Gå til innhold

Noen som kan litt om dette med fastlønn pr måned og antall timer pr mnd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går over i ny stilling hvor jeg mister noe av ansvaret slik at arbeidsgiver vil sette meg ned 1000 kr i fastlønn i mnd. Ser likvel at de setter at jeg skal jobbe 162 timer i mnd kontra 154 (som er det vanlige tror jeg).

Noen som vet om det er regler som sier hva slags stilling og ansvar en skal ha for 162 timer i mnd? Eller er det sånn at så lenge arbeidstaker og arbeidsgiver er enige om at 162 timer er greit så er det greit?

Jeg trenger nemlig argument: Er ikke villig til å gå ned 1000 kr i lønn i mnd fordi at jeg mister personalansvaret, men samtidig stå på 162 timer i mnd.

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Er ikke 162 ganske vanlig, da? 8 timers dager? Det har jeg i allefall og alle de andre som jobber der.

Skrevet

Jeg går på fastlønn og den blir regnet ut etter 162t/mnd i alle fall. 100% stilling.

Skrevet

Ok jeg har regnet 154 ut i fra 7,5 timers arbeidsdager jeg da.

For når jeg slår mine timer i systemet så kommer det kun opp 7,5 på en vanlig 8 timers arbeidsdag. Lunsjen trekkes jo så da ender en jo opp med å skulle jobbe mer enn 7,5 timers arbeidsdag for å få det til å gå opp med 162 timer

Skrevet

Det kan være at du har betalt lunsj og at det derfor blir 162 timer for en 8 timers dag.

Jeg jobber kun 7,5 timers dager og har betalt lunsj. Det er 37,5 timer pr uke som utgjør 150 timer i mnd. (da regner man med 4 uker pr mnd)

Skrevet

Ok

Takk for svar. Skal forhandle kontrakt nå etterhvert, men jeg så lønna mi og timesantallet i budsjettet derfor tenkte jeg at jeg skulle være godt forberedte.

Slik at 162 timer i mnd er greit med betalt lunsj, hvis ikke så må jeg begynne å krangle.

Nekter å være mer på jobb enn 8 timer om dagen uten å få avspasering eller overtidsbetalt for det.

Skrevet

Skal ærlig talt si jeg ikke skjønner så mye av timeregning sånn sett, men jeg har fått beskjed om at vi ikke har betalt lunsj på jobb. Men om jeg tar mndslønna mi og deler på timelønna får jeg 162,5t/mnd.... Når jeg setter opp timelister skal lunsj trekkes fra.

Skrevet

Jeg har nok ikke betalt lunsj jeg heller til tross for at jeg sjelden sitter uforstyrret i 30 minutt.

Cluet er at dette er en arbeidsplass hvor om du gir lillefingeren så tar de hele hånda, og det har jeg gjort nå i ett par kontrakter. Slik at denne gangen så vil jeg ha alt på stell, for å unngå misforståelser.

Spesielt i forhold til antall timer i mnd, avspasering osv. Det blir fort mange timer i løpet av en mnd sjø.

Skrevet

Synes det er veldig greit med arbeidskontrakter hvor det er angitt timer pr uke, jeg da. 37,5 timer pr uke er det mest vanlige dersom du jobber vanlig arb.tider (ikke turnus) man - fre. Lunsjpause er som regel ikke inkludert, så det er vanlig å jobbe 8 timer pr dag (betalt for 7,5). Dersom arb.giver mener at du skal jobbe mer pr. uke, så be om å bli vist hvor i arb.miljøloven arb.giver hjemler dette.

Skrevet

Kjempe fint! Tusen takk Bøggly.

Logisk og enkelt forklart.

Er så vanskelig å diskutere sånne ting med arb.giver for da blir det fremstilt som at du ikke vil jobbe, negativ, altfor opptatt av lønn osv.

Og det er jeg IKKE, men etter å ha gått ut av 2008 med 14 dagers avspasiering til gode som jeg ikke får gjort noe med så skal jeg sikre meg i ny kontrakt.

Også fordi at dette er en stilling som gjør at en egentlig bør være på jobb hver dag fra 0800 - 1800 hver dag, og det har jeg tenkt å unngå / få betalt for!

Skrevet

Normalt sett jobber man 8 timer pr dag når man ikke jobber skift, og 7,5 timer pr dag hvis man f.eks jobber annen hver helg.

De 8 timene er lunsjpause normalt trukket fra, slik at timeantallet pr uke blir 37,5 - og 7,5 t ganget med 22 dager pr mnd blir det 165 timer pr mnd.

Med 7,5 timer på jobb minus halvtime lunsjpause blir det 154 timer pr mnd.

Om du skal gå ned 1000 kr blir jo opp til deg å forhandle. Er det du som ønsker mindre personalansvar, stiller du kanskje svakere i forhandlingen. Men ikke uvanlig at man beholder lønn, ja kanskje også går opp i lønn om du kan vise til gode resultater den siste tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...