Gå til innhold

I familiesammenheng er det stor stas å bli kalt tante, men hvorfor er tante plutselig så negativt i barnehagesammenheng?

Anbefalte innlegg

Da er det plutselig lavstatus og nesten et skjellsord.

Vi roper ikke Hei Barnehagetante når vi snakker til dem, men det er et uttrykk vi bruker som en fellesbetegnelse på de ansatte.

Og det er ikke fordi vi synes de har et yrke som er lavt i rang, heller tvert imot. Barnehagetanter gjør en super og viktig jobb, og tante er et mye mer personlig og varmt ord enn assistent, leder, bestyrer osv.

Fortsetter under...

Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke er fan av hverken tante eller onkel-ordet i noen sammenheng.... har aldri brukt annet enn navnet på mine foreldres søsken, og har ubevisst ført dette videre til mine egne barn. Men i mannens familie sier de tante/onkel, og jeg gidder ikke si noe på det, selvom jeg synes det høres fælt ut.

Men i jobbsammenheng så sier jeg ifra om noen kaller meg 'tante'. Det har både med min personlige mening om selve ordet (som forklart ovenfor), men også det faktum at 'tante' ikke er betegnende for hverken min stilling eller hva jobben min går ut på eller noe som helst. Jeg er ikke tante til noen barna i bhg, jeg er riktignok en omsorgsperson i deres dagligliv, men la det nå bli med det. Jeg har intet behov for å bli trukket tettere inn i en slags intimsfære uttrykt gjennom et begrep som ikke har noen relevans. Jeg er ikke, og ønsker heller ikke å bli en slags del av barnas familie, jeg har laget meg min egen familie... Og varmt og personlig...: navnet mitt er da langt mer personlig og sånn sett varmt enn ordet 'tante'...mener nå jeg da.

En politimann er for meg heller ingen 'onkel', ei heller ser jeg på en sykepleier som en 'søster'... Og læreren til datteren min har et navn og en stillingstittel, men hun er ingen 'frøken' (gift og greier...;-))

Alle disse betegnelsene og begrepene anser jeg for utdaterte og ikke relevante, og jeg skjønner ikke helt hvorfor noen nærmest insisterer på å bruke dem. Nå blir jeg aldri sur eller sint, det bare forundrer meg en smule ;-)

Det at noen mener betegnelsen tante tilsier lav rang tenker jeg ikke over, det er mer det at det ikke har noe som helst tilknytning til jobben liksom...

Så til de ytterst få jeg har møtt gjennom jobben som har sagt tante, har jeg bare smilende sagt at jeg liker bedre om man bruker navnet mitt. Og det har vært greit :-)

Som fellesbetegnelse skjønner jeg ikke helt at det er så vanskelig å si 'de som jobber i barnehagen', 'barnehagepersonalet' eller 'de voksne'... Det er det vi er, og jeg vet ikke om noen kolleger som ønsker tettere og mer personlig forhold til barna og dere foreldre enn det...

"Tante" er et honør-ord som burde forbeholdes dem som faktiskk gir omsorgen, i de fleste tilfelle assistentene.

Så får lederne med sine svært så varierte oppgaver gjerne kalles for nettopp "lederne". Å kalle dem "de pedagogiske lederne" blir litt rart, selv om dét nok er den offisielle betegnelsen. "Pedagogisk" er tross alt et adjektiv som ikke passer like godt på alle ledere, selv i bhg :-)

kort og enkelt.

vi har alle navn og er individer. så i flertalls sammenheng kall oss hva dere vil. men kall meg med mitt navn, også på jobb. Når du snakker dirrekte til meg. Vi tar oss av barna deres mange timer hver dag. det minste vi forlanger er(også for barnets del) at dere lærer dere navnet vårt. vi kan deres.(stortt sett)forskjell på 3-4 og 28 navn.

Vet det er mange som blir kjempe fornermet av dette.

Jeg sier bare: "Navnet mitt er....."

Jeg er ikke avd eller ped leder B.T.W.

Barnehage ansatt...... ;))

Anonym 18.17:

Enig i at det ville være urimelig å kalle deg bare "Tante". Klart du har et navn, og er et individ.

Så når jeg snakker til deg kaller jeg det Anonym (eller det navnet du egentlig har). Men når jeg snakker om deg til barnet mitt (selv om du hører det) kaller jeg deg Tante Anonym. Greit?

Tante blir oppfattet på forskjellige måter av forskjellige mennesker. Men det er rett og rimelig å respekterere de ansattes ønsker.

Jeg bruker ped-leder, førskolelæreren, de voksne, de ansatte, personalet osv. når jeg omtaler de i ulike sammenhenger. Assistent bruker jeg lite da jeg synes det er litt negativt.

Det er viktig å få statusen opp på disse yrkene, og da bør vi fjerne tantebegrepet!

Annonse

Det er helt greit for meg at du kaller meg tante "anonym" Men det er vel litt overflødig med tante da når du sier navnet. (smør på flesk)

men vet det er andre som er mer "hårsår" en det jeg er..........

Viktigste er at sammarbeide er bra (Bhg - hjem - barn osv)

Jeg jobber ikke i barnehage, men vil nå bare få si at jeg er kun TANTE til min søsters barn og ville ikke likt å bli kalt tante av verken foreldre eller barn dersom jeg jobbet i en barnehage. Det er noe med å skille jobb og privatliv kanskje.....

Enig med de over som har poengtert at vi har kommet litt lenger, vi har sluttet å si onkel politi og søster sykepleier. Det er på tide å kutte ut tante i barnehagen også. De færreste barnehageansatte liker det og barna har ingen problemer med å kalle de voksne ved navn. Så da er det vel egentlig bare enkelte stae foreldre som står hardt på sitt og ikke vil respektere ønskene til de som jobber med å ta vare på ungene deres da.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...