Gå til innhold

å bli kvitt brystbetendelse...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om det er det jeg har, men har feber, er dårlig, vondt i puppene, klumper i puppen og hudrester på brystvortene. Kan man bli kvitt brystbetendelse uten antibiotika...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg,høres ikke godt ut.....

symptomer på brystbetennelse(mastitt)er følgende:

Lokal hevelse, ømhet, varme og rødhet i huden

Feber eventuelt

Ømhet og lymfeknutesvulst i armhulene, av og til røde striper fra brystet til armhulen

Sår eller sprekker på brystknoppene øker sannsynligheten for at det er bakteriell mastitt

Ved forsøk på å presse ut melk kan det ses pusstilblanding(for å se om det er puss kan du håndmelke ut litt melk på en bomullsdott,er det melk renner det ned i bommulen,er det puss blir det liggende oppå...

Jeg har hatt flere brystbetennelser,og man føler seg elendig med feber,vondt i puppen(ofte rød og hard....),influensasymptomer med muskel og ledd smerter....

Ta det en varm dusj og masser puppen,håndmelk... På barselpoliklinikken sa de at jeg måtte amme(eventuellt pumpe meg dersom det var puss)annenhver time.Bakteriene koser seg jo i den søte og veltempererte morsmelken,det perfekte medium for sinte små basilusker... blir du ikke raskt bedre bør du gå til legen,ta en CRP,kanskje trenger du antibiotika,vanligvis gir man penicillin som er trygt å ta ved amming..

Lykke til og god bedring!

Skrevet

Jeg er kjent for å være ekstremt plaga med det, har vel hatt det en 11-12 ganger nå (har 3 barn)

Jeg har pleid å legge meg i varmt vann i bade kar jeg straks jeg kjenner jeg har vondt, og ha varme flaske konstant på den, mens jeg ligger under dyna, og den nye ibuxen, 400 gram, den røde med gele inni, er helt max! Jeg syns den tar betennelsen fortere enn den antibiotikaen.

Prøv mens du ligger i badekaret maser og press ut melk og la barnet ditt suge mye av den puppen, er drit vondt, men må desverre gjøres.

Ligg også med ullsokker på om natta/ pass på å holde deg varm på beina om dagen også (selvfølgelig)

Lykketil

Skrevet

Jeg hadde brystbetennelse, og da brukte jeg kjerringråd som jeg fant her inne - og det hjalp meg :D

Legg blader fra kål rett på puppen, utsiden av bladet skal inn mot brystet. Gå med det i 20 minutter 3 ganger daglig.

Ble mobba for å gå rundt som en salatbar i bh'n, men etter 2 dager var jeg helt fin igjen :D

Skrevet

Jeg fikk vondt i ene puppen. Det ble rødt på ene siden, og hardt. Jeg fikk feber opp mot 39 og vondt i alle ledd, i kroppen. Men hadde ikke vondt ved amming, annet enn at puppen var vond å ta i. Tenkte da at det var tett melkegang som var problemet, så dro ikke til lege, men ammet og pumpet etterpå for å sikre at den ble tømt skikkelig. prøvde ved amming å styke superlett over det vonde området. dagen etter var jeg feberfri og ikke vondt i kroppen. Puppen ble helt bra igjen dagen etter det.

Vet ikke om dette funker hvis det kommer av bakterier som er kommet inn via brystvorten...

Skrevet

Ammekvinner som får feber første seks uker etter fødsel skal til lege! Viktig altså! Bra å begynne med en gang med pumping, tømme brystet er det viktigste, få resept på syntoconin eller hva den heter, amm på det vonde brystet først, det er det som er viktigst å tømme, legg babyen til ofte, amming er mer effektivt enn pumping, bruk gjerne kjerringrådene også, men la legen ta avgjørelsen om det er nødvendig med antibiotika...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...