Gå til innhold

Dere som er lege/studerer medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å studere medisin?

Er det et meget krevende studie? Bruker dere mange timer daglig på skole og lekselesing?

Studerte dere med barn?

Kom dere inn rett fra vgs?

Er undervisning på norsk i norge?

Fortell gjerne om studiet!Og var dere i tvil noen gang.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, begynte å studere medisin i en alder av 30 år og er nå ferdig. Studie i seg selv var ikke veldig krevende, men i tillegg til å studere hadde jeg 6 barn så det var litt stritt til tider. Undervisningen er på norsk, men de fleste av bøkene er på engelsk. Du behøver ikke bekymre deg for dette, da det kun er 1. året dette er litt strialt. Selv var jeg ikke veldig god i engelsk. Etter litt kamp klarte jeg å få til en 4 i faget. Jeg har ganske mange 6 ere. Men jeg har også noen helt for j.... karakterer, som en 2 er i tysk muntlig. Dette oppveide jeg med tilleggspoeng og tilleggsfag. Lykke til. Det var verdt alt blode, slite og tårene for å komme inn.

Skrevet

jeg synes det er litt rart at en lege skriver: verdt alt blode, slite... Vi skulle ikke prøvd oss med blodeT og sliteT isteden vel? Bare et forslag :o)

Skrevet

Det er tatt til etterretting, ha en fin dag

Skrevet

Supert :)

Ha en strålende dag du også!

Skrevet

Har lest litt på inntaks reglene nå, å det ser dårlig ut for meg altså.

Får ikke noe alderspoeng, eller fordypningspoeng.

Men får poeng for høyere utdanning og realfag.

Det er noen år til jeg kan begynne uansett siden jeg har kun 4 i snitt fra vgs, og ikke realfag. Så må forbedre en del karakterer og ta realfag. Men er det noen gang mulig for meg å studere medisin? Eller bør jeg bare legge tanken i fra meg.

Hadde en del personlig problemer på vgs, derfor ble karakterene som så de også.

Noen som har råd? Erfaringer? Tips?

Annonse

Skrevet

Hehe, jeg tviler sterkt på at denne personen over her er lege:)

Tror heller ikke det finnes særlig mange leger her inne, ville nok henvendt meg andre steder enn bim.

Medisinstudiet ER beintøft. Du må ha veldig gode karakterer, mulig du må ha et snitt på rundt sju. Det er MYE å lese, og veldig vanskelig. Må nok være en kløpper i engelsk, det er ikke replikker fra Sex and the city du skal forstå, men vanskelig medisinterminologi. Du skal kunne MYE for å jobbe som lege.

Om du kan bli lege eller ei, kan ikke jeg svare deg på. Men du bør stille deg spørsmålet: vil/ kan du studere hardt i mange år? Makter du alt ansvaret du vil ha som lege? Hvordan ville du taklet det om du feilbehandlet en pasient? Er du sterk nok psykisk?

I tillegg må du, som du selv sier, ta opp mange fag. Det vil innebære mange års intens jobbing for deg, og studiet vil koste mye. Noen leger får imidlertid ettergitt noe studiegjeld. Til slutt vil jeg si; jeg er ikke lege, og kommer aldri til å bli det heller. Kanskje du skulle spørre en lege?

Skrevet

Jeg svarte deg som nr. 1. Det er faktisk ikke et beintøft studie. Det er mye praksis. Det som er tøft er å komme inn. Du kan helt fint klare å forbedre karakterene dine, men det kan kanskje lønne seg å samle alt du kan av tillegg. Det måtte jeg. Jeg hadde full realfagsuttelling, og psykologi grunnfag samt pedagogikk så derfor fikk jeg også full uttelling for høyskole poeng. Det som kan lønne seg er å forbedre karakterer så langt du klarer det. Så bør du ta ekstrafag som du vet du er god på. For eksempel psykologi, filosofi og annet rask. Ikke la drømmen din ligge.

Skrevet

Til "legen":

Noen kjappe kontrollsp m til deg:

Hva er cerebrum?

Hva er diafragma?

Hva er Sjøgrens syndrom?

Beskriv behandlingen for cancertumor i ventrikkel?

Hva kjennetegnes Rhetts syndrom?

Hva er en fistel?

Hva er en ureostomi?

Skjønner at dette er MEGET enkle sp m for en lege, men var det jeg hadde å hoste opp med, jeg som ikke er lege...

Du kan svare ganske kjapt da, vil jeg tro? Uten tid til google;)

Skrevet

Jeg tror en kan klare det man vil om man går hundre prosent inn for det! Og klarer du å få vgs snittet ditt opp slik at du får plass på studiet, da klarer du sikkert studiet også!

Jeg har tatt bachelor samtidig som jeg har tatt opp fag for å komme inn på det studiet jeg ville. Tok ca 10 fag per semester. Jeg hadde 4,2 i snitt og fikk det opp i 6,9 da jeg kom inn.

Vgs er ganske lett å ta opp, for det første får man jo forberedelse tid med bøkene og man får ha med seg ark med notater under selve eksamen på muntlig. Skriftlig er litt mer krevende, men overkommelig siden pensum er så lite.

Men medisin er hardt å komme inn på, spesielt i Oslo og Bergen. Når du så først har klart å komme inn har man jo ikke karakterer, men bestått/ikke bestått (Ihvertfall i Oslo) .Det gjør jo studiet litt bedre. Man slipper karakterjaget som mange andre utdanninger har f.eks jus studiet.

Har du lyst har du lov...

Skrevet

Jeg regner med at ikke alle henger her hele dagen, og jeg ser ingen grunn for at hun som har studert medisin skulle lyve på et anonymt forum. Når det er sagt vil jeg si at jeg har ei venninne som nå begynner å studere medisin. Hun fyllte akkurat 28 år og tok utdannelse til siv ing. først fordi hun ikke kom inn på medisin i oslo. Hun er svært målrettet og brukte ca. 1 år på å ta opp igjen fag fra vidregående. (De var over gjennomsnittet, men ikke tipp topp) Nå kom hun inn og hun begynner å studere i oslo i slutten av denne måneden. Jeg er enig med medisineren om at du bør forfølge drømmen din. Sjekk også muligheten for å studere i andre land, så går det litt fortere. Leger er som alle andre, forskjellige. Lykke til.

Skrevet

Hvor tok dere opp fag fra vgs? Via nki o.l eller kun som privatist og leste på egen hånd?

Annonse

Skrevet

Til anonym 1805: Nei, ingen leger surfer på tull og tøys på nett, medregnet bim, de driver kun med strengt faglige sysler 24-7. Du kjenner tydeligvis ingen leger.

Til HI: signerer den andre anonyme legen. Vanskelig å komme inn, men ingen heksekunst å gjennomføre. Mye obligatorisk undervisning. Mye forskjellige folk, og mange litt "eldre" studenter. En del har barn fra før, eller får iløpet av studiet.

Alt går om du vil, ikke hør på jantemor over. Lykke til.

Skrevet

Hehe, jantemor, du. Hvis du hadde lest det jeg skrev, så sa jeg at jeg ikke kunne svare på om hun kunne bli lege. Men det er klart at man må være realist for å begynne på et så tungt studie. Og jo, jeg kjenner faktisk flere leger, de sa alle at det var BEINTØFT, og at det ikke passer for de som er skippertaksstudenter. Det er klart at det er en fordel å være faglig sterk. Det er ingen ferietur å studere til å bli lege.

Nei, jeg tror ikke det er så mange leger her inne, det er jo bare å se på innleggene og svarene. Og når "legen" her oppe i tillegg ikke kan å skrive norsk, ja da har jeg mine STORE tvil. Vet at leger ikke er dødsseriøse til en hver tid, men tror likevel de er en manglende gruppe her inne. I så fall, om det finnes mange leger her, vil jeg bare si GRØSS! Utrolig skummelt! For her er det mange syke folk!

Skrevet

Hvordan er det best for meg å forbedre snittet fra vgs? Ta opp fag jeg allerede har hatt eller ta nye fag?

Og hvilke ekstra poeng kan jeg få?

Og hvordan er det for meg som er 25 år i år og ta opp fag? Er det en siste grense for når jeg kan det, i forhold til reform osv? Har forøvrig ikke peiling for hvilken reform jeg hører til...................

HI

Skrevet

Du anonyme over, henger du her hele døgnet? Fortsett å svare på innlegg, får meg en god latter hver gang.

Skrevet

Jeg har psykologi årsenhet, og 30 sp i medievitenskap, så har 60 sp fra universitetet.

Kan jeg ta flere år og få flere poeng?

Hvilke tilleggspoeng kan jeg få? Vet fordypning og alderspoeng forsvinner for 09/10.

Angrer som en hund på at jeg ikke var mer "til stede" på vgs. Men desverre så var det personlige forhold som sto i fokus.

Får man rett til støtte mange år fra lånekassen da? 8år?

Rekker jo ikke å ta 3 år på universitet og høgskole og medisinstudiet etterpå?

Hvordan gjorde dere det??

Skrevet

Jeg kunne også tenke meg å bli lege. Dumt at ikke alderspoeng teller hehe. Jeg vurderte å satse men valgte det ikke. Jeg hadde gode karakterer fra videregående (5,2 ) men ingen av de ekstra fagene man må ha for å komme inn (matte,fysikk,kjemi) Da måtte jeg ha tatt disse og fått 6 i de fagene for å i det hele tatt ha en sjanse. (hadde også litt poeng fra høyere utdannelse) Men jeg taklet ikke presset og usikkerheten om jeg kom inn eller ikke så jeg begynte på en bachelor , trivest veldig godt da:)

Og hadde lyst å bli ferdig med en utdannelse litt fort i og med jeg har to barn og har lyst på flere.

Men en venn av oss studerer medisin på 4 året, de har 3 barn på 5,3 og 4 mnd. Han leser jo en del i eks periodene men han er mye med familien.

Det er nok et krevende og tøft studie men jeg tror det aller vanskligste er å komme inn.

Skrevet

Du må nok regne med å gjøre begge deler. De nye fagene MÅ du ha 6 på. Den gang da jeg tok opp fag gjorde jeg det helt selv. Men om du ikke er super strukturert anbefaler jeg deg å ta de fagene du ikke er så godt på på nki. Språkfag og matematikk er statistisk de fagene som flest har problemer med. Jeg aner ingen ting om reformen. Trodde det var siste frist i år.

Skrevet

Hei, jeg gikk på Bjørknes privatskole og tok realfag som jeg ikke hadde fra før. Tok i tillegg "lette" fag på blindern for å få tilleggspoeng. Har ikke satt meg inn i opptaksreglene som er nå, de har jo endret seg flere ganger siden jeg startet. Så sett deg godt inn i reglene og legg en plan deretter, du får det til om du vil!

Ingen aldergrense for å ta opp fag fra videregående eller begynne på universitetet.

Skrevet

Klart det er hardt, men utrolig spennende!

På en vanlig dag er jeg på skolen fra 8-16, er hjemme med ungene til de legger seg, og så leser jeg litt etter 20. Har ikke vært sånn alle årene, varierer litt fra steed til sted, men tredje, fjerde og sjette året er leseintensive. Vi er avhengig av at Pappa tar ungene endel.

Fikk førstemann på 4. året og andremann på 5. året. DEt har gått overraskende bra, ble mye mer disiplinert etter at ungene kom.

Ca halve kullet kommer rett fra vgs

Undervisningen er på norsk, bøkene på engelsk.

Skrevet

1: Er Storehjernen som tydeligvis ikke fungerer på deg :-)

2: Diafragma er: Muskel som bidrar til ventilasjon/pusting

3: Primært Sjøgrens syndrom er en kronisk betennelse som rammer kroppens kjertler, særlig tårekjertlene og spyttkjertlen

4: Man vil anbefale at man bruker ECX (epirubicin, cisplatin og capecitabine) 3 kurer preoperativt med 3 ukers intervall og deretter 3 kurer postoperativt, så sant det er mulig.

5: Rett syndrom skiller seg fra en del fra de andre formene for gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Det er bare jenter som får Rett syndrom. De utvikler seg normalt den første levetiden. Tilstanden debuterer vanligvis mellom 7 og 24 måneder. Jentene mister da delvis eller helt tale- og gangferdighetene og evnen til å bruke hendene funksjonelt. Kraniets vekst blir også nedsatt. De utvikler stereotypiske håndbevegelser (som om de vasker hendene) og får anfall med hyperventilering. Lekeutvikling og sosial utvikling stopper helt opp, men deres sosiale interesse ser ut til å vedvare. Etter hvert mister de også evnen til å bruke overkroppen funksjonelt. De kan også utvikle mønstre av underlige, ufrivillige vridninger og bevegelser av kroppen. Tilstanden ender nesten alltid med alvorlig psykisk utviklingshemning.

6: En fistel er en rørformet kanal fra et hulrom til et annet, f.eks. mellom tarm og urinblære, eller fra et hulorgan og ut til huden.

7: En urostomi er en åpning på magen hvor urinen ledes ut. Urinlederne er koblet til en bit av tarmen.

Skrevet

1: Er Storehjernen :-)

2: Diafragma er: Muskel som bidrar til ventilasjon/pusting

3: Primært Sjøgrens syndrom er en kronisk betennelse som rammer kroppens kjertler, særlig tårekjertlene og spyttkjertlen

4: Man vil anbefale at man bruker ECX (epirubicin, cisplatin og capecitabine) 3 kurer preoperativt med 3 ukers intervall og deretter 3 kurer postoperativt, så sant det er mulig.

5: Rett syndrom skiller seg fra en del fra de andre formene for gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Det er bare jenter som får Rett syndrom. De utvikler seg normalt den første levetiden. Tilstanden debuterer vanligvis mellom 7 og 24 måneder. Jentene mister da delvis eller helt tale- og gangferdighetene og evnen til å bruke hendene funksjonelt. Kraniets vekst blir også nedsatt. De utvikler stereotypiske håndbevegelser (som om de vasker hendene) og får anfall med hyperventilering. Lekeutvikling og sosial utvikling stopper helt opp, men deres sosiale interesse ser ut til å vedvare. Etter hvert mister de også evnen til å bruke overkroppen funksjonelt. De kan også utvikle mønstre av underlige, ufrivillige vridninger og bevegelser av kroppen. Tilstanden ender nesten alltid med alvorlig psykisk utviklingshemning.

6: En fistel er en rørformet kanal fra et hulrom til et annet, f.eks. mellom tarm og urinblære, eller fra et hulorgan og ut til huden.

7: En urostomi er en åpning på magen hvor urinen ledes ut. Urinlederne er koblet til en bit av tarmen.

Skrevet

Rart at ingen av medisinstudentene har henvist deg til Opptakssentralen Medisin (google det.) Der finner du alt du trenger å vite om opptakskrav, poenggrenser m.m. Fra 2009 blir det forandret opptaksregler på de fleste studier, også medisin. Man får blant annet alderspoeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...