Gå til innhold

melkeallergi - skal begynne med fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Gutten vår hadde blod i avføringen når han var 2-3 mnd, men det forsvant etter en periode med nutramigen og innføring av amming igjen når jeg hadde vært lenge uten melkeprodukter. Har ikke prøvd å gjeninnføre melk i mitt kosthold for å bekrefte at det er melkeallergi, men går jo ut i fra at det er det han har. Får dekket til nutramigen som han har fått innimellom.

Jeg har følgende spørsmål:

1) Bør vel finne ut 100% sikkert at det er melk han reagerer på. Er skeptisk på å drikke melk selv, for sist tok det så lang tid å få det ut av systemet, men synes det er nifst å teste ved å gi ham vanlig mme. Siden han reagerte på kumelksproteiner i morsmelken tenker jeg han er ganske sensitiv. Hva ville dere gjort?

2) Han bør få grøter med melk for at de skal være næringsrike nok. Har så langt gitt ham grøt med morsmelk, men nå vil han ha mer mat og jeg klarer ikke pumpe mer. Men grøter med nutramigen liker han ikke. Har gitt litt hirsegrøt på kun vann og frukt, men det var den næringen i melken da. Hva gjør dere som har erfaring. Hvordan er den sinlac? Har skjønt den har mer sukker enn ønskelig, men er det den eneste som kan blandes med bare vann og gi full næring. Er det bare å prøve nok med nutramigengrøter?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en jente med melkeallergi og det første du bør gjøre er å få testet ham slik at du er sikker det er melk som er problemet. Det kan være mange andre matvarer som kan gi samme utslag.

Jeg ga bare min jente grøt med vann og hun vokste seg "stor og sterk" på den også. Hvis det blir påvist melkeallergi vil du få blåresept på forskjellige soyamelk som kan brukes og de smaker helt fint.

Lykke til.

Skrevet

Sjelden barn med melkeallergi får utslag på testene om barnet er under 2 år. Må dessverre prøve og feile. Jeg hadde gitt han total melkefri kost til dere har fått snakket med barnelege og fått veiledning med han/henne. Har selv barn med melkeallergi. Siden du har fått nutramigen så er det vel melkeallergi/intoleranse legene mistenker. Men som sagt ha han på melkefri kost til dere får veiledning videre. Vi lever melkefritt ennå hun er 5.5 år og det går helt fint. Prøver melk innimellom da :)

Lykke til :)

Skrevet

Begge jentene mine er allergiske mot melk og ingen av de har likt grøt. De har likevel vokst seg store :) Jeg ga middags glass og begynte tidlig med skiver.. klistret banan osv.. Barn mååå jo ikke ha grøt da..

• 1 måned senere...
Skrevet

dette er feil. Jeg testet begge mine gutter da de var 4 mnd, og begge reagerte sterkt på kumelk og egg. Dette var prikktesting på arma. Vi holdt oss strengt unna melk, både jeg som ammet, og eldstemann helt til han var omtrent 2 år, da begynte vi å teste oss fram, og nå er han 2.5 år, og er blitt helt fin! :)

vi gikk til en barnelege her i tr.heim som er spesialist på allergier.

Lykke:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Du burde absolutt få barnet prikktestet og vurdert av barnelege før du utelukker matvarer fra kosten.

Jeg har en gutt som er allergisk mot kumelk, egg, nøtter og fisk. Han ble prikktestet da han var 8 måneder. Storesøsteren ble også testet på samme alder med samme utslag på testene.

Men, i alle fall. Jeg gir grøt uten melk. Koker hirsegrøt selv eller bruker grøter av merket Holle som kjøpes på helsekost. Jeg ammer like før måltide og lager grøtene med vann. Han får også morsmelk etter grøten. Jeg vil ikke gi Sinlac da den er laget på rismel, noe som er lite næringsrik. I tillegg er den tilsatt sukker og det mener jeg er unødvendig.

Ellers er det fullt mulig å venne barn til å like Nutramigen. Men det kan godt ta ganske lang tid. Jeg hold på i 14 dager før han likte melken og nå drikker han et par flasker om dagen. Siden han ammes er det jo ikke nødvendig å gi han Nutramigen, men han får det for å like smaken sånn at han har en melk han liker når vi avslutter ammingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...