nav og har dusinvis av legeerklæringer mellom hendene daglig. Skal love dere at dette er den yrkesgruppen jeg vet om som skriver dårligst. Hva dette skyldes skal jeg ikke spekulere i, mulig at skriftlighet ikke er i fokus i utdanningen.

Skrevet

Hehe, jeg har ikke et behov for å skryte på meg noe som helst, da ville jeg vel selv sagt at jeg var lege:)

Kan nevne et eksempel her inne, personen som påstod h*n var lege, syntes alle pas med bakteriell vaginose var ekle, og i tillegg ikke klarte å skrive diagnosen riktig;-)

Skrevet

www.uio.no/studier/program/medisin

Alderspoeng fra 2009/20010...

• 1 år senere...
Skrevet

Alle som vurdere medisinstudiet bør tenke på:

Hvorfor har du lyst til å bli lege?har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet i Oslo etter at jeg hadde studert medisin i Oslo i mange år, av ulike årsaker (nå stortrives jeg i et helt annet studie). Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Jeg synes ikke studentmiljøet på medisin er så så bra, har vært på andre utdanningsinstitusjoner, og man ser helt klart at det er en bestemt mennesketype som dominerer på medisin.

Lønna kan være bedre en del andre yrker pga: Stor vaktbelastning. Mye kvelds/helgejobbing. Utvidet arbeidstid. Årsaken til høy lønn er IKKE at grunnlønna er høy, for det er den ikke... Det er mange arbeidstimer per uke + tillegg for helg/kveld/natt som gjør at lønna ser ok ut på skattelistene.

Skrevet

Søsteren min studerer medisin(3.året), hun har da virkelig et liv utenom studiene. Hun trener og er på treningssamlinger og går kamper utenbys innimellom, jobber på restaurant, er mye sammen med venner, går på fest, ser tv, reiser på shoppingtur utenlands en hel uke nå før juleferien....

Hun leser en del, men ikke hele tida og hun er definitivt ikke übersmart, men hadde jevnt over ok karakterer. Hun tok 2 år med medisin grunnfag og kjemi/matte + ex.phil på universitetet samtidig som hun forbedra noen fag fra vgs og tredje året etter vgs kom hun inn på medisin.

Hun er både stor i kjeften og barnslig til tider, hun sliter med å komme seg opp om mårningen og hun ser ikke ut som en typisk lege(ifølge bim/dib), hun er helt vanlig som oss andre ikke-leger, og det er flere i klassen hennes også.

Hun stortrives med studiet, de har vært i Afrika noen uker i feltarbeid og neste år har hun igjen muligheten til et halvår utenlands, masse spennende opplevelser.

Om du virkelig vil studere medisin synes jeg du skal satse på det. Det blir tungt, men det finnes mange andre studier som er like harde. Det er mye praksis og etter de første 3 årene er det verste av pugginga over.

Kjenner ei med 4 barn som fikk 3 av barna under studier/turnus og mannen jobber i tillegg turnusarbeid, men hun klarte seg helt fint. (dog har de hatt god hjelp av besteforeldre, men)

Jeg synes du skal prøve! Ta kontakt med en studieveileder og få kartlagt hva du må gjøre for å ha sjanse for å komme inn og hvordan du praktisk skal få gjennomført det.(nettstudier, privatskole, privatist, poeng m.m)

Ønsker deg lykke til, alt du vil får du til!

Skrevet

Jeg er også lege. - helt sant faktisk :-)

Hvordan er det å studere medisin?

Det er veldig gøy og litt kjedelig innimellom.

Det er absolutt vanskeligst det første året. Da er det kjemi, biokjemi og andre prekliniske fag som krever en god del lesing og forståelse.

Er det et meget krevende studie?

Det er jo nødvendigvis litt krevende spes. i starten. Det krever selvdisiplin å komme seg opp og på forelesing kl 0815. Om du ikke klarer dette krever det nødvendigvis enda mer å klare å ta igjen alt selv.

Det beste er jo å komme forberedt på forelesning om du har selvdisiplin nok til det.

Har du små barn vil det være av ekstra verdi om du klarer å være effektiv slik at du får mye ut av hver lesetime.

Bruker dere mange timer daglig på skole og lekselesing?

Du må regne med et minimum på 8 timer hver dag til lesing så sant du ikke har klisterhjerne.

Studerte dere med barn?

Jeg fikk barn nr en helt på slutten av studiet. Det gikk jo bra, men jeg er veldig glad for at jeg fikk et veeeldig rolig barn OG hadde en mann som tok alt hjemme. Jeg leste absolutt hele tiden det siste halve året på studiet.

Kom dere inn rett fra vgs?

Nei. Jeg tok ikke opp igjen fag. Jeg hadde ekstrapoeng fra vekttall. Den gang kunne du få for max 40 vekttall. Jeg hadde også max uttelling for fordypning. Jeg hadde rett under 5 i snitt i rene karakterer. Det er viktig å føre de nye realfagene på baksiden av det originale vitnemålet slik at de ser at dette er det originale vitnemålet ditt og at du ikke har tatt opp igjen fag. Tar du først opp igjen fag kommer du i en vanskeligere opptaksgruppe.

Er undervisning på norsk i norge?

Ja. Men engelske bøker. Jeg kjøpte også en del danske.

Fortell gjerne om studiet!

Studiet blir mer og mer gøy.

Og var dere i tvil noen gang.

Jeg er fortsatt i tvil noen ganger.

Det er mye ansvar. Og du får lite igjen for jobben du gjør. Faget er veldig spennende og noen pasienter er helt fantastiske!

Men alt kommer jo an på hva slags spesialitet man satser på. Jeg kunne f..eks. aldri vært alm.lege.

Petronelle :-)

Skrevet

Hehe, de spørsmålene der kan jo de som har helsefaglig videregående svare på, så tror du må stille litt vanskeligere spørsmål om målet ditt var å avsløre noen. Selv om noen har mange skrivefeil, betyr det ikke at de ikke kan være lege.

Til HI: Mannen min er lege, han leste MYE, men så husker han stoffet også (i motsetning til meg som surfet gjennom et annet studie, nileste før eksamen, gulpet det opp og fikk gode karakterer men som glemte det meste etterpå). I og med at medisinstudiet kun har bestått/ikke bestått (mulig Trondheim fortsatt har karakterer?) kreves det en god prosentandel for å stå på eksamen. I det siste er det mange som har strøket, blant annet i Oslo. Det er tidkrevende og det er en utfordring å finne en jobb du vil ha som ikke har for høy vaktbelastning i ettertid om du vil kombinere med et rimelig familieliv. Turnusordningen er et kapittel or seg, da det er lange ventelister, da alle som behersker norsk og som får godkjent sin utenlandske utdannin gkan søke om turnus i Norge. Er fremmet et forslag nå om at alle som søker turnus i Norge på må gjennomgå en test, slik at en luke ut de som ikke har noe i turnustjeneste å gjøre.

Uansett, lykke til med valget ditt. De flinkeste legene er ikke nødvendigvis de som hadde best karakterer på videregående!

Skrevet

Hvorfor har du lyst til å bli lege?har du tenkt nøye over valget?

Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet i Oslo etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker (nå stortrives jeg i et helt annet studie). Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Jeg synes ikke studentmiljøet på medisin er så bra, har vært på andre utdanningsinstitusjoner, og man ser helt klart at det er en bestemt mennesketype som dominerer på medisin.

Lønna kan være bedre en del andre yrker pga: Stor vaktbelastning. Mye kvelds/helgejobbing. Utvidet arbeidstid. Årsaken til høy lønn er IKKE at grunnlønna er høy, for det er den ikke... Det er mange arbeidstimer per uke + tillegg for helg/kveld/natt som gjør at lønna ser ok ut på skattelistene.

Tenk deg godt om før du tar valget.

Skrevet

Jeg kan svare på alt det der og jeg er "bare" intensivsykepleier! Eneste innvending mot spm, er at jeg trodde Retts syndrom skrives uten h..... Urostomi, heter det, det er jeg helt sikker på!

Til HI: Kanskje du skulle bli sykepleier med spesialisering innen intensiv, anestesi eller operasjon? Ikke at vi er lege light, men vi har kompliserte og selvstendige arbeidsoppgaver og må kunne veldig mye om kroppen og dens funksjoner i tillegg til å yte omsorg.

Forresten: Tror ikke det er så mye lettere å komme inn på sykepleien enn på medisin... Av innlegget ditt må jeg kommentere at du muligens kommer til å slite med å forbedre karakterene dine i norskfaget...? Og/å-feil, manglende komma....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...