Julispire! Skrevet 17. januar 2009 #26 Skrevet 17. januar 2009 Sjekk ut Eurasier - ganske ny rase. Passet en sånn en stund, maken til snill hund skal man lete lenge etter!! =)
skorpionfruen Skrevet 17. januar 2009 #27 Skrevet 17. januar 2009 Det er vanskelig å velge seg rase når man har et hav å velge i. Jeg vil bare blande meg inn i noen av tipsene som er gitt her. Husk at selv om man har møtt ett individ innen en rase som appellerte til deg har hunder personlighet og det er utrolig stpr forskjell fra individ til individ. Derfor ville jeg funnet en erfaren oppdretter som vet å skille et dominant individ fra en energisk og en rolig en. Man velger ikke "sjefen" i kullet med huset fult av barn! Jeg har en berner sennen, verdens mest stressede hund. Hun er torbo hele dagen kan hoppe 10 ganger på rad ca 1,5 meter i lufta uten å ta sats. Hun peser, stresser og løper fra enhver hund. Dette er OVERHODET ikke rasetypisk men var det jeg fikk likevel. har hatt 3 rottiser som har hatt personligheter som natt og dag. Noen av rasene ovenfor, keeshound er en rase som opprinnelig ble avlet for å stå på kanalbåter og varsle ved behov. Dette betyr at disse hundene har mye bjeffing i seg (selvfølgelig kan noen være bedre enn andre) Golden er en kjempe snill hund, men trenger mosjon. En understimulert golden kan gå i "koma" og på en måte bare gi opp. Her finnes det utrolig mye dårlig avl, mange er nervøse og statistisk sett er golden den hunden som har bitt mest i Norge. Schäfer er en brukshund, de kan ikke bare stå som familehund. Her er det veldig mye dårlig avl og mange helseplager, sjangsen er stor for at man kommer ut for sykdommer etterhvert. Dette er ikke noe morro. Kavaler er en herlig hund, de er lett å sosialisere og en hund behøver ikke være stor for å være hund. Er ellers enig i nuffen, den er herlig men da bør du takle pels. Hår overalt, Det nytter ikke klage over hår når man har en nuffe i hus for det er en stor hårball Dette er ikke lett, du finner nok hunden etterhvert. Lykke til
*Super*Mamman* Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #28 Skrevet 17. januar 2009 Tusen takk for fine svar alle sammen... Huff så vannskelig.. Må ha oss en lengre tid i tenkepausen ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå