Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

tror jenta mi har en del vondt i magen.. hun raper etter hvert måltid, men likevel så skriker hun plutselig til mens hun vrir seg noe veldig..

så jeg tenkte å prøve sukkervann.. er flere som anbefaler det, men jeg aner jo ikke hvordan jeg skal lage det eller bruke det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan også prøve Minifom. Fåes kjøpt på Apoteket. Langvarig bruk er ikke anbefalt da det KAN tenkes at det kan ha innvirkning på hormonbalansen, men dette er kun funnet i ett forsøksdyr. Uansett, dråpene fåes kjøpt på Apoteket, reseptfritt. Vi brukte det i et par dager og synes det var stor virkning av det.

Jeg er ikke noe fan av sukkervann. Vet ikke helt hvorfor.

Skrevet

Vanlig blanding er mellom 27-30 %

Du koker 70 ml vann og 30 ml sukker.

Skrevet

Sukkervann er ikke så vanskelig, bare å blande ut 1-2 ts. i 1 dl kokende vann. Sukkervannet skal da gis hver 3. time, eller ved hvert "anfall".

Amme te og fenikkel te går også ann å gi mot magevondt.

Ser at minifom også er foreslått, vi prøvde det som siste utvei, da helsestasjonen anbefalte te eller sukkervann. Også ville jeg helst ikke gi minifom før så hvor langvarig magevondtet var. Vi tippet dessverre over på kolikk, men det virker ikke være tilfelle for dere...

TIPS: når du skal gi te eller sukkervann, ha en spiseskje av teen/sukkervannet i smokken til en tåteflaske, og la babyen suge det i seg.

Det funket mye bedre enn å gi på skje da vår gutt var yngere og ikke helt skjønte hva en skje var eller hvordan den funket ;o)

Skrevet

Ammer du? hvis det.. kan det være noe du har spist som kan gi luft?

Hvis ikke... ja nyt det du spiser :D

Skrevet

Sukkervann har hatt veldig god og umiddelbar effekt på jenta vår. Hun hadde en del vondt i magen, men smertene så ut til å forsvinne med en gang hun fikk litt sukkervann. Vi kokte opp 1 dl vann med 1 ss sukker og kjølte det ned. Jeg synes også det var mest praktisk å gi henne det med sprøyte i stedet for skje. Vi ga henne opp til 5 ml de gangene hun hadde magevondt.

Vi tenkte også på minifom, men siden det ikke er anbefalt og sukkervann fungerte så godt valgte vi det.

Lykke til!

Skrevet

mi fikk vondt og var vanskelig å få til å sove når jeg drakk ammete..selv om jeg drakk det på morgenen.. bare skriking på kveldene.. sluttet på det og ho er mye bedre - og har bedre appetitt. så melkeprod holder seg bra..

begynte md det pga luftsmerter hos ho, men fiser like bra uten:P

ho vred seg pga luft i magen..nå pumper jeg bare bena et par ganger så det smeller i bleia:D

Skrevet

Jeg anbefaler fennikel te. Snuppa her hadde vondt i magen de første 6 ukene. Mye skriking på dag og kveldstid! Jeg drakk fennikel te da jeg ammet, og ga henne ca 2 ml avkjølt te på sprøyte (fåes på apotek). Sukkervann hadde ingen virkning på oss. Gjelder å prøve ut samtlige tips tror jeg - det som funker på en trenger ikke nødvendigvis funke på neste!

Skrevet

Her har sukkervann hatt kjempegod effekt. 1-2 strøkne ss i 1 dl vann. Man starter med 1 ss og har det ingen effekt kan man øke til 2 ss.

2ml romtemperert skal gis ved behov og effekten intrer umiddelbart eller innen 10 minutter. Jeg siterer Grønseth og Markestad: "Sukkeret påvirker smaksreseptorene og gir en følelse av velbehag samtidig som kroppens opioidreseptorer påvirkes slik at barnets smerteterskel øker".

Sukkervann gis jo bare på medisinsk grunnlag, det er jo ikke noe som ungen skal fores på. Så det kan gis med god samvittighet.

Skrevet

tusen takk for mange gode svar :) jeg ammer ja :) er veldig nøye på hva j spiser, men jeg tror jeg må kutte ut ost og melk for å se om hun reagerer på det..

Skrevet

sukkervann lages på denne måten:

Du koker 100 ml vann, og har oppi 30 gram sukker.

Skrevet

Snuppa vår hadde kolikk til hun var 4,5mnd å sukkervann hjalp å er ufarlig.. Vi gav det med sprøyte,letter enn med en teskje...

Hvis ikke kan du helle det på en tutteflaske å sue litt på den.

Når du har gitt sukkervann er det veldig greit å putte tutten/smokken inn med engang. Da roer de seg å får sutte litt på det. Trenger ikke duppe den i sukkervann hvis du nettopp har gitt sukkervann,da har de det enda i munnen...

Rådfør deg med helsestasjon hvis ikke det hjelper,du kan også doble sukkervann dosen hvis det ikke hjelper..

Helsestasjonen/apotek har slike broskyrer ang. magesmerter/kolikk å hva en kan gi til de små,der står også oppskriften på sukkervann osv.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...