Gå til innhold

Noe som heter tremånederskolikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille sønn som straks blir tre måneder har de siste dagene hatt noen fryktelige skriketokter. Han hyler i inntil 2 timer ca. 3 ganger om dagen; om morgenen, midt på dagen og på ettermiddagen/tidlig kveld. Han har til nå vært kjemperolig og nesten ikke grått i det hele tatt. Nå virker det som om skrikingen har med måltider å gjøre, for de kommer gjerne rett etter eller underveis i et måltid. Ingenting som kan distrahere ham. Så; lik eplutselig som det har begynt; er det over, og han smiler og ler igjen. Sover gode lange økter innimellom slagene.

Er det noen som har hørt om tremånederskolikk? Hvordan arter dette seg, og hvor lenge varer det vanligvis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter tremånederskolikk fordi det som regel gir seg ved 3 måneder, ikke fordi det begynner da dessverre :\

Så det er nok ikke kolikk gutten din har fått, men det kan jo være magesmerter likevel? Kanskje han har begynt å reagere på noe du spiser. Eller kanskje han rett og slett er overtrøtt, overstimulert, trenger å få opp en rap/ut en bæsj?

Ikke lett det der ...

Gutten min fikk kolikk da han var 4,5 uker gammel, og her gav det seg da jeg sluttet å spise kumelkproteiner. Er kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

Heisann!

3 månederskolikk går som regel over ved 3 mnd alder egentlig da! Kan jo hende at det er magesmerter fordet. Kan det være noe du har spist i det siste kanskje?

Eller så hender det også at noen får tidlige tenner som kan plage!

Prøv å drikk amme-te og gi han sukkervann hvis han ikke roer seg.

Er ikke lett å skjønne de små alltid:)

Skrevet

Hei igjen,

Beklager, jeg må jo virke som en komplett idiot :) Jeg vet jo at tremånederskolikk er den som gir seg ved ca. tre måneder, skjedde bare en glipp da jeg skrev. Det jeg mener er at jeg har hørt om kolikk som starter ved ca. 2 mnd. alder, men er usikker på om dette er et kjent fenomen?

Takk for tips, forresten. Det kan være noe jeg har spist, men jeg har prøvd å være forsiktig de siste dagene. Melkeprodukter har jeg derimot ikke sluttet med, så det skal jeg prøve! En annen ting er at jeg selv hadde et magevirus forrige helg som slo meg litt ut. Det første jeg tenkte var at han hadde fått et snev av det samme, men er ikke så små barn som fullammes ganske beskyttet mot slikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...