Gutt08<3spire13* Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Kunne sikkert brukt enda lenger tid til å lete gjennom tråder her, men. Kan noen forklare meg hva den går ut på?? Sliter litt med å få lillegutt til å sovne av seg selv på kvelden, men vil ikke ty til metoder jeg ikke føler meg komfortabel med heller.
super76 Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Det går vel kort og greit ut på at man skal la ungen ligge å gråte en stund før man går inn til ungen igjen! Er det 2min man skal la ungen gråte mon tro!? Til slutt sovner ungen. Etter en stund/noen dager sovner barnet uten å gråte.
Labambie Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 La ungen skrike seg i søvn. Til slutt sovner ungen utmattet. Barbarisk metode.
Yo&La+spire Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Du bør søke det opp med google el, for her inne har folk veldig mange ulike meninger om hva det er;) Eg vil ikke anbefale deg den, og det vil heller ikke Ferber som kom opp med metoden i utgangspunktet....Grunnen er at dette er en metode som går ut på å la barnet skrike alene (2 min eller 2 timer spiller ingen rolle, barnet har ikke noe begrep om tid). Det er senere vist en sammenheng mellom dette og psykiske lidelser senere (i voksen alder). Mange erfarer dessuten at gråt avler gråt... Og du vil garantert føle deg ukomfortabel med å bruke denne metoden. Det vil barnet ditt også. Men det finnes mange andre gode metoder;) (eg vet desverre ikke om noen da, sånn i detalj, for vi har bare ammet og bært i søvn, og nå sovner snuppa på 2 min alene)
super76 Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 Man skal gå inn etter så så lang tid? Ut og inn, men det går etter klokka?
Labambie Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Stemmer det at man skal gå inn med forskjellige intervaller. Men det spiller jo liten rolle når barnet ikke har tidsbegrep.. Er du borte så er du borte.
super76 Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Da har HI fått en liten intro på hva ferber er, og det var jo det hun lurte på!
rampete robin Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 Jeg har latt alle mine skrike litt til tider, og mener at barn ikke har vondt av det. Jeg vet heller ikke mer om ferber enn det som har blitt nevnt her, men bryr meg egentlig ikke om hva ting heter. Jeg gjør det som passer meg og barna mine best, uavhengig av om det er en metode eller ikke. Når de er helt små så lar jeg de ikke skrike lenge av gangen, men minuttene øker etter hvert. En trassig ettåringen som ikke vil legge seg, kan jeg la ligge og skrike i lang tid tid. Jeg kan gå til døra innimellom og hysje og si at nå er det natta, men jeg tar ikke barnet opp av senga eller gjør noe med barnet. Til slutt har mine barn skjønt at det ikke er noen vits å skrike, og så sovner de greit. Har fungert veldig bra her og det skjærer ikke i hjerterota mi å høre på "trassig" barneskrik. Mamma lot alle oss barn skrike, jeg husker minstebroren min skrek. Han er en del år yngre enn meg. Ingen av oss har tatt skade. Tror det var mye mer vanlig før å la barna skrike litt, uten at vi har tatt nevneverdig skade av det. Tror det er viktig at hver enkelt gjør det man føler seg komfortabel med og som fungerer. Og ikke hører på alle skremselshistorier og enkelttilfeller som har gått galt, for det er de tilfellene man hører om.
Yo&La+spire Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Legger bare til at dette med psyliske lidelser senere i livet pga skriking (dvs forlatt på et mørskt rom, roper på "hjelp", blir ikke hørt-skriking) ikke er en skremselshistorie, men dokumentert forskning. Før da de ikke visste dette, lot de barna skrike.....og at psykiske problemer er utbredt i Norge er vel ingen hemmelighet...(ikke sikkert det kommer fra dette, men det kan vere en utløsende faktor)
rampete robin Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 Ironisk nok har det vel aldri vært mere psykiske lidelser enn i dag, selv etter at vi er opplyst om såkalte skadevirkninger av skriking.. . Lar du ungen skrike i 20 minutter uten å tilkjennegi deg/lage lyder og det er så mørkt at ungen tror den er alene i hele verden, så er jeg enig at det kan gi skadevirkninger. Ikke litt skriking. Mener jeg da.
Gutt08<3spire13* Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. januar 2009 Tusen takk for mange svar! Da har jeg hvertfall funnet ut at dette ikke er metoden for meg:p Da får jeg bare fortsette å sitte ved sengekanten og lage rolige lyder og stryke kosepleddet i panna litt til fremover og se om det hjelper seg. Prinsen er snart 3 mnd, blir kanskje lettere med tiden? Kommet et skritt lenger fra å måtte bysse han i søvn hvertfall:)
suski22.12.08 Skrevet 15. januar 2009 #12 Skrevet 15. januar 2009 Hmm jeg er litt tilhenger av denne gråtemetoden jeg da. I allefall var det det som gjorde susen hos oss. Begynte ikke for tidlig med det, og jeg prøvde mye annet først. Problemet hos oss var at jenta vår visste at hun skulle sove, og hun var jo trøtt, men hun hadde liksom aldri helt "lært" at dette er noe hun må gjøre selv. Hun var helt avhengig av at jeg dullet og sang og bar lenge hver eneste kveld. En kveld hun var vel 6 mnd tenkte jeg NOK er NOK og la henne alene og lot henne gråte. Jeg hadde ikke lest om noen metode for dette, var vel mest instinktivt at jeg mente dette var rett for jenta vår. Den første dagen virket det helt håpløst, men allerede den andre dagen sovnet hun raskere enn noensinne. Den 3. dagen sovnet hun etter 3 minutter helt av seg selv. Jeg gikk ikke fra henne da, jeg la meg ned på gulvet ved siden av sengen hennes, men sa ikke en lyd bortsett fra trøst ca hvert 5 minutt (hadde mobilalarm) Hun gråt som en stukken gris den første kvelden som sagt, og det var ikke noe morro-. Hun måtte rett og slett lære at dette kunne hun klare på egenhånd føler jeg litt. Kommer til å gjøre det samme igjen, men barnet må "vite" at det er sovetid, og være trøtt i tillegg for at jeg syntes det er nogenlunde humant å gjøre dette. Er ikke enig at man skal legge våkne barn alene inn på et rom og la dem grine seg i søvn av utmattelse, det blirt helt feil. Men i mitt tilfelle ble det også feil å dulle henne i søvn, for det lærte hun absolutt ingenting av. Og det var mye gråting de kveldene vi dullet og styra også.
Hanne.. Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 Du må ikke la deg skremme av alle disse innleggene til å la barnet skrike noen minutter alene til tider. Men nå ser jeg at barnet ditt bare er tre mnd gammel, så jeg ville nok ikke prøvd dette nå hvis jeg var deg siden barnet fortsatt er litt liten Når snuppa mi var ca 6 mnd prøvde jeg dette, kan vel ikke kalle det ferber metoden, men lot henne ligge alene og gråte i maks 5 min før jeg gikk inn til henne. Å si at 2 min og 2 timer er det samme for barnet når det er 6 mnd mener jeg bare er tull. Tror ingen hadde klart å la barnet ligge i 2 timer alene å skrike. Har skrevet et innlegg om noe av det samme tidligere, og fikk da så mange horrible tilbakemeldinger om at ungen kan få psykiske skader osv senere i livet. Dro da til helsestasjon og snakket med legen der. Hun fikk regelrett helt sjokk av det jeg fortalte, og sa at dette måtte jeg virkelig ikke høre på. Hun sa å la ungen skrike i 5 min alene (med de hensyn at man vet at ungen ikke har vondt, må rape, er sulten o.l.) og med mål at barnet lettere skal lære å sovne selv, absolutt IKKE hadde noen skade på barnet. Enhver må tenke igjennom hva som passer best for seg og sitt barn, men å påstå at dette er så forferdelig og grusomt har jeg ingen tillitt til. Å la et lite spedbarn derimot ligge å gråte alene synes jeg ikke noe om, mener at barnet burde være minst 6 mnd.. Men dette er min mening, har ikke lest noe spesielt om dette. Mitt råd er derfor, snakk med helsesøster eller legen din, ikke hør på alt vi tullingene her inne sier alltid
Hanne.. Skrevet 15. januar 2009 #14 Skrevet 15. januar 2009 Veldig enig med dette innlegget. beskriver nesten akkurat som jeg opplevde det selv. Ja veldig viktig at barnet vet at nå skal det sove, rutiner rundt leggetid blant annet er viktig.. Barnet må jo selvfølgelig være trøtt, må observere barnet. Er ikke lett dette her.. Også enig i at man legger jo ikke barnet bare alene inn på et mørkt rom, jeg hadde døra vid åpen (soverommet ligger rett ved stua) så hun fikk lyd og lys inn. Det hjalp for min lille ihvertfall!
Makko med to små gutter Skrevet 15. januar 2009 #15 Skrevet 15. januar 2009 Nå har jeg ikke prøvd, og egentlig ikke tatt stilling til om jeg skal gjøre det. -Men er det egentlig bedre at ungen skriker. f.eks. 20min hver kveld (pluss kansje når han skal sove på dagen også) i mange mnd enn at man tar en runde på 3-4 dager med mye skriking?
CB-BabyBoy Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 Når ble Ferber snakk om å ha ungen skrike i 20 min?? Jeg skjønner at enkelte her er virkelig i mot det, men det får være grenser da.. Ja HI det er snakk om at skriking kan være årsak til psykiske problemer, men denne dokumenterte forskningen sier ikke at det er Ferber eller den type som gjør det. Det er komplett umulig å si at sånt alene gir deg en seriemorderpsykopat unge siden det er så mange faktorer som spiller inn i ens psyke. Jeg har lest endel av disse dokumentasjons linkenene som har kommet opp her og de sier at om du lar spedbarn gråte alene i mange timer, så kan det gi varige men. Men som sagt det er det ingen her som gjør heller. Men merkelig nok så er det helt ok å ha en unge som skriker i bilen slik at man kan ha bakovervendt sete, men når de skal sove, nei da blir de skadet av det...
super76 Skrevet 16. januar 2009 #17 Skrevet 16. januar 2009 hehe, CB-BabyBoy - godt skrevet! Er noe med det ja - fy fy å gråte en skvett i senga, men ikke i bilen - for bakovervendt skal stolen være!:-) Her brukes ingen spesielle metoder - bruker sunn fornuft og satser på det beste!!:-)
<3 qleopatrice <3 Skrevet 16. januar 2009 #18 Skrevet 16. januar 2009 Jeg har aldri brukt ferber metode -(noen kan jo tro det er det,men det er det ikke) men jeg mener at ungene må lære seg å sove uten stimuli som bysse,vugge,amming for å klare å sove Min sønn er 7mnd og jeg begynte med dette den ene kvelden - vanlig kveldstell - når han begynte å sutre og gni seg i øynene og jeg VET at han er mett og har ny bleie og ikke er syk. - Så legger jeg han i senga - synger godnattsanger stryker han på hodet, koser med han mens han ligger i senga så sier jeg mamma er glad i deg og nå er det natti natti og går ut og står utforbi døra Venter 2min og går inn igjen og synger,stryker og koser med han Første kvelden holdt jeg på i 1 time og 10 min så roet han seg med dette Andre kvelden 20min Tredje kvelden 10min Nå er det bare litt sutring når jeg går ut døra så roer han seg. Men det er forskjell på unger, noen fungerer denne metoden ikke på for de er for stae blir veldig,veldig leie seg... Dette er en metode som jeg synes er helt grei å bruke og det er ikke ferbermetoden....
Yo&La+spire Skrevet 16. januar 2009 #19 Skrevet 16. januar 2009 CB-babyboy og dere andre som ikke ser forskjell.....det er stor forskjell på å la barnet gråte ALENE og i bilen sammen med deg. I bilen snakker du (forhåpentligvis) til barnet, og barnet vet at du er der. Dette er noe annet enn at barnet liger alene og gråter, uten å få noensomhelst form for respons/tilbakemelding. Å sitte ved sengekanten og stryke på barnet når det gråter e også noe helt annet enn å la det ligge der ALENE. Eg forlater ikke mitt barn, eller noen andre eg er glad i og bryr meg om, alene for å ligge å gråte. Så enkelt er det:) Visst samboeren din låg å gråt og bad deg om å vere der, ville du lukket døra, gått inn i stua og sett på tv?
Hanne.. Skrevet 16. januar 2009 #20 Skrevet 16. januar 2009 Alle må få lov å ha sin egen mening, og gjøre det som er føles riktig for en selv. Hvis du Yo&LaPirilimbilimbilona ikke ønsker å gjøre dette, synes jeg heller ikke du bør gjøre det med ditt barn så lenge det ikke føles riktig for deg. Det jeg synes er så synd er når man får disse ekstreme kommentarene som sier at det kan skade barnets psyke, (og nå snakker vi ikke om et lite spedbarn, vi er vel alle enige om at de aldri skal ligge å gråte alene, men litt eldre barn) når man bruker denne metoden med å la de ligge alene litt å gråte om kvelden mens man går inn hvert 5 minutt f.eks. eller mindre. Og heller ikke snakk om at man går ut av rommet og lukker døra og lar de være alene inne på et mørkt rom. Synes det blir litt dumt det du skriver her Yo&LaPirilimbilimbilona, synes dessverre ikke det virker som du leser så godt igjennom det vi andre har skrevet... Litt merkelig sammenligning og spør du meg, dette med hvis samboern eller kjæresten ligger og gråter..
ventejenta Skrevet 16. januar 2009 #21 Skrevet 16. januar 2009 Hvis samboeren min lå og gråt i flere timer hver eneste kveld bare for å få meg til å sitte hos han, hadde jeg nok gått lenger enn ut i stua altså... Når det er sagt kommer jeg ikke til å bruke ferber selv, men kan forstå de som i ren desperasjon forsøker metoden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå