Gå til innhold

Noen som har noen tips med glutenfritt brød og brødbakemaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brødbakemaskin til jul(merke wilfa).

Har gjort to forsøk på og bake glutenfritt brød men den men brødet blir bare helt ekkelt.

Lyst og jævli,har fulgt oppskriftene i heftet men uten hell.

Så nå trenger jeg litt hjelp for er altfor synd og la en så fin maskin stå nesten ubrukt:/

Skrevet

hei Har ikke brød bake maskin, men baker glutenfritt brød. Mitt "triks" får å få brødet godt er at jeg har en god del sirup i......

Skrevet

Det må jeg prøve:)

Tror prob ligger i at det virker som oppskrifta til programmet og str på brødet ikke henger i hop om du skjønner så brødet blir ikke skikkelig stekt :/

Skrevet

Glutenfrie bakevarer trenger gjerne dobbelt så mye gjær, helst av den gode gamle sorten og ikke tørgjær.

Det er også viktig å elte lenge og vel.

Men når det er sakt så er det kun råd jeg har lest, glutenfri bakst har jeg gitt op for lenge siden.

Det er derfor jeg skal på bakekurs gjennom cøliakiforeningen i mars :o)

Skrevet

Hever seg kjempebra,nesten litt mye noen ganger for meg så det er ikke prob heller.

Har vært på bakekurs jeg også,julekaker men det hjalp det også:)

Skrevet

Seriøst, har du klart å få det til å heve?

Kan jeg få oppskriften du bruker?

Hadde jeg tatt vare på alle mine bakeforsøk så hadde jeg snart hatt nok murstein til å mure peis i kjellerstua, he he.

Skrevet

Bruker semper mel og den oppskriften som står bakpå esken da jeg baker brød.

Tar litt godt varmt vann(sånn litt i overkant av 40 grader tenker jeg.

Løser opp gjær og fiberhusk i vannet og visper det sammen og lar det svelle i sånn 5-10 min ser litt etter på hvor mye det gjærer på en måte.

Deigen er best på brød da den er klissete og går ikke ann og jobbe med den med henda.

Kan tenke deg litt tykkere enn muffins røre med mere klumper,hmmm vanskelig dette.

Heller/legger den i brødformer og setter formene til heving ett sted hvor det er litt varmt.

Setter de i vindusposten over varmepumpa jeg og lar de stå der i sånn ca 30 min litt mere noen ganger kanskje bare ser det litt ann:)

Også steker på temp som angitt.

Dumpa også over bolledeig oppskrift innpå her også som jeg bruker som basis til alt,wienerbrød,skolebrød og boller:)

Kan få den også hvis du ikke har den?

Skrevet

En ting til jeg har lært er og være så lett på handa som vanlig da man baker glutenfritt.

Og ett tips jeg har hatt nytte av,spes da jeg lager pizzadeig er og smøre inn hendene med matolje før jeg "former" deigen på plata:)

Da klisser det seg ikke.

Og min første jomfrubakst var med toro glutenfri og det gikke rett vest,min erfaring er at toro er best ved rører,vaffel pannekake osv

Skrevet

Feil i første setning.

Lett på handa som mulig,ikke jobbe noe særlig med den:)

Skrevet

Takk, da skal jeg lagre dette og teste.

Tar gjerne bolleopskriften også. Boller er faktisk det såreste at jeg ikke klarer å bake til guttungen.

Skrevet

Skjønner den godt.Boller er alltid stas for barn.

1 pk gjær

1 kg semper mel

200 g smør

180 g sukker

1 ts bakepulver

1 egg

6 dl melk/kan også bruke rismelk

1 ts kardemomme

1 ss fiberhusk

Rør sammen alt det tørre,sett melken på varming til sånn ca 40 grader visp inn gjær og fiberhusk la svelle i 5-10 min.

Sett smøret til svak varming i mikro sånn 10 sekunder kanskje så det blir mykt men ikke smelta.Jeg blander smøret sammen med det tørre(synes det er best)eller så kan du blande det med melka om du vil.

Så blander du det sammen,du vil helt sikkert synes det er klissete men dette blir litt fastere enn ved brøddeigen.Form til med slikkepott,kjøkkenhånkle og lokk evt over.

Sett den til heving på ett litt varmt sted.

Heves ca 2 timer eller til den er dobbelt så stor.

Etterpå må du helle den ut da er den gjerne litt porøs men bruk mel og elt til den er god og jobbe med.

Trill en lang pølse som du deler i evner og trill boller eller det du vil lage.

Etterheves i 20-25 min og stekes på 225 grader til der fine.

Mine blir av en eller annen grunn forvokste men det får så være:)

Gode blir de...

Skrevet

Pizza da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...