Gå til innhold

tannpuss

Anbefalte innlegg

Skrevet

min sønn er 10 mnd og har 8 tenner. vi pusser tennene morgen og kveld uten tannpasta.

mitt spm er:

hs mener det vil ødelegge tennene å få en flaske i sengen rett etter sengetid, det virker som om det er full krise om han får det. men etter mye prøving og feiling har vi funnet ut av at han sover hele natten gjennom hvis han får siste flaske i sengen. hvis ikke han får det våkner han hver 1-2 time hele natten..... vi selvfølgelig kun det beste for barnet mitt, og vil selvfølgelig ikke påføre ham hull i tennene. men er dette så farlig? vi pusser som sagt uten tannkrem for han kan jo ikke spytte ut ennå, så den tannpussen han får er vel strengt talt ikke SÅ bra..?

noen som har noen tips og råd?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om dere gir den flasken før tannpuss? Jeg er veldig striks på å ikke gi noe anne enn vann etter tannpuss, men dette er jo selfølgelig opp til hver enkelt!

• 2 uker senere...
Skrevet

Prøv å gi flaska før tannpuss. Når de er så små, kan man pusse tennene mens barna ligger i senga, for de spytter jo ikke ut likevel.

Men jeg ville uansett begynt med tannkrem. Man tar bare ørlite tannkrem på tannbørsten - mener det står på pakka at man skal ha tannpasta som tilsvarer størrelsen på barnas lillefingernegl. Vi begynte med tannkrem lenge, lenge før jenta vår kunne spytte ut og skylle munnen. Det lærte hun seg ikke før hun hadde fylt to år.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om det og har aldri gitt datteren min det. Hun har aldri noe drikke i senga. Flaske med melk fikk hun på fanget og så pusset vi tenner etterpå.. Får ikke det nå da..

• 3 uker senere...
Skrevet

Som man spør får man svar hva? ;)

For MIN hs sier nemlig at det er ikke så forferdelig farlig å gi flaske å sove på etter tannpuss! :) Nå husker jeg ikke begrunnelsen, men det hørtes logisk ut der og da, så jeg gir også melk etter tannpuss. Det er det som funker for meg.

Skrevet

Puss med tannkrem fra weleda, den kan spises! :)

Ville ikke brukt fluor til så små som ikke kan spytte ut..

Fåes på helsekost, helios og noen apotek.

Skrevet

Har hørt at man anbefaler fluor fra første tann nå. Fluor beskytter mot karies.Bruk barnetannkrem,den inneholder mindre fluor.

Barn som får flaske i sengen får oftere hull i tennene enn de som ikke får flaske i sengen.Hva med å gi vann på flaske. Minsten vil sikkert protestere dersom melkeflasken ikke lenger er en del av leggerutinen,men bråket varer som oftest bare 2-3 dager så er flasken glemt. Snakker av erfaring. Hull i tennene hos småtroll er ikke gøy. En får sånn skyldfølelse!

• 3 uker senere...
Skrevet

Sønnen min har ALDRI fått flaske på senga før han skal sove da jeg vet hvor skadelig dette er for tennene. Hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet med dette umiddelbart. Flaske på senga blir fort en vansak og hvor lengre man holder på hvor vanskeligere blir det å slutte. Tilby barnet vann i stede for!

Om natten svekkes spyttproduksjonen og dette gjør at melken virkelig får gjort nytten sin og tærer på tennene! Det verste som kan skje er faktisk at tennene råtner opp. Venninnen min er tannpleier og hun sier at det er helt forferdelig hvor mange barn som kommer inn med råtne tenner fordi foreldrene lar dem få flaske på senga om kvelden!

Skrevet

Og du... start med å bruke tannpasta. Det bør man gjøre allerede fra første tann. Det er så lite tannkrem som skal på tannbørsten at det går helt sikkert bra om han svelger litt.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jenten vår fikk sine første to tenner uken før hun ble tre måneder. :)

Både tannlegen min og helsestasjonen sier at vi skal pusse tennene uten tannkrem eller annet to ganger daglig, i alle fall til hun begynner med mer enn morsmelk. Hun er nå fire mnd og jeg fullammer. Virker som flere tenner er på vei... Heldigvis elsker hun å pusse dem. :)

Skrevet

Vi har gitt siste flaske rett før tannpuss. Det var overgang for minsten å ikke ha flaska med seg i senga, så hun kunne sovne mens hun drakk.

Det ble en liten uke hvor leggingen/innsovingen til minsten ble litt styr. Hun brukte litt lengre tid på å soven og var mer urolig før hun sovnet.

Vi klarte å stå gjennom det, så nå er vi faktisk veldig fornøyde med å ha gjennomført det.

Slik løste vi det og det anbefaler jeg.

Skrevet

Jeg har snakka litt med en venninne som jobber som tannpleier. Hun sier at å gi en flaske melk etter tannpuss ikke har så mye si, da melka ikke gjør samme skade på tenner som søtdrikker. Melk vil ikke etse eller tære på tennene på samme måte. Så her spise vi kveldsmat, pusse tenner og gir en flaske melk. ( Pusse med tannkrem )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...