frøet76 Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 På sykehuset da minsten var nyfødt fikk vi beskjed om at en ikke trengte å vaske så grundig nedentil/ rundt indre kjønnslepper. En skulle visst ikke det. Syntes det hørte så rart ut hygienisk sett, så vi begynte å gjøre det. Hvorfor de sa det lurer jeg ennå på... Ofte når hun har bæsjet har hun avføring også fremme. Er så redd for at hun skal få urinveisinfeksjon pga dette. Noen som vet om det er fare for det? Jeg tørker selvsagt forfra og bakover hver gang.
barbabelle Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Hei! Vi fikk beskjed på sykehuset om at vi ikke skulle vaske inni der med mindre hun hadde fått bæsj rundt kjønnsleppene. Vi har vasket rundt kjønnsleppene med vann hver gang hun har hatt bæsj inni der...og har ikke hatt problemer hverkene med sår hud, infeksjon eller noe slikt. Man må vel bare bruke sunn fornuft tipper jeg... ;-)
Gjest mphs Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Det er for å ikke fjerne det beskyttende fettlaget som enda ligger der for å beskytte kjønnsorganet. Men du skal selvfølgelig fjerne avføring som har kommet inn dit og etterhvert vil dette fettlaget forsvinne og da vasker i allefall jeg der. Jeg har to jenter og vasker begge forsiktig mellom der ved behov.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Hvis det er bæsj der kan du vaske forsiktig. Men det skal ikke vaskes "INNI" der, for da fjerner du den naturlige bakteriefloraen som beskytter slimhinner og urinvei. Større sjangs for urinveisinfeksjon med mye vasking, enn med lite.
Gjest Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Skulle akkurat til å lage en tråd om dette! Jeg vasker også bort bæsjen, men hun har noe hvitt mellom kjønnsleppene som jeg ikke har tatt bort. Virker som det sitter godt, å det er ganske "dypt" ned mellom leppene liksom. Skal jeg gnikk og gnu for å få det bort, eller la det være? (ikke meningen å kuppe tråden din, frøet76. Men det er jo samme tema så håper det går greit jeg blander meg litt )
HokusPokus&Filiokus Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Vi fikk ihvertfall beskjed om å vaske bort bæsjen, og ikke gnikke å gnu. Jeg vil tro at det hvite laget er beskyttende for noe, for hvis det ikke skulle vært der, hadde hun vel blitt sår og luktet litt vondt?
frøet76 Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 16. januar 2009 Helt greit, HappyFreak:) Jeg har fjernet noe hvitt nedi der som jeg tok for å være noe som skulle vekk. Det var ganske mye av det, og så ganske urent ut. Vet ikke om det er den beskyttende talgen en snakker om... håper noen kan si noe om det...
Gjest mphs Skrevet 16. januar 2009 #8 Skrevet 16. januar 2009 Man skal ikke ta vekk det hvite fettlaget det er det jeg nevnte tidligere. Dette vil forsvinne litt etter litt av seg selv og litt når du vasker bort besjen. Om dere syns det er vannskelig å få bort besjen kan dere bruke tuppen på en q-tip og holde fingrene helt fremme ved tuppen for å ikke dytte den inn ved dett uhell. q-tip kan foresten også være veldig grei å fjærne buser i nesa deres med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå