Anonym bruker Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Er helt grønn på dette, har ikke vært i syden siden jeg var liten og nå skal jeg til Gran Canaria med min mann og sønnen min på 10 mnd. På flyet: - vekten på bagasjen, klarer man fint å holde seg innenfor grensen (20kg) eller burde jeg betale mer for å kunne ha med 10 kilo ekstra - kan jeg pakke i 3 kofferter? En til min mann, en til babyen og en til meg, så lenge de ikke overstiger 40 kg? Eller kan vi kun ha en hver? - Hvordan gjør man det på flyturen? Hvordan få han til å sitte stille i over 5 timer? - hva slags leker oppholder de mest? - hva slags mat tar jeg med til han? Brødskiver, for jeg får vel ikke varmet middagsglass der? Andre tips? I syden: - Noe spesielt jeg bør tenke på å ta med? - er det muligheter for å få vasket klær der (amadores)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Det er endel ting jeg må ha som ekstra informasjon... f.eks. Hvilket selskap reiser du med? 1. Du klarer fint å holde deg innen for vekten på bagasjen. Du skal jo ikke flytte dit. 2. Du kan pakke 3 kofforter om babyen din har sete. Sitter babyen på fanget, og du ikke har betalt for et sete til han/henne får du kun pakke to kofforter. Hver koffort kan ikke veie mere en 20 kg. De blir ikke veiet kollektivt. Du kan ha en ting ekstra pr. voksen billett. F.eks. vogn, eller surfebrett. Denne kan du sjekke på normal innsjekk eller ta med til gaten og gatesjekke den (de hjelper deg med dette). 3. Jeg har reist MYE med baby. Jeg har altid med en liten bag som jeg legger babyen i opp til de er rundt et år. Den bagen går mellom beina mine. Hvis babyen din er for stor til dette går det fint å ha den på fanget. To voksne får hjelpe hverandre. Selv har jeg reist mye alene med baby og lengere turer og det er ikke behagelig, men det går. Stort sett sover de noe. Hvis du har kjøpt sete til babyen kan du ha med godkjent bilsete. 4. Du kjenner babyen din best og vet derfor hva som oppholder den best. Jeg pleier ikke å tilby annet en mat, søvn og kosebamse til en som er så liten. Jeg ønsker ikke å spille babyen opp. 5. Jeg aner jo ikke om du har rom med microbølgeovn eller ikke. Du kan jo bare varme middagsglass i varmt vann fra springen. Alle cafeer og restauranter vil jo ha microbølgeovn. 6. Hvis poden spiser leverpostei på maten kan det være lurt å ta med. Ofte ikke så mye brukt i andre land... med untak av det, så ville jeg ha tatt med den grøten du bruker, varmet ting i varmebad og fortsatt som hjemme. Jeg vet ikke om det er mulig å få vasket klær på amadores, ta en telefon å forhør deg. Men det er et fellesvaskeri nede i sentrum. Her vasker de klærne dine for rundt 10 euro. Det tar en dag å få tilbake klærne. Jeg kan ikke helt skjønne at det skulle være nødvendig på en ukes tur, men deg om det. Generellt råd når du flyr med baby. Husk å ha alt tilgjengelig. Flaske om du trenger det, en bleie og noen våtservietter. Det er nemlig ikke altid likelett å drasse ned en tung bag fra hylla over med en hylende unge under armen. Når man ikke kan røre seg i flyet pga landing og takeoff er det greit å ha flaska klar. Putt den innen for gensern, så får den ok temp. Flyvertinnene varmer gjerne, men det er ikke altid så lett å få fatt på dem når du trenger det og det er heller ikke altid de kan bevege seg.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Hvis du flyr med sas kan du ha med ti kilo bagasje til babyen også. Det er lurt å ha med grøten som du gir hjemme, vi fant ikke grøt som var god i spania. den nestlegrøten vi fant er veldig søt og kvalmende og skal blandes ed melk.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Tusen takk for svar dere! Jeg reiser med star tour og vi blir der i 14 dager. Og jeg har ikke eget sete til babyen, så da må jeg vel pakke alt han sitt i min koffert da. Det var det jeg regnet med, Men du er fortsatt sikker på at vekten holder, innbiller meg at det blir fort tungt med vannkoker, grøt, flasker og bleier (for hele oppholdet? eller kjøpe der?) Hva slags bag har du med? Vognbag?
digger Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Du bør fint klare deg meg 40 kilo. Med de fleste flyselskap er det kilo det komer ann på å ikke antall kofferter. Så er ganske sikker på at du kan ha 3 kofferter hvis du holder deg innenfor kilogrensa:) Husk at håndbagasje er inkludert. Vogn kan du ha med i tillegg. Hvis du har med vogn kan det være lurt å gjemme unna litt diskre i den, feks litt bleier:-) Vi pleier faktisk å reise med en stor koffert (2 voksne og ett barn) pluss en gammel bag til bleier, våtservietter og grøt. Da kaster vi bare den og drar den ikke med tilbake. Gamle nett/bagger veier også lite, og bleier trenger ikke akkurat så mye beskyttelse:-) Det pleier å gå bedre enn en tror på flyet. Han skal sikkert sove litt også. Hvis du ammer er det en fordel da det ofte er lettere å få de til å sove. Hvis ikke så send mannen på tur i midtgangen:) Har du mulighet å betille plass helt fremme på flyet slik at du får en liten seng på veggen? Pleier å være verdt pengene med så små. I tillegg til å sove der så kan de sitte litt der og da ser de på alle menneskene bakover. Det er hvertfall mulighet med varmt vann for å få en lunk på middagsglasset. Brødbiter er også veldig greit. Hvor i Amadores skal du bo? Har vært der flere ganger, deilig strand. God tur! Ville tatt med bleier, våtservietter og grøt!
digger Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Er du sikker på at du må ha med vannkoker? Bor du på hotell eller leilighet? Ikke kok vann fra springen, men fra flaske. Ikke pga bakterier, men det er litt vel mye klor i kranvannet der nede.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #8 Skrevet 16. januar 2009 De sengene var bare frem til 6 måneder. Den bagen du har med til bleier og grøt får du den med i vogna? Vi skal bo på amadores beach.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 Vi skal bo i leilighet, i beskrivelsen står det: "minikjøkken med mikrobølgeovn, kaffetrakter og brødrister" så ser ikke ut som det er kokeplate heller og det er vel ikke mulig å få låne vannkoker der? http://www.startour.no/feriereiser/spania/gran-canaria/amadores/leiligheter-amadores-beach/?season=vinter-08-09 Hvor bodde du hen?
digger Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 Nei, sender den vanlig. Det kan være greit å veie bagasjen hjemme i forkant, så vet du sånn ca. hva du har i vente:) Varer de sengene frem til 6 måneder? Når vi har reist har det alltid gått etter kilo. De er jo beregnet til barn under 2 år. Tror det er 12 eller 13 kilo. Vi brukte det senest i sommer og da var poden ca. 20 måneder og fikk akkurat "presset" han nedi:-)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #11 Skrevet 16. januar 2009 "Reiser du med ett av våre langdistansefly Boeing 767, kan det bestilles plasser ved en "vogge" til babyen, d.v.s. en liten festeanordning for babybag på veggen. Babyen må imidlertid veie maks. 11 kilo og ikke være over 6 måneder gammel." Men kan jo se om disse setene er tatt da. Sønnen min veier ikke over 11 kilo.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #12 Skrevet 16. januar 2009 Ja, ville absolutt ha sjekket dette med 6 måneder med Startour. Virker veldig rart at alder skal ha noe å si, må jo være vekt og lengde:-)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 Vi har aldri fått en slik seng selv om vi har reist både med 5 og 6 mnd baby. De sier alltid at de ikke har dette. Sist vi reiste reiste vi med Norwegian og bestilte da 4+ 20 kg bagasje. Til 2 voskne og to barn. Hade da med en vogn og 3 kofferter. Men det viste seg at vi faktisk hadde kunnet ta med vognen uten å bestille egen kolli for dette, men det var ikke så dyrt å bestille ekstra bagasje kg så lenge vi bestilte dette på forhånd. var dyrere om man skulle kjøpe dette på flyplassen ved avreise. Ta med grøt, bleier, våtservietter, ett kjent teppe ...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Jeg var den første som svarte deg. Du behøver ikke ta med bleier til mere en de to første dagene, spanske barn bruker også engangsbleier. Og det tar en masse plass. Jeg bruker en Ted and phils softbag når jeg reiser på fly. Veldig praktisk. Hvorfor drar du med deg vannkoker når det er micro? Det virker som om du kommer til å overpakke og ingen ting er værre en å drasse rundt på hele leiligheten sin. Jeg vet hva jeg snakker om. Da babyen min var 5 mnd. hadde han tilsammen 97 timer i fly.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #15 Skrevet 16. januar 2009 Altså.. Hvis man leser billetten fra star tour litt nøye, så vil du se at det står 20kg bagasje inkl. 5kg håndbagasje. Mange som ikke ser den vrien, men det betyr i teorien at man kun har lov til å sjekke inn 15kg bagasje per fullt betalende person. Håndbagasjen teller uansett str 5kg. Infants (barn under 2 år) får ta med 10kg bagasje. Vognen og annet utstyr (reiseseng, bilsete for de som tar det med) skal være med i de 10kg. Så ALT du sjekker inn kan maks veie 40kg for dere tre. Du kan pakke i 2 kofferter eller 10 kofferter såfremt totalvekten ikke er mer enn 40kg. Reisefølges vekt blir slått sammen, så du trenger ikke fordele vekten nøyaktig for å unngå overvekt. Til sist, en liten ting som nesten ingen får med seg. Er kofferten mer enn 32kg så får dere IKKE sende den. Det er en internasjonal MAKS kolli vekt regel. Stor bagasje er s kyld i mye skader, både på personell og andre bagasjer. Så det var det
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 På flyet får du varmet middagsglass og flaske med melk om du ikke ammer.. De har i tillegg en seng som de henger opp på veggen, men da må du forhåndsbestille seter til flyturen (de i midten fremst, der du ser det er god benplass på tegningen av flyet) Da kan barnet dit sove på flyet også. Det gjor vår gutt, og flyturen gikk over all forventning! Som over her sier, de har bleier i syden også, men vi hadde med bleier til vår. Vi pakket i 2 store kofferter, og fikk alt opp i der. Morsmelkerstatning, bleier, flasker, grøtpakker osv,, Visste jo at de hadde alt av det i syden, men syns det var like greit å ta med hjemmenfra. Sommerklær som du/dere skal ha med veier jo ikke all verdens likevel Vannkoker trenger du ikke om du har leilighet som har kokeplater (kjøkkenkror). men om du skal bo på vanlig hotellrom er vannkoker et must for å få blander ut eventuell morsmelkerstatning ja
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #17 Skrevet 16. januar 2009 Får ikke seng på flyet, snakket med de nå og det var kun frem til 6 måneder. Skal bo i leilighet, men kun micro der ikke kokeplate ser det ut som. Men koke vannet i microen? Ammer desverre ikke lenger så må ha det til mme. Overpakke... det kommer jeg helt sikkert til å gjøre =) Ørlite hysterisk.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #18 Skrevet 16. januar 2009 Med oss var sengene på flyet opp til 12 kg, gutten min var nesten 1,5 år når han brukte den Men det var med thomas cook airlines, er vel forskjellig fra selskap til selskap Ikke så farlig å overpakke, det gjør nok de fleste! Hååper dere får en fantastisk ferie, og koser dere mye i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå