Gå til innhold

Nye søvnvaner ved 4 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ikke lest disse trådene om søvn fordi jenta mi har sovnet av seg selv og sovet godt 4 ganger til dagen + hele natta siden fødselen av.

Nå har jeg sluttet å la henne sove etter 17-måltidet for jeg har sett at det har blitt anbefalt, og hun får kveldsmat kl 19.15 og legger seg etterpå. Virker veldig trett da, men ikke sutrete og overtrøtt. Likevel bruker hun nå lang tid på å sovne, og hun klager/ gråter en del.

Jeg går inn hver gang det er lyd, og gir tutten hvis den har falt ut, stryker litt eller synger. Tar henne ikke opp, hun roer seg mens jeg er der inne, men det tar ikke mange minuttene før hun er i gang igjen.

Er det dumt å gå inn hver gang hun lager lyd?

Bør jeg heller la henne sove litt før siste måltid, og legge henne seinere heller? Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dete var som å lese om lillegutt, samme skjedde her når han var 3,5 mndr. Synes jeg har lest endel innlegg om andre som opplever det samme rundt 4 mndrs alder, så er kanskje mye som skjer i kroppene deres på denne tiden...?

Jeg går også inn til lillegutt før han gråter (lar ham klage litt), tenker at han kanskje ikke blir helt lysvåken hvis han slipper å hylgråte, men vet ikke om det stemmer... :-) I tillegg, hvis han har ekstra vanskelig for å roe seg enkelte dager tar jeg ham opp og bysser litt til han roer seg, så legger jeg ham nedi sengen igjen når det er like før han sovner.

For vår del er lillegutt så trøtt om ettermiddag og kveld, at det ikke nytter å holde ham våken. Han hviler siste gang rett før seks, og legges i halv åtte-åtte tiden. Men er ikke sikker på om det vil være noen løsning å legge jenta di senere heller, du sier jo at hun er trøtt når hun legges, men ikke overtrøtt? Ikke mange løsninger fra meg dessverre, lurer litt på om dette rett og slett er en fase vi må gå igjennom?

Skrevet

Hvor lenge har hun holdt på sånn da? Kanskje bare gi det noen dager, gjør det som du gjør nå, og se om det går over av seg selv, uten noe mer dill dall? Insister på at nå er det natt, og at hun gjerne får trøst og kos og tutt om hun vil det, men at hun ikke kommer ut av soverommet etter at det er nattatid. Kanskje hun bare har kommet til en fase der hun ikke har lyst til å legge seg. Og da er vel det beste du kan gjøre å være konsekvent.

Dette med mat og legging før på dagen må nesten noen andre svare på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...