Gå til innhold

Erfarne flaskamammaer, ta en titt her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har det seg sånn at jeg har et hjertebarn som veier litt lite og tuller med maten. I de siste ukene har han villet ha mat HVER time omtrent, og spiser seg ikke mett. Han gråter ved puppen og styrer på. Sover heldigvis godt om natten, hvis ikke hadde jeg blitt helt utsugd og oppbrukt.

Vi har begynt med flaske en gang pr dag, for å se litt hvor mye han spiser, og for at jeg skal kunne gjøre noe annet enn å sitte med puppen ute. Er "redd" for at vi kanskje må begynne mer og mer med flaske. Ikke redd fordi jeg synes det er trist og leit, men fordi jeg synes det virker som så mye mer mas enn med puppen. For meg er det selvfølgelig viktigst at han vokser og legger på seg (han er 3 mnd, 4,5 kg og 62 cm lang), men hvordan gjør dere dette praktisk egentlig? Har masse mm i fryseren, så han har bare fått dette enda, tenker mer på om han må ha mme.

Har lest litt på den flaskeposten.org...vannet skal være så og så mange grader, ditt og datt skal kokes, spises innen så lang tid, ikke lage noe på forhånd, vann på thermos blir fort for kaldt, må ha vannkoker ved senga...blablabla. Farlige bakterier. Blir jo helt skremt!

Så, hva er deres beste tips til meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, du fikk det til å høres veldig tungvint ut ihvrertfall!

Det vi gjør her er følgende. Koker opp vann som jeg heller opp i flaskene. Deretter settes de i kjøleskapet. Når Snuppemor er sulten tar jeg bare en flaske og varmer i mikroen. Blander i pulver etterpå. De eneste flaskene jeg lager helt ferdig er den hun spiser om natta. Da blander jeg ut i varmt vann og setter flaska i kjøleskapet. Den bare varmes sånn midt på natta en gang.

NAN skal blandes ut i ca 70 graders vann står det på pakkene.... Jeg blander det ut i drikkevarmt vann, jeg =D Går så fint atte.

Collett kan blandes direkte ut i kokvarmt vann.

( Da storebror var baby blandet jeg feridg alle flaskene for ett døgn på kvelden og satte i kjøleskapet. Han lever enda for å si det sånn *lol*)

Skrevet

Hva gjør dere når dere er ute på tur og ikke i nærhet av micro da? Eller på lange tog- og flyturer?

Må jo være en grunn til at de kommer med de anbefalingene som står på nettiden og. Høres bare så mye enklere ut slik som det var før, da man kunne gjøre alt klart dagen før og bare varme flaskene eller kjøle de ned ved behov;)

Er vel max negativ nå, ser de positive tingene og altså:D

Skrevet

Jeg hadde flaskebarn for 14 år siden og da brukte jeg å blande ut for et døgn. Det gikk jo helt bra det også men selvfølgelig viktig å avkjøle raskt.

Nå har jeg en på 4 mnd som får mme i tillegg til mm. Jeg gjør som hun over. Fyller vann på flaske og varmer i microen når jeg skal blande i pulver. Bruker å varme det til litt mer enn drikketemp fordi da blander pulveret seg bedre ut og en slipper prikker av uutblandet pulver i flaska.

Hvis du skal ut på tur kan en jo ha varmt vann på termos. Det blir ikke såååå fort kaldt da. Ellers er det jo veldig ofte tilgang på en micro på kafeer og lignende.

Veldig lure de doseringsboksene til pulver så kan en ha ferdig oppmålt pulver i alle burene. litt slitsomt å måle opp hver gang syns jeg. I hvert fall på tur.

Skrevet

Sørg for å ha følgende:

Aventbokser med kammer som du kan ha rett mengde oppmålt pulver i (Fint å slippe å måle opp når gullet er sulten)

Stor termos - så trenger du kun koke vann en gang per dag

Liten termos til å ha med ut

Beholder til kaldt vann i kjøleskapet - kan være en vanlig mugge med lokk

NOK FLASKER (dette er vesentlig - det er pyton å sterilisere i starten, men alt blir en vane.

Slik tilbereder jeg - blander varmt kokt og kaldt kokt vann til ca drikkeklar temp - kjenner med fingern nedi og tilsetter pulveret, rister og serverer. NAN skal i på 40C, ikke 70.

Slik steriliserer jeg - vasker flaskene i oppvaskemaskinen (skyller i kaldt vann først), smokkene legger jeg i Zalovann (etter å ha skylt med kaldt vann), gnir dem inni - kaster alt i en kjele med kokende vann.Mange sverger til sterilisatorer, det har ikke jeg.

Du finner ganske raskt ut hvor mye du må lage. Jeg setter flaska i et halvlitermål med varmt vann hvis snuppa vil ha en pause i måltidet, men kaster rester når det er gått en time fra tilberedelse.

Vannet i termosen er jo kokt, så jeg endrer bare forholdet mellom det varme og det kalde ettersom det i termos er blitt kaldere.

I begynnelsen syntes jeg dette var veldig strevsomt, men nå spiser snuppa 5 måltider til dagen, til relativt fast tid.

Ikke bli stresset - tusenvis av unger vokser opp på mme, rådene fra WHO som flaskeposten anbefaler er laget for at man skal være HELT HELT trygg.

Å amme hver time høres stress ut, syns jeg. For meg har det vært viktigst med mett unge. For en myk start kan du jo bruke ferdig mme fra NAN?

Skrevet

Vil legge til at WHO har laget sine retningslinjer for at det skal gjelde i hele verden. Norsk mme er av svært god kvalitet og vi har gode sanitære forhold.

På reise eller kafè har jeg pulverboks, liten termos og liten vanndispenser i stellebagen sammen med tom flaske. Alternativt kan man ha med ferdig mme fra NAN og låne micro.

Tro det eller ei - men å blande kaldt kokt og varmt kokt vann og hive i pulver er den raskeste måten å tilberede måltidet på. (Jeg var veldig skeptisk til dette selv, men det funker supert!)

Skrevet

Jeg er nok litt mer hysterisk og er enda litt mer forsiktig når jeg blander ut. Da det er sagt tok det meg ca 7 uker før jeg torde å prøve pulver til fordel for ferdigblandet nan, og da måtte jeg bli holdt i hånden hele veien. Jeg synes at jeg har funnet den enkleste måten. Etter mye mas her inne. Jeg har en termos med kokt kaldt vann og en termos med varmt kokt vann. Jeg blander ut riktig mengde vann for hver flaske, tilsetter pulver og voila. En flaske deilig melk. I det siste har jeg blitt enda latere og har begynt å gjøre klar ferdig oppmålte begre for dagtid også. På natten gjør jeg også det. Da har jeg 4 ferdig oppmålte begre med pulver. Har termosene ved sengen og vips ferdig.

Nå synes jeg flasker er lettvint, enklere med pupp, men man går seg til en vane med dette også. Og nå har jeg fått flaskesterilisator, toppen av latskap og jeg er superfornøyd. For de som er litt satt i gamle vaner, er det absolutt verdt de 900 kronene. Du vet hvem du er.

Skrevet

Jeg måtte også innse at flaske var løsningen for at lille prinsen skulle legge på seg nok, uten at jeg ble sittende å amme hele tiden. "Faren" for meg var mer at han da ville slutte å ammes veldig tidlig. Men nå som vi har holdt på med flaske i et halvt år, og de siste mnd. uten amming, blir man vant med det. På tur har jeg også varmt vann på termos, det holder seg varmt hele veien til Bergen når vi kjører bil fra Oslo. Når vi var på småturer før han begynte å spise litt fast babyføde, blandet jeg ferdig en flaske av kokende vann, og hadde i en sånn flaske holder som skal holde på varmen, når det er kaldt ute pakket jeg inn i ekstra folie for at den skulle holde varmen litt lenger. Det resulterete i at flasken hadde perfekt temp. når gutten min ville spise (gikk da ca. 3. timer max).

Flaske er ikke mer styr enn man gjør det til selv. Det blir en vane det også. Nå føles det helt greit, det er en del av pakke rutinen når vi skal på tur, termos med varm vann, boks med 3 ferdig oppmålte doser pulver, og en tom flaske til å blande i. Nå må jeg jo også huske på frukt mos/middagsglass o.l likevel.

Skulle du likevel synes det styrete å blande nan når dere ikke er hjemme, så finnes det jo de ferdigblandede på små kartonger, som bare kan varmes i vannbad (eller micro). De kan jo være greie på tur, da bare måle opp i flaske og varme etterhvert.... Jeg gjorde det helt i starten før jeg ble vant med hele "styret".

Lykke til, og ta det helt med ro, det går så bra med flaske også/i tillegg :o)

Skrevet

hehe, ja de rådene fra who kan skremme vettet av hvem som helst, skulle nesten tro at d var atomavfall d var snakk om, ikke litt melk liksom... Syntes også d virket skremmende i starten, men man kommer utrolig fort inn i d, også kan man jo ha i bakhodet at de reglene er laget for å passe overalt i verden, tenk Bangladesh og andre land m skittent drikkevann:)

Jeg har også ferdig oppmålt mengde kokt vann i flasker i kjøleskapet, og når snupsi skal ha mat, putter jeg bare flaska i mikroen i 30 sek, har i pulver og rister, ferdig på ett minutt:) Veldig greit!

Ut på tur har jeg kaldt vann i tåteflaska m lokk, og en liten termos fra ikea m varmt vann, og blander raskt til riktig temp... Har også avent pulverdispenser m ferdig oppmålt mengde pulver.

Til slutt vil jeg bare råde deg til å kjøpe inn nok flasker, og la gubben stå for flaskevask og koking, d funker hvertfall strålende her i huset, hehe, og gjør livet som flaskemamma myyye enklere (og ganske deilig egentlig, for man får jo faktisk gjort litt annet enn å sitte og amme dagen lang;)

Ps; jeg har ikke hjertebarn, men hun veier likevel bare 5 kg og er tre mnd, ikke alle barn er like glupske:)

Skrevet

Takk alle sammen! Føler meg litt mer beroliget nå. Den der flaskapostsida må jeg si gjorde meg lettere bekymret. Nesten så jeg følte jeg måtte stå med termometer i sterile hansker for å måle riktig vanntemp før jeg kunne ha i pulver;)

Lille knerten min var veldig glupsk i starten, og la fint på seg 2-300g pr uke. Nå skal man selvfølgelig ikke fortsette med det i all fremtid, men han er nå meget lang og slank etter min smak...søstra var meget mer bolle på samme alder, og hun veide en god del mindre ved fødsel. Nå måtte jo ikke hun gjennom åpen hjerteoperasjon og 2 uker på respirator når hun bare var en mnd gammel da, men jeg håper han kan bli litt mer enn skinn og bein snart. Kjekt for han å ha litt å gå på om han skulle bli syk eller trenge en operasjon til:)

Har heldigvis ei helsesøster som er meget oppegående, får høre hva hennes beste tips er i morgen. Det rare er jo at han slutter å spise mens melken enda strømmer på. Vil ikke ha "godpuppen" (den som er størst og har mest melk), har i dag bare villet spise av pupp klasse B. En liten raring. Vil heller ikke ha flaskesmokk med flere hull lenger, bare de flaskesmokkene som har minst hull. Skulle tro han har vondt for å svelge eller noe??

Jaja, takk for råd. Det kan jo ikke være så trøblete som jeg så for meg...er jo mange som klarer det;)

Skrevet

Mange gode tips her men hvis du har nok melk hadde jeg ikke tenkt på å begynne med flaske.... De små har kanskje perioder med litt mindre apetitt. Min har jeg måttet krangle i flaska et par dager nå enda jeg ikke kan forstå at han får i seg nok med bare pupp. Han vrir seg unna den også. Så vi får bare ta det med ro og håpe at det blir bedre i morgen. Kan hende han plages av tenner eller noe annet. lykke til!

Skrevet

Vedr råd fra Cocco

Jeg ville ikke hatt med mme blandt i kokende vann og latt det kjølnes over lang tid i termobaholder/ termoomslag. Du risikerer da bakterieutvikling. Termoomslag er laget for å holde morsmelk i rett temperatur over lang tid, feks om du pumper.

Blander du pulver i kokende vann skal det helst kjøles RASKT ned til drikketemperatur.

Skrevet

Alt blir rutine selv om det virker håpløst i begynnelsen. Med litt forberedelser tar det like lang tid å lage en flaske med mme som å ta frem puppen...(hvis man har klær på da..:-)

Skrevet

jeg ville dratt til helsesøster med en gang om jeg var deg. er jo litt rart at han ikke vil ha melk med fart i? kan det ha noe med hjertet hans å gjøre? at han ikke orker og er for sliten til å jobbe så mye for å svelge unna? Ikke for å bekymre deg, men jeg ville ha undersøkt det...Jeg er flaskemamma selv, og det er ikke stress når du bare kommer inn i det:) Jeg koker opp vannet om morgenen og heller det over på flaskene, varmer det opp til drikke temp i mikro og tilsetter pulver,. vips ferdi. ut på tur har jeg (på forånd funnet ut hvor mye kaldt og varmt vann)ferdig oppmålt kaldt kokt vann på flaske med lokk, varmt kokt vann på thermos og en dispenser med pulver i. Inegn problem:) Dispenseren og thermosen er uunværlige. I Tillegg har jeg en flaske sterilisator fra avvent. Det er den som skal tilsettes vann og settes i mikroen med flaskene i. jeg synes nå at den også er uunværlig. Tar bare noen få min å få flaskene sterilisert!:) Så lite jobb i stdetfor å stå å koke på de i en gryte. Jeg glemte flaskene i gryten en gang, alle ble ødelagte og jeg lå å sov. Holdt på å sette huset i fyr og flamme!!! Utrolig skummelt! Mitt råd, kjøpt sterilisator!:)

Skrevet

Jeg har selvfølgelig vært til cardiologen for å sjekka opp om det er noen forandring i tilstanden hans. Hun kunne ikke finne noe, men vi prøver likevel å øke på med litt medisiner for å se om det kan hjelpe. Skal på helestasjonen i dag, får høre litt mer med helsesøster der.

Takk for gode råd:D

Skrevet

godt. Ble bare litt bekymret her jeg:) Sykepleieren som kom frem i meg. hehe

Lykke til med mme, og lykke til med den lille skatten din. Det må være tøfft å ha hjertesykt barn...unner dere alt godt videre!:)

Skrevet

Hehe, sykepleier selv og jobber med barn. Merker ofte bekymring og "kommer ofte frem" jeg og her inne;) Har ikke tenkt å gi opp puppen helt enda, men akkurat nå ser det ut til å gå den veien med knerten min. Håper helsesøsteren har noen lure puppeknep;)

Takker for lykkeønskningene:)

Skrevet

Vannet er strengt tatt ikke kokende når jeg blander det ut, men varmere enn at småen kan drikke det. Det blir fort kaldt i de termoholderene, jeg har nemlig måttet slå ut en del flasker fordi de har blitt for kalde.

Skrevet

men strengt tatt er det vel det at mmeen holdes varm over lenger tid enn 1 time som er problemet... Men passer dette for deg er jo det fint, var ikke meningen å pirke borti andres vaner:)

Skrevet

Vi måtte begynne med mme da lillemann bare var noen dager gammel, og vi var relativt hysteriske til å begynne med. Men du kan trøste deg med at du ganske raskt finner et system som funker kjempebra. Ikke stress i det hele tatt.

Vi steriliserte flaskene hver gang i begynnelsen, nå steriliserer vi bare tuttene.Flaskene vaskes i oppvaskemaskinen og steriliseres en gang i ny og ne. Kjøp en sterilisator til microen så er dette knapt noen jobb i det hele tatt.

Det eneste vi ikke "slurver" med nå er at vi lager hver flaske "fersk". Brukte kokt vann i begynnelsen, men de har sagt på helsestasjonen at dette er egentlig er unødvendig. (med mindre du har privat brønn etc. Vanlig vann fra springen er ifølge mattilsynet ok å bruke for alle - inkl. spedbarn!) Det samme med temeratur når pulveret blandes ut. Så lenge pulveret løser seg opp er vannet varmt nok. Viktig å huske på at WHO sine regler som flakseposten viser til ikke alltid er relevante i Norge. De er laget for å passe i alle land og under mer kummerlige forhold enn vi har her. Så nå måler vi opp pulver på flaskene, koker vann i vannkokeren og blander kokt vann og kaldt vann fra springen til passe temperatur. Tar max to minutter så er flaska klar. Når vi er ute på tur bruker vi ferdigblandet mme fra småfolk (eller Semp som du kan kjøpe i Sverige). Lunker den enten i et vannbad eller i microen. Lillemann er ikke så kresen, så i nøden drikker han den kald også..

Dette finner du ut av etterhvert, men mitt råd til deg er: ikke stress!

Skrevet

Helsedirektoratet anbefaler at flaskene kokes etter hver bruk til barnet er 3 måneder. Etter dette holder det å vaske i oppvaskemaskin, og koke tuttene.

Skrevet

Hei:) Vi begynte med flaske på heltid når tulla var 3,5 mnd.

Noen tips:

- Vi vasker flaskene i oppvaskmaskinene

- Kjøpte en flaske sterilisator til 250 kr, tar 7 min å koke flaskene. Holdt på å brenne ned huset en gang jeg glemte dem i kjelen.

- Fyller opp alle flaskene med vann, setter dem i kjøleskapet.

- Avent-dispenser med pulver (er med i rimipakken)

- Når vi skal ut så er det ikke noe problem å få låne en mikro elns

- Om natten har vi en vannkoker ved sengen, flasken står oppi den, når tulla våkner setter jeg bare på vannkokeren, og tar tulla opp i sengen, koser litt og vips er flasken ferdig, akkurat idet vannet koker.

- 5 mnd sluttet jeg å sterilisere flaskene

- Bruker alltid kokt vann fra vannkokeren.

- Hjemme bruker vi mikro, og avent-dispenser.

Savner ammingen mest for kosen sin del jeg da, men hun måtte ha mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...